tisdag 7 december 2010

Vintervärme

Nog är det märkligt hur snabbt man anpassar sig till temperaturer och klimatförhållanden. Kanske är det något som är mer signifikant för oss nordbor, än för människor längre söderut. Fast egentligen tror jag inte det, det är bara det att vi har olika "temperaturspann" att följa.
Som boende i västra Götalands inland, har jag varit med om temperaturer från minus 35 till plus 34. Den varmaste temperaturen var en julidag under innevarande år. Ner mot 35 grader var det flera vintrar under sextiotalet och jag vet att omkr den 20 dec 1981, så var det 32 grader kallt. Det är en sådan sak som man bara kommer ihåg.... jag vandrade med eleverna till kyrkan i Dp för att öva inför julavslutningen, jag hade en grå fårskinnspäls på och därunder fanns lilla K - som skulle se dagens ljus tre månader senare.
Under denna vinter, så har vi haft minus 17 grader som kallast en morgon. Då är det kallt, tycker man. När det sen gick ner till 8-10 grader, då var det riktigt behagligt - och idag, när kvicksilvret legat alldeles under noll, ja, då har det känts riktigt ljummet. Mössa på slapp man idag och man kunde kosta på sig att dra ner dragkedjan i jackan en bit, så vintervarmt kändes det, när man rörde sig.
Jag vet inte när det var under minus 25 grader senast, det känns som om det är länge sedan. Så trots att vintern kommit tidigt, så är det ju ingen extrem kyla...
Även om åtta-tio grader kan kännas riktigt kallt om vinden tar i.
Kom att tänka på visiten i Sevilla i februari. 15 - 20 grader varmt ... och spanjorerna gick i vinterkläder, stövlar och jackor, precis som vi gjort i Sverige hela vintern. Jag hade bara en tröja på när vi gick ut i den ljumma kvällen, medan Carla från södra Portugal hade täckjacka med pälsbrättad huva ... och hon frös. Hon har säkerligen större anpassning till hög värme, hon "klagade" lite på Facebook på sensommaren, när det varit upp emot plus 40 grader en längre period.
PUH, undrar om vi nordbor skulle kunna anpassa oss till det..... tveksamt .... i valet mellan pest och kolera så skulle jag faktiskt välja minus 30. Man kan ju klä på sig, man kan hålla sig inomhus...

Idag har det iallafall varit härligt väder. Gav mig ut i skogen för att fixa mossa till julpysslarna. Tog bort ett par dm snö från några upphöjningar och hittade både vitmossa, brännmossa, lingonris, blåbärsris och renlav. Blir säkert bra till det tänkta pysslet. Själv har jag tummen mitt i handen, så jag försöker att komma undan pysslandet ....Däremot kommer jag ofta med pysselidéerna - min hjärna och mina händer är inte ett dugg synkroniserade.
Vi ska ha den traditionella julaktivitetsdagen efter luciafirandet den 13. Det blir pyssel, det blir film och det blir julsångar/jullekar. Det sista blir då förstås min uppgift - men den åtar jag mig gärna ... jag får hålla på med det jag kan.
Drygt tjugofem elever är med i luciatåget, som kommer att ha sex olika framträdanden. Tre var planerade sedan tidigare. Idag ringde man från det stora företaget i Grimsås, Nexans, och hade lite panik. Det tilltänkta luciatåget från gymnasiet hade lämnat återbud. En vecka i förväg. Så nu ringde man och undrade om vi kunde tänka oss att ställa upp på företagets mesta tradition, luciakaffet. Alla barnen ville vara med, så nästa tisdag, så gör vi fyra olika föreställningar för Nexans - tre i företagets matsal för de anställda och ett i bygdegården för pensionärerna.
Ska bli kul att få ta med det skönsjungande luciatåget på så många framträdanden. I morrn ska vi ha repetition nummer två i Bygdegården. Två skolinspekterande damer kommer på besök i morgon och sades vara intresserade av verksamhetsbesök vid den tiden. Just då är en stor del av verksamheten förlagd till annan plats - och de är så välkomna dit. Ska bli spännande att se om de dyker upp. Ska också bli intressant att höra vad de har för frågor att ställa oss... vi är bara åtta kvinnor som jobbar på skolan, men vi ska tydligen delas upp i två grupper och bli intervjuade. Lär nog återkomma om detta.
Skolinspektion .... man kan tycka att det borde ligga kvar i den grav som det hamnade i på sextiotalet. Men vissa saker uppstår i ny skepnad .... Och det är OK om man i första hand ser vilka kvaliteter som verksamheten har och i andra hand kommer med påpekanden om några få saker som skulle kunna förbättras.
Resultatet lär komma framåt tidiga våren...... när vintervärme går över i vårvärme. Då kan det bli riktigt svittigt nå´n dag ... innan man kommit i kapp.,

2 kommentarer:

  1. Jag säger med anledning av vad du skrev på min blogg om kör att du måste ta steget tillbaka till kören. Du älskar ju att syssla med musik av olika slag, det kan vi alla läsa här på din blogg. Vad som är kallt eller varmt skiftar verkligen från person till person...eller var i livet man befinner sig ; )

    Det ska bli spännande att se vad skolinspektionen har att säga, de har alltid något de tycker till om.

    Lycka till med baket =)

    SvaraRadera
  2. Mycket roligt att se fram emot den närmaste tiden. Vi har också pysseldag på måndag. På min station ska vi gjuta betongljusstakar.

    Skolinspektionen var här för ett par år sedan. Vissa saker som de sa var bra, men som vanligt kan man ha lite olika perspektiv på saker och ting. Det beror väl på att vi har lite olika referensramar. Särskilt intervjuerna med eleverna kändes inte helt 100. Med tanke på de svar de fick undrar man hur frågan ställdes. Men lycka till vid inspektionen! Den klarar ni galant.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas