tisdag 8 mars 2011

Fettisdagsfritt...

... hade barnen. Själv fick jag en fettisdagsbulle som eftermiddagsfika. Det tycker jag var ett bra sätt att fira att det går mot påsktider.
Dagen kunde ha blivit riktigt bra. Vi diskuterade den nya läroplanen i grupper, ledda av utsedda personer. Bra att diskutera med dem som jobbar i rektorsområdet ... och inte bara med dem som jobbar på samma skola. Bra diskussioner/samtal i en trevlig grupp. Idédelgivning, öppna tyckanden - även om sån´t som går emot nationella prov, bedömningar och betygstänk. Vad jag tycker det är härligt med öppna diskussioner, där man får tycka vad man vill utan att få ogillanden.....
Ändå så ger dagen mest taggtrådskänsla. Försöker formulera anledningen utan att gå utanför bloggtillåtenhetens ramar. Får till det så här: Varje arbetstagare med likadana arbetsuppgifter måste få samma möjlighet till delaktighet, information och diskussion. Så länge några har större inflytande och ett större försprång i sitt tänk, så blir det inte bra och bäddat för besvikelsekonflikt............

Så just nu känner jag mig lite stukad..............men det är väl bara att ta nya tag och bygga upp sig igen.
Fick även info på plats samt via mail, som för min del, kan kännas ganska positiv. Ny start på gammal plats.....
Jaja, det går över - bara det att jag blir så besviken på människor ibland. Fast det kanske de bli på mej också.
Nya läroplanen är lite spännande. Känns som den kan passa mig bra - man måste jobba tematiskt för att få med allt ..........plus att man trycker mycket på kreativitet och entreprenörstänk. Sen går det inte ihop för mig att man ska sätta betyg i alla olika ämnen, när man samtidigt uppmuntras att arbeta ämnesövergripande. Alltså i varje enskilt so/no-ämne. Gamla oä-betyget skulle passa mycket bättre....
Ska analysera storylinen om Sverige och kolla vilka ämnen jag fått med där..... och vilka "delmål". Kan bli intressant....
Kort promenad blev det efter studiedagen. Solen sken - även på taggtråd och halvförfallna hus.
Funderar på om det är comme il faut att använda uttrycket studiedag längre. Jag gör det i allafall. För alla förstår vad jag menar.

2 kommentarer:

  1. Om man jobbar i tema får man ofta med mer än vad man tror. Sitter man och tittar i läroplanen så prickar man in det på ett eller annat sätt. Vi ska ha studiedag om Lgr11 på måndag. Då ska vi i kommunen träffas i Falkenberg och prata om det i ämnesgrupper...tror jag.

    Tråkigt att du blir "tilltuffsad" i sådana sammanhang. men tänk att du sitter inne med mycket kunskap och var stolt över det =)

    SvaraRadera
  2. Det är aldrig roligt om diskussionerna är "ojämlika" men var glad över allt du kan och den stora erfarenhet du har. Vi pratade Lgr11 för ett tag sedan och har en ny studiedag i slutet av månaden.

    Själv sitter jag hemma och hostar och fräser i näsdukar. Det tar väl slut nån gång.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas