fredag 4 mars 2011

Frysfredag

Bara jag kvar på skolan. Ja, om man undantar vikarierande fritidspersonal - men de är i en annan byggnad.
Tycker att det är kallt, så jag hämtade schalen att värma mig med. Förstår inte varför det inte kan vara någorlunda varmt i en skola, och förstår inte varför man måste strypa värmen så fort barnen lämnat skolan.
Brukar stanna kvar på fredagseftermiddagen - om det inte är något annat jag har planerat eller om solen lyser så man bara måste ut. Men ute är det ännu mera fredagsfruset än här inne. Men jag ska klä på mig och gå promenad för att lämna ut några inbjudningslappar till vägmöte, när jag kommer hem. De allra flesta har ju mail, men tänk, på landet tycks det fortfarande finnas folk som inte har sin egen mailadress. Och på landet har man "vägamöte".... och nog är vägen fortfarande nästan bara männens angelägenhet....för "vägamötet" det är männens möte.
Väntar bara på att klockan ska bli halv fyra, så jag kan ta med C-E frånhans jobb. Det är inte lönt att åka hem och vända.... och ev. se förödelsen som fyra katter fixat under dagen. De får gå ut när vi kommer hem, gästen Tindra i koppel, så jag kan städa upp.... Fast igår hade det varit lugnt, det tycktes ha sovit hela dagen. Dagen därförinnan, hade man bl.a. burit upp en tvätttpåse med tvättnötter i från källaren.... ;)
Nu är iallafall nästa veckas matteläxor fixade, grovplaneringen för veckan likaså. Veckans ord är utskickade via mail, liksom ett recept på supergoda muffins, som en av eleverna bjöd på i går. Kan förresten dela med mej här också:


Supergoda morotsmuffins
Ca 12 st
1 ½ dl rivna morötter
1 ägg
1 dl socker
1 dl vetemjöl ( tsk = tesked)
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
½ krm salt ( krm = kryddmått)
½ dl matolja

Gör så här:
1, Sätt ugnen på 200 grader
2., Skala och skölj morötterna fint
3. Vispa ägg och socker pösigt i en skål
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kanel och salt i en annan skål.
5, Rör ner morötterna och matoljan i äggsmeten.
6. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda försiktigt.
7. Ställ ut 12 muffinsformar på en plåt.
8. Häll smeten i muffinsformarna och grädda mitt i ugnen.



Dom var verkligen goda. Ska baka en omgång i morgon.
Kul med initiativrika elever ... sådana trevliga överraskningar händer lite då och då, framförallt vid födelsedagstid.

Storylinen fortskrider. Har nu gjort karaktärer, hus och omgivningsbilder. Fakta om respektive hemort är dessutom insamlade. Nästa steg är att göra en Power point om varje ort och skicka till Erik i USA. Vi tränade idag på att göra en PP om Grimsås. Oj, vad barn lär sig fort!
En elev ( i trean! - oj, vad en del vet och kan) tyckte att vi skulle använda "Google translate" för att översätta från svenska ttill engelska. Det gjorde eleven på några minuter ... och vi fick möjlighet att se att "Google translate" är sämre på att översätta än vad vi människor är. Men det kan vara en bra börjanhjälp....

Påstås att det ska bli sol över helgen. Hoppas verkligen det. Samt att solen värmer. Jag har varit trött på vinter i mer än tre månader nu. Ett fjärdedels år! Nästan så man gett upp tanken på något annat än kyla och markvithet.Fast det tar på det vita, trots att det är minusgrader - eller nära noll. Förklara det den som kan!

2 kommentarer:

  1. Härligt att se morotsmuffins, det är bland det godaste jag vet, att man dessutom känner sig lite nyttig gör ju inte saken sämre.
    Jag skulle också ut på en promenad, tänkte jag, men det är så kall vind så jag blir nog inne ändå..eller också får det bli en kortis.

    Jag känner att veckans händelser börjar komma ikapp mig nu, jag är tröttare än vanligt. Hoppas kunna sitta med ro och blogga lite i kväll eller i morgon...

    Starka katter som kan ta med sig tvättnötter på vift =) Kul har de iaf

    SvaraRadera
  2. Fryser också. Varit hemma idag och försökt elda men mest väntat på att vårdcentralen skulle ringa tillbaka. Fått tid till måndag.

    Våra vägamöten är också enbart manliga. Vägarna får karlarna klara så kan vi kvinns ägna oss åt andra viktiga saker.

    Roligt att storylinen framskrider. Hoppas du har rätt om helgen. Vill gärna se solen. Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas