söndag 27 september 2015

Efter ett event


Efter ett event kan man känna sig lite seg och trött.
Sov gott  i natt, det gjorde jag definitivt. Glad och nöjd kände jag mig/ känner jag mig  också, efter att läst alla trevliga loggar och positiva omdömen.
Det blev bra, vårt event. Undrar om man kan ha ett event på samma plats nästa år igen och lägga cacherna en bit bort. Man kanske kunde förflytta sig till Karlas gårdsplan och utgå därifrån...  blir lite sugen att göra om det här med event


Hade några bord och grillar kvar på den gamla dansbanan. De skulle hämtas och återföras till sina normala förvaringsplatser. Tyckte att C-E kunde passa på att logga några av Johannas gömmor. Han var inte med när vi la ut gömmorna, och har inte varit med och kollat alla inför eventet.


Vid Rävsdalssjön hade dessutom den cache som har sjöutsikt ramlat av pinn. detta trots att jag var och satte tillbaka den på sin ursprungliga plats, för bara en vecka sedan. Så lite förankring behövdes, synd att vi är så fattiga på normala fixarsaker,  ståltråd i lagom dimension fanns ej att tillgå.... Man tager vad man haver och tror att det ska funka ett ta.


Kul att se någon leta cache, då man själv vet var den finns. C-E irrade runt lite, men följde sedan gpsen råd och stannade alldeles intill gömman.
Skönt att se att koordinaterna stämmer.Kommer ihåg då jag lagt ut min första gömma, Roberts stenmur, hur nervös jag var att man inte skulle hitta den lilla burken. Att jag, då med mobilens hjälp, fått till alldeles felaktiga koordinater, var vad jag var orolig för. Det visade sig att de var ganska ok.... en differens på 5 meter är väl godtagbar, tycker jag.

 
- Hur gör man då man loggar? undrade C-E. Normalt så brukar han, om han ser gömman först, visa på dem och sedan låta mig sköta grovgörat.
Idag var det han som stod för cachandet, jag var åskådare med facit i hand.

 
-Vad är det vi heter? - Jasså, alcel53. - Hur stavas det?
Dags att lära sig sitt eget alias ... och varför det är som det är! Två dubbelnamn, ett efternamn... och födelseåret.


Fika tog vi med, nybryggt kaffe och några kakor som blev kvar sedan i går.
Härligt soligt var det vid dansbanan denna söndagsförmiddag, då natten har blivit längre än dagen.
Skönt att kunna njuta av solvärme och solljus i härlig höstnatur, tre- nä, fyra dagar i följd. Jodå... vi var ute och fixade lite i fredags eftermiddag... och plockade dessutom en spann lingon. De är goda nu, de fullmatade mörkröda kröserna.


Loggade fem av Johannas cacher. Kanske räcker så. De andra vet både jag och C-E var de finns, och en av dem klarar vi inte utan "fusk".
"Hästen Tindras Cache" i den fina skogen i Orraplommen var jag bara tvungen att leta upp.
Jag var med och gömde den, Då var jag i ganska dåligt skick, det var dagen innan jag fick behandling för hornhinneinflammationen.
Fick Johannas koordinater för att kolla att cachen var kvar. Det gjorde jag förra lördagen. Gpsen snurrade bara runt,,, och jag kom inte ihåg att vi gått så långt för att gömma den lilla burken. Här måste det blivit helfel på koordinaterna, tänkte jag.
Meddelade Johanna att hon nog fick fixa en ny burk, och det skulle hon göra, och ta med på eventdagen.
I torsdags tog jag med C-E ut och leta, men utan gps, för den snurrade ju bara. Fann inget.C-E var lite gnällig för att jag inte tagit med den satellitstyrda vägvisaren.
I fredags var den med, C-E gick först och stannade då gps visade 1 m. Jag såg det gömda direkt.
Meddelade J att ingen ersättare behövdes.  Meddelade dessutom att jag gjort den lite mera synlig.
Johanna var orolig för att jag gjort gömman för enkel, och tog sin mobilapp och gick på jakt efter sin egen gömma. Ingen lycka där inte. Martin sprang tillbaka till eventplatsen, där min gps fanns. Ingen lycka med den  heller.
Tomasb65 fick sällskap av både C-E och Martin ,när han bestämde sig för att göra ett försök att finna den omöjliga gömman. Tillsammans lyckades de tre se den, på den plats där gps visade 1 m.
Nu var det jag som bara "måste" finna denna luriga sak...och det gjorde jag, tack vare en extrahint från dem som fann den igår och att gps idag bestämt visade på 2 m.
Den luringen, har jag alltså funnit två gånger och missat tre gånger. Ett felaktigt vägval, det var den stora boven.


C-E är expert på att packa och fick in fyra bord, tre grillar och en påse skräp in sin bil.
Kände faktiskt lite vemod, då vi lämnade platsen. Den gamla dansbanan såg lika öde ut, som den gjort i många år.
Vi har förberett event sedan i mitten av juli... jag har många gånger varit tveksam till det hela... men samtidigt har vi haft en gemensam sak att jobba med... och nu var det över.


Tänkte på att farfar i sin himmel, nog tyckte att det var kul att hans enkla skogsbyggnader kom till nytta igen. Om han hade gillat geocaching? Tveksam till det... han hade nog tyckt att det var rätt så dumt att springa omkring i skogen och leka "leta gömme".


Klippte gräset då vi kom hem.... tycker att det är kul ibland och är bra tantträning.
Såg att insekterna hade sitt event på solrosorna. De har varit där och gottat sig hela veckan. Förra året hade vi flera amiraler på besök. I år tycks de inte ha hittat hit ( har sett en). Det är nässelfjärilar, humlor och diverse obekanta bevingade saker som är eventbesökare bland solrosor och dahlior, i solväggen bakom garaget.


Har hört två transträck på håll, och sett två stycken flyga rakt över vår tomt. Deras sommarevent är över och de drar söderut, till lite mera stabilt höst/vinterklimat. Alltid lika vemodigt när man ser dem sträcka, alltid lika glädjande då man hör de första tranornas förskräckliga läte i slutet av mars.
Oktober år vi strax inne i. En helt ok månad med sina otroliga färger. Det är november, december, januari ... ja, mellan novemberlov till sportlov... som är den tid som jag har lite ångest för varje år. Gillar inte mörkret som de månaderna för med sig.... 
I natt blir det ett nytt event.  Får ställa klockan på 04 och gå upp och kolla blodmånen. Det lär vara en spektakulär månförmörkelse vid denna tid, då månen är som närmast jorden.
Kommande helgs event (händelse) blir resan till London. Shopping, fotboll, musikaler.. och förhoppningsvis några cacher. Blir antagligen inget bloggat förrän efter resan... så det var ju bra att jag fick till lite idag! 
Ha fina höstveckor alla goda människor!

3 kommentarer:

  1. Skönt att ert första event blev så lyckat. Det var så trevligt igår. Ha en bra vecka och njut sedan av resan. Jag åker bort några dagar veckan därpå. Ska bli skönt att göra något annat än att jobba.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni är nöjda med ert event!

    Mitt intresse för geocaching är inte tillräckligt stort längre för att delta på event. Ibland tänker jag att det kunde vara kul, men struntar i det. Har varit med på två, det har varit trevligt, men det räcker nog med dessa... ;-)

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du var nöjd. Fina bilder bjuder du på som vanligt. Hoppas du kom till blodmånen. Jag tyckte det var en speciell upplevelse. Den tiden nu nämnde är också mina mindre populära mörkermånader. Din Londonresas aktiviteter lät däremot mycket lockande. Hoppas allt varit till belåtenhet. Kram Bosse

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas