lördag 19 mars 2011

Våren välkomnas

Idag säger jag välkommen till våren. Det känns att om den inte redan är här, så är den väldigt nära. Två minipåskliljor är inköpta och utställda på trappan. Oj, vad de blommorna lyste upp både hus och tillvaro. Gult ger energi, sägs det, och gula blommor tycks ge ytterligare påspädning -längesedan jag haft så mycket energi som idag, energi som solljus och påskblommor tycks ha genererat.
Huset blev städat hastigt och lustigt - ja, det var riktigt kul. Och det behövdes verkligen. Tre katter dammar ner tio gånger mer än en ensam Fritz-katt, det är tydligt. Eller också är det ljuset som avslöjar att husrenhållningen behöver skärpas till. Tycker inte det är tråkigt att städa, bara lite motigt innan man kommit igång. Och efteråt så är man så nöjd och belåten med såpdoft och rengolv - ja, ända till småkatterna kommer IN och ska gå på toaletten och skvätter kattsand vida omkring.
Katten på bilden ovan, träffade jag på eftermiddagspromenaden. Hon hade lärt sig att gå på toa utomhus hon... Helt ogenerat för omgivningen dessutom :)
Igår var det vita vidder som gällde igen och flera av eleverna kom besvikna till skolan. Barnen vill också ha vår nu. Inte en snöboll kastades, det var inte kul längre. Så barnen försökte fortsätta med våraktiveterna utomhus, så gott det gick. Bandy och pingis - det funkade bra - och en del hämtade spadar för att gräva i snön och för att försöka sprida ut den lite, för snabbare töande.

Nu bekymras jag inte speciellt av en dm snö i mitten av mars. Det känns som om det är vinterns sista fight med våren. Efter att ha satt in alla sina resurser i det ymniga snöandet, så är vinters arsenal slut, och våren kommer inom några veckor att ha ockuperat våra trakter.
Strykfåglarna har dragit sig norrut, igår var det ett antal kolstrastherrar vid vår (C-Es) fågelrestaurang. Idag har de inte visat sig, men på promenaden såg jag att kajorna börjat flockas vid de öppna fälten mitt i Moghultsbyn.

Härlig promenad blev det - och massor fixat denna dag.
Skoljobbet klarade jag av i går, då jag för första gången använde "två månaders på prov" Windows10, när jag skrev kommande veckas matteläxor. Ett trevligt program. När jag köpte laptopen för två år sedan, så var Windows Vista med på prov. Det gillade jag inte alls, så jag laddade ner Open Office i stället. Nu är ju det programmet lite magert, så vi får väl fundera på om vi ska investera i ett nytt skrivprogram. Det är ju inte så ofta man använder sådant, och man skulle ju likaväl kunna göra allt i Wiki eller Googles Docs ... och kanske t.o.m. låta barnen göra läxorna genom det. Använder (kommunens) mail för läxor i svenska. Det är också helt OK att skicka läxan via FB.
Så kanske är det så, att skrivprogram är en onödig investering, det finns alldeles tillräckligt med nätbaserade program för skriftlig och bildlig kommunikation. Gäller bara att bli van vid det tänket.




2 kommentarer:

  1. Visst var det onödigt med dryga decimetern snö, men den försvinner nog fort. Koltrastarna var framme här också. Väntar på deras härliga sång. Jag köpte gula tulpaner, men påskliljorna lyser gulare och gladare. De kan man köpa bara för att "glada upp sig", som min kollega brukar säga. Ha en bra och glad helg!

    SvaraRadera
  2. Jag stod och tittade på påskliljor i kruka idag, på Maxi i Borås, men valde att ta vara på de tulpaner jag hade hemma istället. Tänkte inte på att jag kunde ställt dem ute...snön var för omfattande i mitt tänk. Men jag ska köpa i nästa vecka för det är som ni säger det lättar upp stämningen.

    Jag tror att man kan sköta det mesta via nätbaserat om man bara tänker efter.

    Ha en härlig fortsättning på helgen lilla energiknippe =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas