söndag 29 september 2013

Veckovis...


 ... tycks inläggen komma nu.
Fattar inte hur jag hade tid att skriva nästan dagligen förr i tiden. Fattar f.ö. inte vad jag hade att skriva om hela tiden. Fast det är roligt att ha det man skrev, och ibland, om man vid någon sen timme skulle ha en liten stund över, titta tillbaka på. En del är rolig minnesläsning, annat kan man väl var utan... that´s life...


De senaste veckorna har jag gått på olika träningspass vid tre olika tillfällen, och det stjäl ju tid.
Bortåt två timmar vid varje tillfälle, från förberedelse här hemma tills man är hemma igen ....
Det är väl investerade timmar, det märks att man mår bra av det, att man nästan blir träningsberoende. Hoppas att jag hinner få till en stunds bungy-stavgång idag också, trots att det finns flera andra saker som tar tiden i anspråk.

Har ju bara nio elever i kassen så det där med samtal, det tar inte så lång tid... men göras ska de. Två seneftermiddagar i veckan gick åt till detta... har några samtal kvar i veckan som kommer.
Det är absolut kul att träffa föräldrarna, och de stora barnen tillsammans med dem.
Eftersom det är tänkt att IUP för sexorna ska försvinna helt efter det att riksdagen tagit beslutet i november, så gör jag / vi väldigt enkla utvecklingsplaner detta år. Inga direkta kunskapskravs -IUPer, utan mera sådant som man behöver träna på inför sjuan... att ha åsikter, att motivera sina åsikter, koncentration och att tro på sig själv.
Tycker att det blivit bra kort-utvecklingsplaner, som egentligen är mycket mera personligt utvecklande än de som rör utvecklande av kunskaper/förmågor.


I fredags hade vi  studiedag. Jättekonstigt, för första gången i mitt trettioåttaåriga lärarliv så fanns det ingen alls programförklaring för en studiedag på innevarande terminstid.
Många åkte till bokmässan, men vad jag kunde förstå, så fick de bara entrébiljet , alltså inte möjlighet att gå på seminarierna, och då är det ju rena nöjesresan. Som lärarbibliotekarie har jag varit där vid något tillfälle för att köpa böcker, men det visade sig att det funkade inte alls för mig, jag känner att jag vill ha mer info om böcker innan jag slår till, än det jag hastigast kan få bland alla besökare på mässan. Dessutom vill jag gärna att eleverna ska få möjlighet att påverka bokvalet/ önska boktitlar.

Vi var fyra lärare från vårt område som ( jag) fixade till att vi fick komma till mediapoolen, för genomgång av gratisprogrammet Creaza. Dryga två timmar i Borås, skoldiskussion i bil och under lunchen på Glasets hus i Limmared, var för mig väldigt kompetensutvecklande. Tänker börja med att använda Mindomo
http://www.creazaeducation.com/my_tools/mindomo på direkten....

Använde sedan eftermiddagen till en fotopromenad bl.a. Fantastiskt fint väder... fast det har vi ju förstås nästan alltid år 2013!


 Vi skulle fira en fyrtioåring på fredagskvällen.
Och nu måste jag gnälla lite, för ibland blir jag lite trött på sakers tillstånd.
Vet att man inte bör skriva något negativt här, men tänk det struntar jag i. Bättre att tala om hur man känner än att låta ilskan pyra inombords, så att jag får sådana utbrott som jag fick i går kväll... återkommer till detta...
Iallafall så skulle vi ha mat med till fyrtioåringen, vi skulle ha vin med och vi skulle ha present med.
Vem tror ni fick fixa alltihop? Rätt gissat!
En person erbjöd sig att hjälpa till/ta hand om en del och det är hon som har det jobbigast av alla.Medan det fanns sådana som är hemma hela dagarna ......
Jag blir så besviken, för så här har det alltid varit...ett fåtal som gör allt, medan några aldrig tar del av det som ska göras.....



 Torsdagseftermiddagen gick alltså åt till att handla present och till att handla mat, och en del av fredagseftermiddagen gick åt till att lägga upp den exotiska brickan.....
Hade jag fått ett tack, hade det känts något bättre.......
En sak var iallafall kul och det var att åka till Elisabeth på Petersson Rum och sätta ihop en korg med presenter. Tyckte att det blev riktigt bra... sen är det ju alltid upp till mottagaren vad den tycker...

Kostade ju en del för egen del också... kunde inte motstå en fin tröja från Braintree, som bara hängde där och ropade på att bli köpt av mig. Det blev den!



En sak till var bra med torsdagseftermiddagsinköpsresan. Åkte till Blomsterlandet i Lockeryd och inandlade tre höstanemoner, som jag under blod och svett ( dock ej tårar) planterade bakom garaget i fredags. Innan planteringen var jag tvungen att ta bort tre-fyra rosenbuskar som inte vill blomma....  det var i det arbetet som kroppsvätskorna framkallades.

Födelsedagsfirandet på kvällen var jättetrevligt, mycket prat fram till kvart i elva... då var alla tanter (+ unga 40-åringen) trötta och behövde ha skjuts hem.....


Igår var det så dags för att fira svågers 60-årsdag... eller rättare sagt att utnyttja den present som han fick då han fyllde år i somras. Mat på Kometen och sedan Familjen Addams på Lorensberg.
Hade beställt eftermiddagsföreställning och före detta lunch på den berömda restaurangen.
Fastnade i bilkö utanför Svenska Mässan.... alla förbaskade fotgängare som alltid har företräde, vällde ut  framför bilarna. Vid Korsvägens övergångsställen borde man verkligen ha trafikljus!
160 kronor kostade parkeringen i backen ovanför Götaplatsen. Hutlöst!


Familjen Addams var riktigt underhållande. Proffsig ensemble, där bl.a. Mikael, som är uppvuxen i vår lilla by, visade att han kan dansa med de "stora elefanterna". Kul att det år så bra för honom.
Skämdes dock att vi inte hade en blomma med..... men det finns väl för tusen gubbar någon mer som kan tänka !!!!

Själva storyn var väldigt enkel, pojke möter flicka, normalt möter onormalt... men vad är normalt .... och varför är man inte alltid ärlig? Superbra sång och dans, ja, det var en musikal som inte hade skämts för sig  på någon teater i East End......

Just detta med att man spann på ärlighet, och att inte förtränga det man känner, fick tårarna att rinna under förställningen och adrenalinet att gå i taket är vi kom tillbaka till parkeringen och såg att vår bil var synnerligen inträngd mellan två andra parkerade bilar. Jag som skulle köra hem, för att C-E skulle kunn a dricka öl.... så förbannat dumt av mig att säga så att jag kan köra hem.... när jag retar mig på att det ska drickas öl så fort det ges möjlighet när det är fredag eller lördag. Det är sådan jag är, säger en sak, tycker en annan... det är ju inte lätt att förstå då då... för någon....
Fast å andra sidan, de gånger....och det är ju inte sällan, som jag säger sanningar, då är det inte bra det heller......

Jag fick iallafall ett utbrott - evigheter sedan sist, har inte fått det sedan de kvinnliga hormonerna sa tack och adjö, tror jag..... skrek och slängde väska och jacka hårt.... Fick ut bilen med lite backande.... och skrämde resesällskapet till tystnad.... eller försiktigt prat.... Så kan det gå om man ser teater som berör ... 



I eftermiddag ska vi åka med kommunens personalföreningen och se Elfsborg- Helsingborg.
Så himla dumt av mig att fråga C-E om han ville åka med på denna billighetsresa. Jag gillar fotboll, men just nu tycker jag att Elfsborg är skitdåliga... och jag hade verkligen behövt denna dag hemma... eller inte....
Blir säkert bra... men känner mig lite stressad för jag ska laga mat, gå ut och gå, rengöra det tråkiga växthuset.
Maten hade C-E lagat utan problem och växthuset rymmer inte .... men det är så typiskt mej detta... säga att jag ska göra saker och sedan bli stressad, ledsen, besviken för att jag inte för kredit för det jag utför.....

En sak har jag bestämt mig för.... när jag fyller jämt, så ska jag strunta helt i detta... är det någon som vill bry sig, så kommer jag att bli jätteglad... annars åker jag väl ut på en geocachingresa. - ensam.

Nu har jag öppnat upp mig...vilket var budskapet med gårdagens musikal... som jag tolkar det.
Kommer inte att dela på FB... och då är det inte många som läser..... men kan bli ett intressant tillbakablicksinlägg om några år. Matlagningen kallar!!!!


3 kommentarer:

  1. Peterssons rum var en intressant butik måste jag säga. Sådana gillar jag men det gäller att hålla i plånboken. Känner igen det där med att säga en sak men vilja en annan. Medkänsla! Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Känner också igen det där med känslorna som svallar. Först blir man ledsen, sen blir man arg. Det hände mig i tisdags kväll.

    Jag hänger gärna med och firar din födelsedag med en geocachingtur. Sämre sätt att fira finns väl.

    Vi börjar våra utvecklingssamtal om ett par veckor. Ska ha 15 samtal i femman. Ha en bra arbetsvecka med dina härliga elever!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas