tisdag 21 juni 2011

SJ, spår, stjärna, skattsökning

Lite vilsen och osäker kände jag mig inför tågresandet. Skulle ju leta upp rätt vagn och plats gånger fyra och dessutom byta tåg i Alvesta ... två gånger. Mycket lättare att flyga och byta terminaler och flygplan.... för det har jag ju gjort ett antal gånger ... så det kan jag ju.
Nyttig erfarenhet, att var osäker inför något nytt, som egentligen är enkelt - men nytt - en erfarenhet att ta med även in i skolverksamheten.
Nu funkade SJ rätt bra, tjugo minuters försening till Alvesta, gjorde att det blev språngmarsch till det inväntande tåget, som var så långt så långt och jag skulle ända längst fram. Inte fattade jag att jag kunde gå på och gå inne i tåget! Det har jag lärt mig nu ....liksom att man som första klass passagerare får gratis kaffe och el. Nu åkte jag inte första klass för att glassa, utan för att det var ett antal kronor billigare än andraklass på vägen ner till Malmö.
Reseföretags prissättning är ju också en intressant fråga. Jag bestämde mig snabbt för Malmökurs för några veckor sedan och bokade biljett omgående. Prisvärt: 380 kr ToR. Gick för skojs skull in och kollade vad resan skulle kosta om jag beställde den två dagar före avgång. Kostnaden för biljett var då fördubblad.....prissättning efter efterfrågan..... Har upplevt detsamma med flygbiljetter. Så att boka biljett, det är som att spela på lotteri. Bäst vinstchans har man om man bokar tidigt ... men man kan inte vara säker då heller. Det kan vara tvärtom...
Trevligt att åka tåg, att se Skånes och Smålands landskap passera förbi utanför fönstret - vilda djur, gamla fina stugor, massor av kor, då och då ett samhälle.
Det var många samhällen som passerades, även staden Eslöv.... SJ vänder sig ju i första hand till storstadsresenärer, det är ju tydligt. Men ska man till någon av våra stora städer, så är tåget ett suveränt trevligt alternativ.

Målet för resan var ett semenarium i "Webbstjärnan". Det är stiftelsen för internetinfrastrukturs skolsatsning. Tänkte delta i Webbstjärnan med Toppenklassen under nästa läsår. Funderar på att koppla ihop det med nya e-twinningprojektet, där vi ska lära känna elever i andra länder, deras samhälle, skola, vanor, fritid .... Så här långt är Island,Polen, Skottland, Danmark våra blivande samarbetspartners. Kan räcka med fem deltagande länder, men skulle gärna vilja ha med Finland och Norge också. Få se om de förfrågningar jag gjort genererar positivt svar.
Mycket bra genomgång av det bloggverktyg som jag tänker använda i projektet, Wordpress.
Naturligtvis fick vi också veta vad Webbstjärnan innebär samt träffa nya människor, mest skåningar förstås, och så Inga från Småland. Sen kan man konstatera att, precis som SJ, så vänder sig .SE allra mest till storstäderna ...men nu var det ju bara bra för mig, som fick tillfälle att besöka Malmö.

Bodde förstås hos Karin och Hampus, centralt och bekvämt. Ungdomarna hör till dem som läser min blogg ( men som heller aldrig kommenterar :)) ... och de hade läst om geocachandet som jag precis börjat lära mig så smått. De ville ut och leta cacher när jag berättade att det fanns många sådana i Malmö och på båda sidor deras hus. Under en knapp timme på sen söndagskväll, så lyckades vi hitta tre cacher av fyra. På cykelparkeringen (bilden) var det lögn att hitta rätt.

Igår kväll så trodde vi att vi skulle hitta många cacher och begav oss till cache-rika Slottsparken. Hampus lyckades hitta en liten rackare i ett hål i ett träd. Det var allt. Tre timmar irrade vi omkring, medan kompass och avståndsmätare levde ett eget liv bland storstadens hus och magnetfält. Med ett blodsocker som låg farligt nära komanivå för oss alla tre, så fick vi oss slutligen lite thai-mat/japan-mat till livs ... tack för den Karin.... och kunde göra ett sista letande efter två cacher på Stortorget, men hittade inte dem heller. Nä, att leta cache i storstan, det var rätt kass. Framförallt för att de är så rackarns små och gömda på svårtillgängliga ställen..... En femtiosjuårig tant som klättrar på väggar och under broar .... jo, folk tittar faktiskt ... även i storstan där de mesta är OK.

Man ser iallafall en hel del, som man inte annars skulle lägga märke till genom geocachandet. Och man ser med andra ögon, mera öppnade sådana, när man gett upp skattletandet. Det finns också intressant information att läsa kring varje cache. Det här området, St Gertrud, var den första som började bebyggas i Malmö, som en medeltida förort till den stora - danska- staden Lund. Intressant! Och i denna gamla stadsdel både bor och arbetar K och H.

Malmö har också nybyggda delar, som här, bakom Centralen ut mot hamnen. Här, vid Anna Lindhs plats, är Malmö som mest modernt. Även här ett ställe, där vi letade cache, utan resultat....

Åkte X 2000 mellan Malmö och Alvesta. Baklänges. Kände mig något mera tågerfaren på hemresan.Var lite orolig för att må illa, men det hade jag inte ett dugg ont av. Har säkert med balanssinnet att göra -och något sådant har jag inte.

Väntade fyrtio minuter i Alvesta och tänkte på att här har döttrarna tillbringat många timmar, under det att rest till eller från Lund/Malmö. Det var ju i deras spår jag reste, från Hestra till Malmö. Länge har jag tänkt ta tåget och uppleva den resan. Så kom tillfället och jag tog det ... och tacka får jag göra Skolväskan på FB för tipset, Webbstjärnan. SE för kursen och Karin och Hampus för logi och trevligt sällskap.