torsdag 26 mars 2015

Fel, fel, fel.... frukost

 
Fel, fel, fel gick jag i förrgår.
Det var en skön eftermiddag, jag var hemma redan vid halv fyra och tänkte att det kunde vara läge för en promenad.  Inget konstigt i det, inte förrän jag tog en väg som jag aldrig tidigare gått. Eller i alla fall inte på massor av år. Jag avvek från den välbekanta vägen och tog en skogsväg som en gång funnits, men som vuxit igen och åter kommit till användning.


Vägen var ganska bred och slutade  med en vändplats. Därifrån gick en smal stig, som borde gå till en annan skogsväg.
Efter att ha irrat runt i den täta terrängen ett tag, fann jag den gamla vägen och vek in på den. Det tokiga var att jag trodde att jag gick åt ett håll, men det visade sig att jag gick åt ett annat.

Jag kom tillbaka till kända marker igen, fast på motsatt håll mot vad jag förväntat mig,
Tänkte .... sådant är ju faktiskt livet ibland.

 
 Fel, fel, fel .... tänkte jag i söndags. Åkte iväg för att försöka leta upp ett par mysteriecacher som fanns i trakten. De var lösta och okejade. Lade in "Nästa steg" i gps och gav mig av mot den första gömman.
Blev lite nostalgisk då jag fann att den skulle finnas utmed en fin led, där jag tagit några av mina första cacher . Det var skönt att gå i skogen, då det var snålblåst i öppen terräng. Det var mindre kul att inte hitta cachen, och inte något som passade in på hinten heller.

Gav upp, åkte till nästa ställe. Hamnade på ett öppen fält i utkanten i Tranemo. " Hänger 3,14 m högt" ... ja, det var en pidagsgömma..... På ett öppet fält finns inget att hänga i.
Kollade en gång till .... shiit... jag hade trott att jag bara skulle lägga på 314 på både nord och öst... men jag skulle ändra en hundradels grad också. Det framgick om man läste anvisningarna.

Hamnade i riktiga tassemarker... det kändes helfel för tant att gå därute i ensamheten... men det var rätt. Lyckades få ner burken från 3,14 m höjd, men lyckades inte hänga tillbaka den lika högt.
Fel, fel, fel ...gjorde tanten där.... men vad gör man, när man inte kan. Man ringer knappast en vän, för en sådan hade knappast hittat mig där ute djupaste tranemoskogen.

Kollade upp siffrorna på cache nummer ett igen, då jag kom hem.

Det visade att jag lagt in fel, fel, fel koordinater. Det gäller att läsa anvisningarna ordentligt, inte bara tro att man har fått rätt siffror för att man fått fram dem i lösningen.




Igår kväll var jag på föreläsning i Tranemo. Det handlade sockerberoende.
Ville förstå om jag är det ? An addict!
Fel, fel, fel hade jag i den tanken. Fick inte alls svar på frågan...men misstänker att jag har en tendens åt det hållet.
Fick i alla fall veta att vi svenskar i genomsnitt sätter i oss 50 kg rent, raffinerat socker per år. Hu!
Fick dessutom insikt i att min frukost, som jag alltid trott vara en bra frukost, var alldeles fel, fel, fel!

Att äta  jordgubbsfil, bran flakes och en skiva lingongrova med ost på, det var det bara en bra sak med. Osten! Det som jag trodde var fel, fel, fel... var det mest rätta. Allt det andra är riktiga sockerbomber.... en del fibrer i och för sig, men sockeringjutna, sirapsfärgade sådana.

Jag åkte direkt till Kvantum, inhandlade naturell fil samt flingor och bröd med sockerinnehåll så nära noll det gick.

Till fika i skolan idag tog jag bara en halv torr sockerrik kaka.... och tänkte att det var fel, fel, fel... men att kaffe utan en lite kakbit också känns galet....


 
Dagens fel, fel, fel..... ja, det är kanske att använda sina elevers bilder här i bloggen.... MEN de är tagna med min egen ägandes kamera.... och egentligen är det ju fel, fel, fel att behöva använda en sådan i skolan.

F.ö. vore det inte alls fel av dej som läsare att gå in här och rösta på toppenklassens blogg. Vår fina skolas namn  finns inte med, men hittas under Dalstorp.

2 kommentarer:

  1. Ibland behöver man göra fel för att det ska bli rätt. Så farligt fel var det väl inte.
    Du vet väl att du kan korrigera koordinaterna på cachens sida innan di laddar ned den. Då får du de ändrade koordinaterna direkt i GPS:en. Det finns en liten penna att klicka på alldeles till höger om koordinaterna i beskrivningen.
    I tisdags letade jag också förgäves efter en löst myst, men där fanns ingen geochecker så jag kanske inte var på rätt plats.
    KLassbloggen var i alla fall inte fel. Har lagt en röst på er.
    Trevlig avslutning på veckan!

    SvaraRadera
  2. mmm geocacher som sitter så högt de försöker jag inte få ned längre! Jag har lärt mig att det är lättare att få ned än få upp!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas