onsdag 22 juni 2011

Go geocaching

Tänkte kolla om c:geo-appen på telefonen hämtat sig efter den tröttsamma utflykten till Malmö, där den absolut inte kände sig hemma och var att lita på.



Bestämde mig för några skatter vid Stoms såg, kvarn, kraft - mellan Tranemo och Nittorp.


C:geo visade rätt direkt, hittade en stor och synlig burk och fann också en intressant plats, där man en gång för dryga hundra år seda tänkt anlägga ett kraftverk. Stigen ledde förbi fundamentet till det tänkta kraftverket, längs Hjälmån och under järnvägen.


En gång har jag/vi paddlat ända från Nyfors till Tyggestorp. Där var det stopp, man kunde inte komma vidare. Nu förstod jag varför. Den stilla flytande ån övergick i en vilt strömmande sådan,



och vid det gamla sågveket, så delade sig Hjälmån i fyra forsande armar. Helt fantastiskt att få se och att få fakta om den gamla ruinen, som en gång på 1800-talet och i början på 1900-talet var ett stort sågverk, tre våningar högt.



Cache nummer två var också en rejäl plastlåda. Gillar sådana .... visar att tanken med skattjakten är minst lika mycket naturupplevelse som cacheletande.



Nära Kvarntorpet fanns cache nummer tre. Gps-funktionen visade återigen rätt, och jag fann den häfigaste cache ja sett. Inne i spindelns bak.



Kollade torplämningen....



.... och kvarnruinen, ute i den vilda forsen. Vänderoten doftade, forsen brusade, massor av blommor fanns utmed stigen,



bl.a. årets första nattviol.

Ja, det var ett höjdarställe -rekommenderas .. start alldeles för bron över Hjälmån innan Tyggestorp. Tack ni okända som gjort i ordning denna retroplats för oss i realtid.



Bestämde mig för att testa ett ställe till, nu när jag hade sådant medflyt. Övergången hette det, och medförde att jag fick kryssa en hel del i Limmared - vägar jag tidigare aldrig åkt - innan jag hittade vägen förbi Fåle och i på en skogsväg. Ställde bilen och promenerade när avståndet visade drygt 500 m. Ovanför den här gamla tunneln skulle det finnas en grusväg och bredvid den en cache. Vilket det också gjorde, lyfte på den när jag var på väg att ge upp - och batteriet på telefonen likaså - och tänk att så kan också en cache se ut. Superhäftigt, kul, lagom motionsbefrämjande och lärorikt.


Dagens sista cache tog jag utan GPS, alldeles innan jag gick in på ICA i Limmared och köpte blodpudding, pölsa och morötter. En välsmakande lunch som gav flashbacks till gamla tider.

I morrn åker C-E med ut på skattjakt.

Tror att jag ska skriva en artikel till STT ... för jag tycker att många fler borde go geocaching ... helt enkelt för att njuta av och lära om sin egen hembygds smultronställen. Tack KiW och tranemoandy för alla cacher ni lagt ut!






















1 kommentar:

  1. Grattis till en lyckad cachedag! Har klarat av sista arbetsdagen innan semestern som börjar imorgon. Jobbade bara förmiddagen, men har inte gjort ett smack i em. Tror jag måste ge mig ut på en liten runda i kväll.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas