onsdag 31 mars 2010

PUG -poäng


Äntligen slut, den nio gånger 2,5 h långa PUG-kursen. Det är bara att konstatera, jag fick en mycket god lärdom av den.... fast den ligger en bit från kursens mål.

Min personlighet är väl inte alltid så enkel, bl.a. har jag väldigt svårt för att vara tvungen att tycka som man ska. I PUG-kursen kollade man på videos och sen skulle man från de videosnuttarna diskutera fram och skriva ner så många mistag man hittade... alltså misstag som pedagoger gjorde i sitt möte med (förskole)barn och/ eller deras föräldrar.

Jag har säkert någon gång varit med om något som satt spår i själen, för jag känner en stor frustration att jobba på det sättet. Jag vill se det positiva i stället.

Frustrationen gjorde att jag inte var så aktiv under tidiga kurstillfällen, vilket föranledde att jag någon vecka före jul fick en reprimand för detta av en överordnad. Denna person hade inte varit med på kurstillfället, utan att fått i uppgift att nedvärdera mig, från en annan person.

Följden av det hela är att jag gått till sex kurstillfällen med en väldigt negativ inställning. Jag har ju faktiskt fått skäll för något som man absolut inte borde reprimeras för. (Och detta som beställningverk, som har sitt ursprung långt i från skolans värld.)

När jag gick från sista kurstillfället, kände jag mig fri. Min stora lärdom av kursen blev att jag insett hur mycket man kan förstöra genom att behandla någon på ett orättfärdigt sätt. En mycket viktig lärdom, som jag tar med mig i min fortsatta lärargärning... och förhoppningsvis även i livet.

Ska försöka ta till mej det som jag tyckte var det näst mest givande i kursen, "att bortse från". Jag ska verkligen försöka bortse att det finns de som vill mej illa ... för de är räknade på ena handens fingrar.... Jag ska verkligen försöka att inte ta upp den negativa sidan av mitt liv på bloggen någon mer gång.... trots att jag förstår att den upptar stor plats i min hjärna... jag återkommer till sakens tillstånd gång efter gång. Men jag ska verkligen försöka att bortse från det, och se till alla positiva möten och nätverk i stället..... för sådana har jag ju i så stor mängd .... och de ger ju bara positiv energi och gladhet.

Snart spinningtime! Dags att byta till träningskläder! Men först en glad kyckling! Han var kanske med på Kulturskolans vårshow. De uppträdde i skolan idag.... de är bara så superbra och härliga människor, de där kulturmänniskorna!

2 kommentarer:

  1. Du är så klok i dina tankar, låt inte det negativa ta över i livet...du har ju så mycket positivt att fokusera på istället. Klokt beslut att låta det ligga långt bort istället för att älta det man inte kan förändra. Köp det du inte kan förändra...vet du väl =))

    Såååå fina påskbilder du visat oss, tack för det, jag behöver inte gå på konstutställning utan det räcker att gå in på din blogg =))

    Jag har haft vägmöte här ikväll och innan det var det möte i Falkenberg, så mina dagar bara rusar iväg. Men nu längtar jag till tisdag ...det ska bli superkul att träffas igen =))

    SvaraRadera
  2. Det är skönt när en kurs är över, särskilt om man mest fått negativa erfarenheter. Hoppas ni får utvärdera och att du kan framföra dina kloka tankar där.

    Jag har nog alltid mest fokuserat på det positiva. kan tycka det är jobbigt med dem som fastnar i det negativa och som bara ser svårigheter i allt. Jag tycker du har så mycket positivt att framföra.

    Ska bli kul att ses igen. Glad påsk! Får se om jag kan få till ett inlägg idag. Igår strulade allt.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas