fredag 14 januari 2011

Elevepitet


- Dom är ju så rediga, dom flickorna, så det klarar dom säkert.
Det var jag som yttrade de orden till en kollega, precis när vi gick genom ytterdörren och lämnade skolan för veckan.
Funderade sedan på vad jag egentligen sagt. "De är rediga." Vad menade jag egentligen? Jag behövde inte fundera så länge förrän jag var klar med min tolkning av ordet "redig". Ansvarstagande, initiativrik, självständig, ha egna åsikter, klara att fixa saker.
" Den eleven är så duktig!" säger man då och då. Menar man samma sak då? Inte jag iallafall. En "duktig" elev är för mig som klarar skolarbetet bra, som jobbar koncentrerat och bara ber om hjälp när den behöver.
När jag skriver utvecklingsplaner tillsammans med "duktiga" elever och deras föräldrar, så handlar det ofta om att dessa elever ska ta lite mer initiativ, att ha mer åsikter om saker och ting, att delta mer i diskussioner.
Det finns också elever som blir omnämnda med orden " a pain in the ass" eller "ett riktigt monster."
Lärare som uttalar sig så om eleverna, ja, det kan man ju diskutera om de hamnat i rätt yrke .... eller är det bara så att de är ordentligt uttröttade när de uttrycker sig på det nedvärderande sättet. Visar man dessutom att man tycker så illa om eleven, ja, då tror jag ju på att eleven uppför sig på det sättet.... Absolut.
Har ni hört om någon vuxen som är redig? Någon mellan 18 - 75? Funderade på detta när jag tog en fredagseftermiddagspromenad.
Kom fram till att man aldrig hör att någon vuxen är redig, såvida den inte har någon grav funktionsnedsättning. När man blir åldrig pensionär, då kan man absolut bli redig igen.
När man är i arbetslivet, när man är en socialt anpassad vuxen, ja, då är det ingen fördel att vara initiativrik, självständig, ha egna åsikter eller att klara att fixa saker på egen hand. Nej, då ska man passa in i arbetslag, ha likartade tankebanor och inte komma med för avvikande åsikter. Samarbeta ska man också göra, det där att fixa saker på egen hand, det ger ingen fjäder i hatten.
Har man för mycket av epitetet "redig"-kriterierna i sig som vuxen, ja, då kan det till och med hända att man blir sedd som " a pain in the ass" eller t.o.m. ett riktigt monster. Och sådana kan man inte lägga ansvarfyllda uppgifter på, nej, det får man göra på de duktiga .... de som aldrig riktigt nådde skolålderns utvecklingsmål att ta mer initiativ och argumentera med och för sina egna åsikter. :)

3 kommentarer:

  1. Visst kan man vara "redig" som vuxen också. Vi får inte ge upp och bara bli "duktiga" lärare. Vi ska vara "rediga" lärare och vettiga vuxna. Det får aldrig bli fel att ha en egen åsikt eller att ifrågasätta. De "duktiga" kan bli så tråkiga. Det är de "rediga" som tillför något.

    Ha en skön helg! Har du och Bobo id för en fika nån gång framöver? Skulle vara kul att ses igen.

    SvaraRadera
  2. Kanske vi kan träffas i Smålandsstenar.... Gösta heter han som har fiket där väl.... eller... är det i Gnosjö...? Jag har tid på fredag em och hela vecka sju. Bodil har väl inte sportlov på samma tid som vi... vi får kolla med henne...
    Ovanstående inlägg var absolut inte tänkt som gnäll ... bara rena tankar ... det kan ju missuppfattas märker jag, nu när jag läser det igen.

    SvaraRadera
  3. Tyckte inte det var gnäll, bara sunt förnuft.

    Göstas är helt OK. Jag kan fredagar och hela vecka 7. Vi avvaktar väl Bodil.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas