måndag 5 oktober 2009

Kan kallas kvinnokalas


Sitter här och funderar på hur jag ska formulera mig. Tänkte nämligen få tummen ur och bjuda in allt kvinnfolk i byn till en träff, en fredag i slutet av höstmånaden. Det är ju så roligt att träffas och bara få tillfälle att umgås en stund. Förr i tiden så hade vi "symöten". Då var vi inte så många, och då var vi unga.

Vi har blivit fler, och vi som var unga på symötestiden är alla 45 +, de flesta 50 fyllda. Sen har det kommit till några unga tjejer, och de brukar tycka att det är OK att umgås med oss gamlingar.

Nu är det frågan hur jag ska formulera inbjudan:
VÄLKOMMEN på TJEJTRÄFF.... Jag har väldigt svårt för det där att bli kallad tjej, det är för mig förknippat med en betydligt yngre åldersgrupp än min egen femfemmiga. Tycker att det låter riktigt töntigt när en sextioåring manar på sina jämnåriga "Kom igen tjejer!"

VÄLKOMMEN PÅ DAMMÖTE .... Nej, då måste väl den som bjuder in också vara dam, och det har jag aldrig känt mig som. En dam måste ha hyfs och fason, stil, vett och etikett. Min mamma blev kallad "dam" en gång under sitt sista levnadsår, av personalen på demensboendet. Hon slog vilt ifrån sig - hon hade heller aldrig varit någon dam, och ville heller aldrig som sådan bli sedd. Jag förstår precis vad hon menadey ... och talesättet om äpplet som ramlar nära äppelträdet ligger det mycket i. Mina egna döttrar då... ja, än så länge är dom allt tjejer.

VÄLKOMMEN PÅ KVINNOTRÄFF....nej, det låter som det skulle röra sig om en partipolitisk samling. Vi har träffats lite då och då, alla vi med dybbla x-kromosomer -det har blivit noll till två gånger per år -och så mycket politik har väl inte diskuterats på mötena. I allafall inte med speciellt partipolitiska förtecken.

VÄLKOMMEN PÅ KÄRRINGMÖTE ... nä, inte ens en som inte har alla hästar hemma vad det gäller vett och etikett skriver så.

VÄLKOMMEN PÅ FRUNTIMMERSFREDAGSFEST..... jag ser inte ordet fruntimmer som negativt. Jag ser det som ett ok samlingsnamn på kvinnfolk som har passerat tonåren. Generationsöverskridande. Skulle vara ok .....

MAMSELLMÖTE .... bara för bastanta övre medelåldringar ... jag skulle passa in där, men inte trettioåringen.

BRALLISTRÄFF .... för ungdomligt.

BÖNOMÖTE ... det får en frikyrklig touch.

KVINNFOLKSKVÄLL .... tja, varför inte. Också ganska neutralt.....

... för mej.

Alla har ju sin egen tolkning av begreppen ... kanske någon tar anstöt av de uttrycken jag gillar .. och tycker att det här med tjejträff är helt ok.

Men nu har jag bestämt mig....fruntimmersfredag för det bli .... hoppas att många av de 15-16 inbjudna vill och kan komma.

Förkylning till trots, den där långobjektivia kameran fick ut mig i det vackra höstvädret i eftermiddags. Bilden visar definitivt en tjej, en katt-tjej som föddes på försommaren.




3 kommentarer:

  1. Inte lätt att hitta lämplig benämning på denna träff! Jag fick ett gott skratt åt alla försök. Själv skulle jag kunna tänka mig "tjej"träff med tjej inom citationstecken trots att jag är 60+
    Inte dam,fruntimmer,kärring,mamsell eller något annat förslag. Lycka till med namnvalet! Roligt att läsa om allt ni gör i (för mig)sydsverige. /evabo

    SvaraRadera
  2. Vi är några "tjejer", 55-65 år, som träffas regelbundet på tjejträff. Å andra sidan har vi träffats i snart 25 år. Vi kanske var tjejer när vi började.

    Det låter som ett tervligt initiativ. Lycka till med träffen!

    SvaraRadera
  3. Jag skrattade också hjärtligt när jag läste dina förslag...men sedan tänkte jag till. vad ska man kalla sig egentligen? Jag tycker också att tjej är fel ord för oss i åldern som bara blir högre och högre. Men jag kan inte komma på något bättre.

    Men, men det är ju inte det viktiga utan det är att träffarna blir av!!

    Tänk så roligt att träffas, prata och skratt ett helt gott gäng tillsammans. De är det som är det viktigaste.

    Lycka till med träffen =))

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas