fredag 6 september 2019

Ledigt


Har absolut inte  vant mig vid ledig fredag ännu. Alltså ledig-ledig. För jag har inte haft någon. De tidigare lediga fredagarna har ägnats åt annat än åt ledighet.
Förhoppningsvis ska det samma gälla ett antal fredag framgent.
Att ledigheten är fylld med aktivitet.


Så man är ju inte lite knäpp när man vaknar och är lite orolig, Vad ska jag göra idag? Jag vet ju inte det... har inget planerat...En fredag morgon utan kontroll...

Man får inte vara sämre än att man fyller det "tomma" med något...


En långpromenad t.ex.
Lyssna på ett Sommarprogram.
En sju och halvkilometersrunda räcker gott till ett sommarprogram.
Emma Leijsnes sommarprat handlade om varför killars och tjejers skolresultat skiljer sig så mycket åt, generellt sett.
Ett synnerligen intressant prat för skolnörden. Speciellt som det blir allt mer tydligt, tjejerna lyckas bättre än killarna i allt. Sen finns det killar som når höga skolresultat också, men det är tjejer som har de allra högsta betygen.


Det är betydligt fler tjejer än killar som tar en universitets/högskoleexamen. Än råder mansvälde på näringslivets allra högsta poster, men på ledningsnivå nummer två, där är kvinnor i klar dominans.

Killar som inte lyckas med skolan,  inte lyckas komma in på gymnasiet tack vare ofullständiga betyg, de är de stora förlorarna. De får inget jobb, och det är svårt för dem att finna en tjej att bilda familj med.

Att ingå i ett kriminellt gäng, det kan då bli en bekräftelse för dessa killar...
Eller så blir de deprimerade och kanske t.o.m tar livet av sig.


Vem bär ansvaret? Skolan av idag är absolut ingen skola för alla.
Alla barn/unga, oberoende på bakgrund, förväntas nå samma ( förbannade) "mål" på samma tid. En omöjlighet, speciellt som 10 - 15 % av alla skolelever helt enkelt inte har intellektuella resurser för att nå dessa mål.

Skolans kravnivåer, samt att skolorna är så segregerade, skapar misslyckanden och utanförskap. Och stress hos tjejer....


Jag tycker att Tranemo kommuns ska strejka mot betyg och omdömen, och istället vara ett föredöme på hur man tar hand om sina elever på ett bra sätt.
Man gör det genom att ta bort alla teoretiska krav på skriftliga utvärderingar och analyser på praktiska ämnen.  Man ger bara betyg i på  högstadiet, och då utgår man från en helhetsbild på elev, hur man lyckas i olika ämnen utifrån förutsättningar och inte utifrån de förbannade kunskapskraven.
Eleverna kan bestämma vilka ämnen de vill satsa på, utifrån intresse och fallenhet.
Svenska måste alla jobba mycket med, framförallt läsa och tala.
Matte och engelska måste förstås alla ha, men det ska finnas ett val mellan två olika svårighetsgrader.
Samarbete med arbetslivet ska utvecklas, man ska veta vad som behövs för att få jobb på olika företag.


En vision, en utopi. Jo, jag vet. Jag vet samtidigt att min skoltanke är riktig. Utgå från dem vi är, tro på oss, och låt oss utveckla våra goda kvalitéer. Bekräfta. Stöd, skapa nya intressen, men tvinga inte. Mät inte alla med samma måttstock! Ställ större krav på de ( killar) som har resurser till goda skolresultat, ställ   individuella krav på barn som inte har sociala/intellektuella/ livs- förutsättningar. Ge alla en chans att få ett bra liv!


Dryga en och en halvtimmas tidig förmiddagspromenad, det är en energipåfyllning av bästa sort.
Fönster har blivit putsade, lingonsylt kokad, tvätt har blivit fixad, garderoben genomgången...
Kameran kom med, har varit lite si och så med et på sistone. Tänkte att jag kanske inte tyckte att det var kul att fota. längre... men det är det ju, absolut.
Hela hösten är fin fototid!


Till och med fröfyllda skräppor kan vara fina.

Mina fina nya kläder kom idag. 
Två klänningar, två långkoftor.
Dyrt, javisst, men roligt att kosta på sig något annorlunda.

Var på klädvisning hos en bekant till Johanna i tisdags. House of Lola heter klädmärket som har de mest bekväma och snygga kläder man kan tänka.
Roligt att hitta kläder som passar storvuxen, äldre kvinna! Detta trots att de andra klädvisningsbesökarna var betydligt mindre och betydligt yngre än mig.

Och jag som tänkte ha köpstopp vad det gäller kläder!

Funkar inte på mig, tyvärr.

Bättre att köpa bra kvalitet och icke-mode, än att köpa slit och släng-kläder. Fast det har jag inte gjort på länge förstås. ( Om man undantar de helt onödiga besöken på Primark)

Hoppas och tror att "trasmodet" för unga håller på att försvinna. Det sjukaste mode jag träffat på, att betala för kläder som är trasiga.

Second hand är superbra däremot. Tror att jag skulle ha svårt att köpa något... mest för att det inte finns så mycket för stora tanter.
Var däremot på ett "barnloppis" i Malmö för två veckor sedan. Köpte superfina kläder och leksaker till de tre barnbarnen, riktigt billigt.
Tänker att det kunde vara något för vår kommun också, varför inte ett "barnloppis" i Limmared några gånger per år. Alla som vill får komma och sälja, kostar inget att sälja, men är en vinst för både  familjer och för miljö.

Kan absolut skicka tanken till Bodil på Glasets hus. Det är en driftig tjej!


Fint väder ute, trots hot om regn. Får ta en liten sväng till och njuta av den sista sensommarkänslan.

Se där, det  gick ju bra att fylla en ledig fredag!

6 kommentarer:

  1. En bra ledig fredag blev det - och en härlig promenad. Härliga bilder!
    Jag gillar dina tankar om skolan - har ingen erfarenhet, mer än med mina egna söner och nu mina barnbarn - kan bara hoppas att de klarar alla krav som ställs framöver ...
    Kul att du tittade in hos mig, så jag hittade din trevliga blogg.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan berör efter ett helt liv i den verksamheten. Ha en fin helg själv!

      Radera
  2. Vissa veckor kan jag också önska en ledig vardag. Att bara få vara, inte ha något planerat - ta dagen som den kommer. Möjligheten att kunna spendera dagen i sängen/soffan framför en serie eller tillsammans med en bra bok. Att, under vinterhalvåret, ta en promenad i dagsljus! Jag är inte så bra på det under helgerna, då händer det ofta annat skoj (eller att jag behöver sitt med lite jobbrelaterade saker).

    Skolan är långt ifrån till för alla och det är så synd. Jag har dock inget bra förslag på hur man kan förändra det hela. Jag tycker att betyg och bedömning behövs för att visa att gott arbete lönar sig. Å andra sidan kanske systemet kunde se ut på ett annat sätt och på så vis passa bättre för alla. Jag vet inte, det är svårt...

    Nu ska jag iväg på lördagsskoj till simhallen tillsammans med syster och hennes son. Första besöket för honom i badhuset, hoppas att han tycker om det. =) Ha det så bra och njut av dina lediga dagar! Kram Emma

    SvaraRadera
  3. Det är du och dina kollegor som måste göra skolan till en plats för alla.Tror att det behövs lite uppror för att få till det. Hoppas simhallsbesöket blev kul !

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer i allt du skriver om skolan. Dagens skola är verkligen inte till för alla. Jag läste ett förslag om att de politiker som ska bestämma om skolan borde ha nån slags legitimation för det. Det hade nog inte varit så dumt. Jag bestämmer inte bara över fredagarna utan över alla veckans dagar sen ett antal år tillbaka och det är toppen. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tisdag o fredag är lediga dagar detta sista år. Gott att kunna trappa ner lite efter hand. Vi hoppas att skolan snart blir en utbildningsplats för fler barn. Synd att det bär fn politisk fråga ist för en forkningsvoch erfarenhetsfråga.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas