torsdag 16 juni 2011

Fantastiskt fin första fridag

En fantastisk väderdag för halvgammal ( +) tant. Sol och lagom varmt, så där dryga 20 grader. Det är alldeles lagom, tycker jag. I och för sig så klarar jag värme upp emot 25-28 grader, innan jag tycker att det blir för bra.... men i dryga tjugo är det bäst, då blir man inte hindrad från att utföra de saker man vill utföra.
Började dagen med att köra ner ett lass till tjusiga återvinningscentralen i Tranemo. Invigdes i september och är verkligen en funktionell återvinningsanläggning. Skönt att äntligen få iväg den gamla trasiga pianopallen och de trasiga Baden-Badenstolarna från Halmstad mm.
Tänkte passa på att söka lite skatter när jag ändå var ute. Åkte till Tranemo kyrka för att leta upp den första, och den var ganska lätthittad, precis som ledtråden sade.
Gillar verkligen ledtrådarna och den ledning man kan få av tidigare cache-letare. En del kallar dessa ledtrådare för förstörare, medan jag kallar dem hjälpare.
Tranemo kyrka och kyrkogård var väldigt fin från baksidan, har aldrig någonsin sett platsen på det sättet.


Det är möjligheten att se vackra, speciella platser som jag ser som värdet med att leta geocacher. Tog vägen över Mossebo hem och letade efter en gömma på Mossebo Stom. Det är ett välbevarat prästboställe som används som våffelcafé på sommaren och där man har julmarknader på hösten. Inget nytt ställe för mig, men ett ställe som jag gärna återvänder till.

Hade kollat ledtråden och gick rätt direkt. Problemet var bara att när jag skulle ta ut den lilla burken ur sitt trånga gömsle, så gjorde jag sönder locket och innehållet for ut i gömman. Så där blev jag en riktig förstörare. Har meddelat olyckstillbudet till cacheägare KiW. Hoppas att han kan fixa till den igen.



På andra sidan vägen ligger den gamla kyrkan och där skulle det också finnas en cache. Blev dock stoppad av ett gäng bin som hade rymt sin kos, ivrigt uppvaktande sin drottning. De surrade hotfullt, så jag valde en annan väg.



Fick gå bakom den vackra medeltidskyrkan, där jag efter lite letande hittade en låda i ett röse.

Men ledtråden var bra även här.


Vände upp mot höjderna för att leta cache i Hällhult, men det lyckades inte. Sannolikt något riktigt litet. Utsikten är fantastisk iallafall, man ser ända till Moghultsbyn. Får ta med C-E och återvända någongång, kanske i samband med en cykeltur till våffelcafét.


Hemma väntade gräsklipparen på att bli använd. Väntade dock lite med det och läste i stället ett kapitel ur Klingbergs, Den lärande hjärnan. Fick boken av psykologdottern som morsdags-present och finner innehållet synnerligen intressant och användbart i skolsammanhang. Kapitlet handlade om träningen av arbetsminne - fick genast en idé hur jag ska göra för att träna detta med matte-grupperna i höst.


Lite rensning av rabatter, kan konstatera att såväl den gula klinten som jag fick av Karla i våras som alla de växter som jag tog från Skärhus i påskas är i blom eller på gång att blomma. Kul!


Körde en annorlunda klippordning av gräsmattan. Man måste bara variera sig. Förföljdes av hundratalet flugor, ingen hit, men det hade varit värre om det varit bin, myggor, knott, getingar, blinningar ... så det var de bästa av det flygfäiga, trots allt. Lyssnade till flugsurret en stund och fann att det var lite skillnad på olika flugors surr-ljud, men hittade ett lätturskiljningsbart medelljud som jag via pianot härledde till ett-strukna ( heter det så) ciss. Lyssnade på några getingar också, de ligger närmare låga a.


En fin dag var det och det är en fin kväll därute. Men har man varit ute mellan klockan nio och klockan fem, ja, då känns det som att det räcker. Är det inte typiskt sommarsvenskt att tycka att man egentligen inte borde vara inne denna fina kväll.... men som sagt, jag är utemätt...TV har jag inte sett på mången god dag .... om man undantar "House" i tisdags. Tror att jag går upp och kollar om det är nå´t att titta på..... C-E är på fotbollsmatch i Grimsås, så jag får för ovanlighetens skull ha makten över fjärrkontrollen.









1 kommentar:

  1. Visst är det de spännande platserna som är det bästa med geocaching. Du har alltså kommit igång på allvar. Bra jobbat! Tog några cacher igår som jag tidigare inte kunnat hitta. Känns bra att knäcka de luringarna.

    Idag har vi haft skolavslutning och skickat ut eleverna på grönbete. Ses på måndag!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas