söndag 18 oktober 2009

Gourmet godis


I såväl Malmö som i Lund finns det en affär som säljer det godaste av godis.Det har väl blivit en hel del kalorier därifrån under årens lopp, men nu var det ett tag sedan sist. Idag kom M och J resandes söderifrån och hade med en grön påse, och blotta åsynen av påsen gjorde att det hoppade till av glädje i godistarmen. Så efter gemensam sen lunch, for ungdomarna med katt ( som varit inhyst hos oss några dagar) hemåt och innan bilen hade försvunnit från byvägen, så var både jag och C och tullade i gröna påsen. Mmmm, vad gott! Det bästa med högkalorigodiset från söder, är att det räcker med en bit, sen är godistarmen nöjd. Så påsen räcker hela veckan...minst!

Till lunch åt vi fiskgryta - tre sorters fisk plus räkor i saffranssås. Gott! Grytan som jag lagade maten i, är bland det bästa jag köpt till hushållet. Det är en gjutjärnsgryta med emaljerad utsida. Säkert från 50-talet. Jag köpte den för minst tjugo år sedan, då man hade en auktion i skolan, med sådant man städat ut och ville göra sig av med i skolans kök.


Har använt grytan till älggrytor, kycklinggrytor, fläskköttsgrytor, nötgrytor, fiskgrytor, soppaor av olika slag ... och på fredag ska jag använda den till att göra paella i.
Damerna i köket uttryckte flera gånger att de ångrade att de sålde grytan.... och jag förstår det, jag gjorde ett riktigt kap.


Idag skulle ingen använda en gjutjärnsgryta i vårt skolkök. Där är det bara ugnar, och ugnkok och värmning som gäller. Är det inte märkligt att inom vissa områden, ja, de flesta- så pågår en ständig utveckling. Men vad det gäller matlagning, där har det gått bakåt - det är synd att så många inte längre får möjlighet att anlägga en gourmettarm - för man får aldrig chans att smaka riktigt god mat. Tyvärr är jag rädd att det samma gäller godis....

2 kommentarer:

  1. Jag använder en gammal hederlig stekgryta. Liksom våra döttrar.
    Vi fick vår gryta i lysningspresent våren 1974.
    Barnen har hittat på loppis och second-hand.

    Godis är gott, men helt klart ska det vara riktigt äkta och bra godis.
    Skräpgodis kan man vara utan.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar min gjutjärnsgryta. Maken hade en exakt likadan så i 25 år har vi haft två. I somras skickade vi den ena vidare till sonen i Malmö. Riktigt bra redskap blir aldrig omoderna och kan med fördel ärvas.

    Blev så sugen på lite god mörk choklad gärna med nötter i. Det behövs bara en bit. Kanske kan unna mig en sådan. Vi har jobbat hårt i tre timmar under första körövningen inför julkonserten. Det låter redan bra.

    Ha en bra vecka! Snart är det höstlov. Då ses vi kanske.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas