söndag 16 januari 2011

Återvinnande årgångar

- Kolla vad bra julklappströjan passade, sa jag till dottern när vi kom fram till deras skånska boning vid lunchtid igår. K brukar ofta köpa presentkläder på Åhlens, och de har alltid blivit bra.
- Se vad bra tröjan jag fått av dej passar mej, replikerade K.
Jag tittade på hennes svarta, delvis mönsterstickade tröja. Den hade hon inte fått av mig....
- Den är gammal, sa K. Den tog jag för många år sedan.
Varvid jag kände igen den gamla tröjan som jag stickade någon gång på sent åttiotal och använde en hel del.
Så roligt att den fortfarande används - och att den fortfarande är så snygg.
Båda döttrarna ( samt deras sambos) är så bra på att återanvända saker. I deras respektive hem, så är merparten av möblerna redan använda av någon annan. Men fortfarande snygga och synnerligen ändamålsenliga. Det känns som många av sjuttio och åttiotalets barn, har förstått värdet av att gå till secondhandaffärer och secondhandmarknader för att hitta personliga saker att inreda sina hem med. Smart tänkt, tycker jag, och anser att nygamla hem är mycket mer inbjudande och hemtrevliga, än boendemiljöer inredda i nynytt.


Resan ner till Malmö tog väl nästan tre kvart längre än vad den brukar. Väglaget var riktigt uselt på stora delar av Nissastigen. Men har man ingen tid att passa, så är det ju bara att ta det lugnt, så kommer man fram så småningom.
Åt en sen lunch vid Lilla Torg. Len lax med potatismos och limesås. Skånemat är ALLTID god och prisvärd. Malmö är en fin stad och man hittar alltid roliga installationer. Som fönsterlampan här på Lilla Torg.
Spel av olika typer är en kul tradition när man kommer till K och H. Denna gång fick vi bl.a lära oss ett nytt tärningsspel, där man använder sex tärningar. Sen räknar men med femtio, hundra och tusental upp till tiotusen. Omgången som är avfotad ovan, den gick inte bra för A-L. Men i dag på förmiddagen vann jag .... Ett kul och bra räknespel, som jag ska försöka omsätta till skolbruk. Vi har nämligen en massa 1 -6-tärningar liggande i varje klassrum och de används sällan. Personligen tycker jag att tiotärningar är mycket mer användbara. Men här har jag hittat ett bra spel som tränar huvudräkning och hundra/tusentalsövergångar.


Idag på förmiddagen åkte vi till kallbadhuset och fikade. Kändes också som en återvunnen plats. Fullt med folk i det gamla trähusets restaurangdel, där man både kunde äta brunch, smårätter eller fika med hembakta kakor/bröd.

Hade tänkt att vi skulle stanna till vid Östra stranden i Halmstad på vägen hem, för att få lite havsluft. Nu behövde vi inte det, havsluften här var precis lika bra, strandkänslan den samma och dessutom fick vi sällskap av en jätteflock svanar på jakt efter öppet vatten.



Fascinerades över hur fina geometriska figurer som de sönderbrutna isblocken bildade. En ny upplevelse för en inlandstant.


Det regnade mycket i går kväll och i natt i Malmö. Det tunna snötäcket hade försvunnit på de flesta ställen. Detta gällde hela Skåne, kunde vi konstatera när vi vände hemåt igen. Även Hallandsjorden låg bar utmed kusten. Det kändes så gott att se barmark igen, det ingav en tidig vårkänsla.
Härhemma hade snöhögarna som jag skottade upp igår morse också krympt. Tyvärr så hade det också medför en oönskad isbana på garageuppfarten. Synd att isgata är blidvädrets otrevliga baksida .... annars tycker jag det är så skönt att det ska vara plusgrader dygnet runt under några dagar.
Bara att konstatera det alla redan vet- någon vintermänniska är jag inte. Sa till C-E att man borde bosätta sig vid västkusten eller i Skåne för att slippa få så mycket vinter. Men där katten är, där är ens hem .... och alla tre katterna blev så glada när huset blev människorfullt igen....
så.... Men snart är det vår igen!
Tills dess så får vi njuta av två stora palmväxter som K och H tröttnat på och skickade med oss hem. Nu står de bland övrig "djungel" på ovanvåningen. Återvinningsårgångarnas barn gav "åldringarna" möjlighet att pröva på hur bra det känns att återanvända.


1 kommentar:

  1. Återbruk är bra. Skönt att ni tog er både fram och tillbaka på de isiga vägarna. Själv har jag varit inne med huvudvärk hela dagen. Ha de bäst!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas