måndag 17 maj 2010

Disappearing days




Min e-twinningvän Ingrid från Slovenien skickade ett mail i helgen.... "I Slovenien brukar det vara så att dagarna i juni försvinner, så jag tror att vi får svårt att få ihop vårt tilltänkta skrivprojekt."


Det är inte bara i Slovenien, där man slutar terminen i slutet av juni, som de sista veckorna försvinner. Det är också en rådande verklighet i svenska förhållanden. Speciellt när man har en sexa... där är det ännu mer extra som ska göras.


Idag har vi ägnat stor del av dagen till att kolla igenom de Schoolovisionbidrag som vi tidigare inte kunnat/hunnit se. Vilken härlig blandning av musik och videor. Tjeckien, som vann förra året, ligger i en klass för sig.... den videoproducenten skulle jag vilja gå i lära hos. Om ni inte tidigare kollat, så gå in på Schoolovisionbloggen! Nu har vi valt ut elva favoritvideos. Av dem ska vi ge tio stycken poäng från 1-12 enligt bästa Eurovision Song Contest manér. Det får bli på fredag......

....för i morrn ska sexans killar på "killdag" (tjejerna hade sin dag förra tisdagen), på onsdag ska vi göra studiebesök nummer två på Nexans, på torsdag åker jag med min blivande klass ( nuvarande 2-3) till Ekhagens forntidsby.....

Nästa vecka är sedan soarévecka... vi ska ha en miljösoare på onsdagen.... dessutom är det Schoolovision flashmeeting och så är det badresa.... och så ska sexorna förbereda en långpromenad som ska äga rum den 31.... och mitt i detta ska det förberedas ett sista elevråd.....

Skolresa kommer sen.... brännbollsturnering.... avslutningsförberedelser .....När jag går igenom de kommande veckorna i huvudet, så känns det som om jag redan haft min sista lektion för året ....Några stora förberedelser är i allafall inte lönt att göra......

Bortkastad tid de sista veckorna???? Absolut inte, kanske det är under denna tid men lär sig allra mest, för man får en massa insikter om hur det går till i "riktiga" livet.... det som inte är inrutat i 40-60minuterspass, och som har sin bakgrund i klosterskolorna, då man skulle be en gång i timmen....

I går gick jag ut på tranjakt med kameran..... det finns minst fyra tranpar i byn.... Fyra av tranorna hade tid att visa sig för mig.... det blev "långt-håll-bilder" trots det stora objektivet.

2 kommentarer:

  1. Jag blev så glad i morse när jag gick min vanliga tur. På åkern var det då två tranor, hela tiden när jag passerat på morgonkvisten har det gått en ensam stackars trana där...men nu har de funnit varandra <3

    Visst är det mycket som ska hända de sista veckorna...innan vi ska sätta betygen dessutom. Så allt vad nöje heter med helklass det kan vi inte kosta på oss innan betygen är satta, för år åtta och nio. Men jag som är mentor för en sexa kan kosta på att busa lite med dem och åka på lite små utflykter. Det är det som ger dem livserfarenhet, precis som du skriver.

    SvaraRadera
  2. Min slutspurt ser väl ut ungefär som din. Nästan bara roliga grejer kvar. Imorgon studiebesök med fyran, onsdag friidrottsdag, fredag fiskedag, men den missar jag för jag ska till Göteborg på uppstartskonferens med matematiksatsningen från Skolverket. Sen ska vi hinna avsluta Worls Tour och NTA-temat m.m. Som ni ser fullt upp.

    Ha några sköna avslutningsveckor! Vi ses snart! Hos mig! Och gjuter betong! Förslag: tisdag 22 juni.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas