söndag 28 maj 2023

Tradition... nästan i alla fall...

 Normalt brukar vi cykla. För cyklar, det gör man ju även om man får lite extra hjälp av batteridrift på elcykeln. Maken hade faktiskt hämtat upp de fulladdade batterierna från källaren, även idag. Men så tittade vi ut, och sen gick vi ut och kände på vädret. Konstaterade att det blir väldigt kallt att ta sig igenom den oroliga luften, på en cykel.  Föreslog att vi skulle göra på samma sätt, som när vi brukar besöka Erikson Cottage  de gånger de har öppet under hösten; ställa bilen vid badplatsen och sedan få en bra promenad/vandring på sex km och 60-70 höjdmeter, med fikastop på "krogen i skogen".


Visst gick det gäss på Lagmanshagasjön. Och naturligtvis blåste det friskt från sjösidan.

Passerade snart ett av tre glashus, som hyrs ut av entreprenörfamiljen Erikson. 


Brygga och bastu finns på några tiotals meter från husen. ( Sovhus, "kök" och dass)  Frukost och fika ingår i hyran.... men 5000 kronor för att tillbringa 21 timmar i huset.... ? ( De två andra husen, som ligger längre från sjön, kostar bara 3500 kr per natt... om någon skulle bli sugen på att leva friluftsliv..)


Tror att även SUP och kanot ingår i hyran, för huset vid sjön. Inte läge för det idag... iaf inte SUP... För då skulle man lätt kunna få insupa en kallsup....


Det finns ett antal sommarstugor och flera åretruntboende  på norr och östsidan av sjön.  Och strand finns det, så att det räcker till många. Man rustar upp gamla hus och man bygger nytt. Och mitt drömhus. ja det finns i anslutning till sjön. Har skrivit tidigare att jag önskar att jag kunnat göra som Zlatan; gå fram till ägarna och erbjuda 10-20 miljoner.....


Det var kallt vid sjön, men i backarna upp till Erikson  Cottage, så blev det rätt svettigt. Vi var på plats bara några minuter efter öppningsdags, kl 11, och redan då var det kö. Många hade förbokat plats... och pizza. Jag tänkte väl att jag skulle kunna köpa en bit morsdagstårta, men se det kunde jag inte... för även den skulle jag ha förbokat....


Så det fick bli rabarberkaka i stället. Den var god... men ack, så mäktig. En rabarbersyltfylld surdegsbulle på det... Onödigt, men gott. Och bara att konstatera,  där gick det in mer kalorier än det gick åt att vandra sex km i rask takt.....( Mitt omdöme om promenadfarten, dock...)


Det är vackert på landet i dessa tider.... Svårt att få med allt på bild, men om man tittar noga så ser man att det finns några kor bakom det röda huset med den vackra trägärdsgården....

Det är alltid trevligt att besöka Erikson Cottage. Även om ägare och personal har fullt upp, så känner man sig alltid välkommen och väl omhändertagen. Tror att det kan vara fjärde året i rad, som vi besökt Eriksons Cottage på Mors dag. Senast som det var öppet, det var i advent. Naturligtvis var vi där då också. Under semestertid, så Erikson Cottage öppet to-sö. Övrig tid av året så tar man emot sällskap, och oftast då i samband med att det bakas pizza i den vedeldade ugnen....Dessutom bakar man surdegsbröd, som levereras till butiker och rekoringar runt om i bygden.

Förhoppningsvis ska det bli en eller ett par cykelturer till Lindås under sommaren.  Hamburgaren, som serveras, den har hög klass. Smörrebröd, är en annan läckerhet, som man gärna beställer.
En liten pärla, definitivt!


Måste spara några bilder från vårt gamla äppelträd, i den offentliga dagboken. Härligt att gå tillbaka och minnas  vackerheten...


 
Mer än fyrtio år sedan är det som vi planterade trädet. Det enda som överlevt från första planteringen, och som nu har blommor.... och förhoppningsvis frukter.... både längs stam och grenar.


Den här bilden vill jag också ha med. Det är en av de få bilder som jag tog igår, då vi gick upp och nerför Isaberg, för att hitta Naturpasskontroller. Ett tiotal MTB-are körde förbi, i rasande fart. HU!  Och vi gick helt bort oss, i början av vårt letande.... läste kartan helt fel.... hamnade nere vid sjön... så det blev några ordentliga backpass extra. Bra träning både för tant och farbror. Tar sin lilla tid att hitta kontrollerna... nu har vi registrerat 10 av 40 i Hestra. Och 14 av 30 i Ambjörnarp. Tradition, det också... nästan. Tredje året i rad.... Värst vad denna ganska otraditionsbenägna tant fått till traditioner på gamla dar...


33 kommentarer:

  1. Tack för ett trevligt och somrigt inlägg.
    Erikson Cottage måste vi besöka i år också, mysigt och GOTT!
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram/Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett bra besöksmål! Kanske vi ses i deras stora härliga vilda trädgård!//Anna-Lena

      Radera
  2. En blandninga av promenad och go´fika måste ju vara den bästa vandringen. Precis som du gör ibland. Njubart! Också bilderna är njutbara, särskilt äppelträdsblomstren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan jag njuta av när jag vill... Några dagar till.
      Visst är det så...Bra kombination med lite längre promenad och fika... //Anna-Lena

      Radera
  3. En fin långpromenad över stock och sten, vid sand och strand...och visst är det dyrt att hyra ett av glashusen. Tänkte spontant på att sova i tält, när jag läste priset och tiden. Inget för en vanlig pensionär..
    Men ljuvligt är att vandra med dig och din man. Jag kan känna doften av naturen ända hit.
    Fika på det, ja, varför inte ?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det blev lite mycket med så mycket fika. Ska tänka på det nästa gång//Anna-Lena

      Radera
  4. Det var minsann inte billig hyra. Att det finns folk som har råd och tycker att det är värt pengarna!
    Rejäl promenad ni fick och gofika på det. En bra söndag.
    God natt och sov gott! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kommer långväga ifrån... även utomlands ifrån... för att bo i glashusen. Är nog lite speciellt, om man tycker att man har så gott om pengar...eller vill lägga de man har på upplevelsen..//Anna-Lena

      Radera
  5. Vilken skön runda. Här had ejag gärna gått med. Om jag kunnat. Men tills dess är jag både glad och tacksam att få traska med via trevlig text och vackra bilder. Gillar ju att vidga vyerna. Och stopp för god fika i trevlig miljö säjer inte jag nej till.
    Vad gäller priset för att bo här i de vackra omgivningarna så skulle jag aldrig betala 5000 /natt. Men för de som vill så finns ju möjligheten . Som jämförelse kan en ta mycket annat. Till exempel ett liknande boende en natt på Höga kusten. eller i Dalsland för ca 700 kr/natt. Med mer bekvämligheter. Men kanske betalar en extra för att undvara dem. Jag gör det inte. Tur att smaken är olika.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker absolut som du! Men det är många som vill uppleva det speciella med att bo i glashusen. Tack för att du "gick med". Kram//Anna-Lena

      Radera
  6. Du påpekar ju många gånger att du är en "lantis", men herreguuuu vilka grejer du har i din närhet. Stugorna/glashusen är ju världskända. Har läst om dom på ett antal webbplatser. Om jag ska vara ärlig så skulle man få betala mig för att bo i dom, och då pratar jag inte om "lägstapriset";-)

    Skoj med Erikson Cottage förtjänar all reklam du gör för stället. Åsså blev jag så himla sugen på rabarberpaj...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan skicka dej lite rabarber. 😊Vi har mängder, som vi inte använder. Erikson Cottage är med i många resemagasin.. Och det är de värda..//Anna-Lena

      Radera
  7. Ljuvliga vår/försommarbilder! Det får gärna bli lite mindre blåst och mera värme tycker jag. Mums med rabarberkaka och kunna sitta ute och fika ;-)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Wow vilket ställe, på tok för kostsamt för en fattigpensionär dock. Log när jag läste att man kunde beställa middag eller laga själv, medan frukost ingick! I priset på 5 lakan! Jisses! Trodde både middag och hovmästare och allt skulle ingå, men icke... Men sjutusans vackert var det, och det hedrar ägarna att de vågat satsa på sin dröm och göra den till verklighet. Och det finns alltid de som inte påverkas av inflation och elpriser och bensinpriser och matpriser. Du får berätta mer sen när jag vunnit storkovan, för då ska jag bo där en natt! Kram från pörtet, och heja er så duktiga ni är med naturpasset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör av dej ! Du kan beställa en lunch av mej... Jag kommer till glashuset och bjuder dej på den! //Anna-Lena

      Radera
  9. Ni är verkligen duktiga på att ta er ut och motionera, imponerad! Erikson Cottage är ett trevligt ställe. Ser att någon av er tog den där muggen som gjorde mig frälst och var tvungen att beställa av Trine. Sitter just nu med morgon kaffet i en exakt likadan mugg. De används av mig vid varje fikastund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också de muggarna. Fanns flera modeller att välja på... men tog "favoriten". //Anna-Lena

      Radera
  10. Dom glashusen har jag sett i ett reportage i något tv-program. Men vilka priser. Och jag tänker att under sommaren måste det väl bli stekhett därinne. Säga vad man vill me rabarberkakan såg god ut ... men mäktig. Och en bulle på det.
    Vilken vacker äppelblom ni har. Så roligt med ett så pass gammalt träd. Vi har två. Då hoppas vi på att det blir frukt både hos er och hos oss.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mäktigt! Måste lära mej att inte gå efter vad ögat vill ha...
      Jo, glashusen är nog kända Tareq har gjort någon visit som visas på någon kanske. Glad måndag//Anna-Lena

      Radera
  11. ganska svala vindar, men fika i solen fick ni alla fall (inte lätt för bagerier planera utan beställning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde ju haft en extra tårta.... //Anna-Lena

      Radera
  12. Allt med rabarber är så gott tycker jag. Jag är säker på att motionen kompenserade väl :D

    Kram

    SvaraRadera
  13. Äter alltid för mycket..är väl med från barndomen... inte lämna! 😊//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. behöver inte lämna, be och få en påse och ta hem! Gör jag ofta 🙂

      Radera
    2. Nja
      ... inte en halv bit rabarberpaj...men tanken god!//Anna-Lena

      Radera
    3. maken och jag delar ofta, får en ½ var, man kan ta med sig INNAN man börjat äta, inte trycka i sig allt 💚

      Radera
  14. Vilket underbart somrigt inlägg!
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Härlig sommar idag. Inte så varmt... lagom altanväder//Anna-Lena

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig dag/inlägg. Jag skulle nog hellre ta in på ett hotel, än att hyra stugan.
    Alla former av rabarber är goda. Just nu har jag snöat in mig på rabarbersaft.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vi använder inte våra alls... Så sura... men borde oxå göra saft//Anna-Lena

      Radera
  17. Har kollat bakåt för att se hur du har haft det ,-) Rudlekis, det ser ju härligt ut, kul för barnen ,-)
    Och allt fint i trä häst kärra och gubbe, bil bla annat, kul! Muralmålning, jättefint! Borås verkar vara en väldigt fin stad, tror vi åkte genom Borås för ett visst antal år sen, men är inte säker på det heller ,-) Glashusen ser charmiga ut, hade gärna sovit över där. Bra idè. Dom ser fina ut! Kanot verkar kul, ser så mysigt ut på en å, i lugnar vatten alltså ,-))) En kanadensare alltså. Har aldrig åkt någon. Du som går så lånht och så ofta kan gärna unna dig fika ,-) ser gott ut. Jag unnade mig förut men inte nu, inte bra efter cancern har jag läst, men annars ,-))
    Vilket härligt äppelträd ,-) Ja nu blommar det, även här, syrener och nyponrosor, de vita än så länge ,-) Äppelblommorna är otroligt vackra ,-)
    Njut på nu, en dag kvar till sommarmånaden .
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan nog unna dej lite också. Om du gillar. Men du kanske kommit ifrån det söta.
      Bra går jag kanske inte...men rätt långt. Tyvärr så känns det mesta jag gör i kroppen..
      Men det är jag inte ensam om. Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas