fredag 12 mars 2010

Överdelen öppen...


... kunde jag ha, när jag hann med en dryg halvtimmes promenad mellan skolveckoslut och storveckohandling. Byvägen var bitvis snöfri och talgoxarna försökte, med olika läten. överrösta varann. Mössan lämnade jag kvar härhemma, för första gången sedan november. Härligt !

Snön lär ligga ett bra tag till, det är bara att acceptera.

Idag har jag fortsatt leta fördelar med detta och kom fram till följande:


  • Det blir betydligt mycket lättare att städa. Det kommer knappast in någon smuts alls.

  • Håret blir mindre fett - det håller sig rent en dag längre än under andra årstider.

  • Det är ljust länge, länge- fortfarande bara skymning fast klockan är över halv sju.

Jag tycker faktiskt att jag blivit bra på att vara positiv.....


Positivt var elevernas stora glosprov idag. Drog en slutsats - som är långt i från ny: Att arbeta mycket med texter - framförallt genom dramatiseringar, gör att ord, fraser och grammatik fastnar. Tycker väldigt bra om den lärobok som vi haft under många år, och vars texter som jag till stor del använder. Den heter Champion. Finns det några andra bra engelska textböcker ? Tar gärna emot förslag till goda kompletterande texter som finns i befintliga läroböcker.


Idag kom fyra tjejer från hotell och turistlinjen i Borås. De ska bjuda alla fem-sexor i Grimsås på en resa till Bodaborg i Sävsjö, på tisdag. En av tjejerna har tidigare gått i vår skola. Verkligen kul att hon vill ta med sina klasskompisar och komma tillbaka och göra sitt projektarbete i vår klass. Det är också väldigt positivt att femmorna får komma med - sexorna har verkligen fått vara med om mycket roligt under sina år på Grimsåsskolan.


En av eleverna ( som inte alltid är så positiv i sitt sätt att uttrycka sig) sa igår: - Vi har verkligen fått vara med om många roliga saker. Hans ögon glittrande och ansiktet var ett enda stort leende, när han sa det. Visst beror det en hel del på läraren, men det beror också på initiativrika föräldrar. I kväll har sexorna disco... och jag har inte något med det att göra. Föräldrarna sköter det helt. Alla barnen på skolan ser fram emot och kommer på de discon som sexan brukar fixa. Hoppas de har en kul kväll i bygdegården.


Som avslutning en gåta som jag fick av en f.d. arbetskamrat: Vad är större än Gud, värre än djävulen, något som den fattige har och som den rike behöver?

Vore kul att få många kommentarer .... och svar på gåtan.

Dagens bild .... också från en fjärdeklassare. Vad ser du i den bilden?

2 kommentarer:

  1. Ja, ditt positiva sätt är helt otroligt positivt...Men visst blir livet roligare när man kan se det positiva i allt?

    Kul att eleverna tycker att det är roliga saker de fått vara med om..men jag tror absolut att deras lärare har stor betydelse i vad de fått vara med om. =)
    Gåtan...hm...jag har inte tänkt klart än...återkommer .
    Ha en härlig helg=))

    SvaraRadera
  2. Vi har också Champion, men den här terminen har vi lämnat boken och är ute och reser. Hämtar texter från många olika håll.

    Skönt att snön krymper mer och mer.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas