lördag 1 januari 2011

Segstartat

Är nog inte ensam om det. Att känna sig segstartad.... detta år igen! Händer nästan undantagslöst. Även om jag ställer om dygnet en del när det är lov, så händer det i princip aldrig att det blir sovdags efter midnatt. När klockan slår tolv och det nya året rings in, ja, då brukar man vara ganska pigg, och det en bra stund därefter. Däremot inte dagen efter....
Ett tupplur mitt på dagen blev en utmärkt återställare....

Tradition i Moghultsbyn med omnejd är att man samlas vid Gumpebos grillplats och äter korvlunch på nyårsafton. I år var vädret behagligt, bara några minusgrader. En stunds prat med bekanta och deras bekanta, trevlig tradition.

En annan trevlig tradition är nyårsgänget som träffas, äter och dricker gott och har trevligt. Skulle tro att vi haft denna tradition i mer än tio år. En kärngrupp har väl bildats under årens lopp, men därutöver så har det ibland tillkommit några. I år var det vår tur att stå som värdfolk, tyckte vi. Vi har absolut ingen ordning på det, den som känner på sig att man står på tur bjuder in.
Värdfolket står för huvudrätten och så kommer gästerna med förrätt, efterrätt och kaka till kaffe. Samt passande drycker. Behändigt och med utrymme för variation - och att värdinnan kan njuta av det de andra kommer med .... det där med att njuta av egenlagad mat, det har jag lite svårt för, när man tillrett mat till många.


Blommor och godis till värdfolket, jo, jag tackar jag. En ljuvlig bukett tycker tulpanälskaren. Vem tycker f.ö. inte om denna härligt vackra blomma, som kommer med löfte om våren.
Nyårslöften? Nä, det blev det inga i år. Kan i allafall inte hålla dem. Och varför ska man göra livet besvärligt för sig, när man i stället kan njuta av det goda som finns där.
En del tycker att nyår är lite ångestladdat. Jag tänker att tiden är skapad, så nyår är bara en påhittad sak för att vi ska ha en speciell dag som bekräftelse på att ett nytt solvarav är avklarat. Och det skulle kunna vara vilken dag som helst, och jorden lär fortsätta sitt snurrande i evighet, med eller utan människor på den.

Jag njöt verkligen av nyårsnattens väder. Ljumma vindar och strilande av regn och smältvatten. När jag äntligen kom ut på en promenad i dag, så fick jag visserligen se upp var jag gick på den delvis glashala vägen, MEN jag kunde också njuta av snöfria träd. Ljuvligt!
Jag vet att det kommer mer snö, men det kändes ändå väldigt befriande att se hur vintern fick släppa sitt grepp, om än bara för några timmar.
Vi går mot vår. Dagen har blivit åtta minuter längre jämfört med vintersolståndet. Om mindre än en vecka så börjar vi lärare vårterminen! Yes... VÅRterminen.
God fortsättning alla!




3 kommentarer:

  1. Blev lite förvånad när det duggade på mig på hundpromenaden igår. Våren gör visst ett försök. Vintern lär slå tillbaka igen. Annars firade vi i lugn och ro. Gick nog och la mig ovanligt tidigt för att vara mig. men god mat blev det, egenhändigt lagad av pojkarna och mig. God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Tjusig bukett på ett vackert dukat bord. Man äter med mer än smaklökarna...

    SvaraRadera
  3. Jag gillar er tradition i byn! Försök att ta efter kanske skulle lyckas...men det är inte lätt att få till nya traditioner efter åratal av andra.
    Härligt att hjälpas åt med matlagningen, då är inte jobbigt att vara värdinna.
    Tulpanerna ger förhoppning om vårens ankomst...Nu har ju Stina flyttat så nu får jag inga tulpaner till vårt bord när hon fyller år den 14 Januari... kom jag på just nu. men den dagen är jag i London så det får bli en liten bukett nr jag kommit hem...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas