tisdag 5 april 2022

Selfie#14



  Då var det dags för Selfie igen! Kul hjärngympa! Man ska ju få till det och samtidigt ge en bra bild av sig själv. Tror att jag fått ihop det denna gång också! 

Så bor jag: Hus på landet

Vill se: Tomatplantorna växa   ( Sådde förra veckan och nu har många frön börjat sticka upp sina hjärtblad. Kul att odla lite, när våren kommer)

Hoppas på: Att få fortsätta vara frisk

Där har jag faktiskt varit: Kroatien  ( Hade en period för ungefär tio år sedan, då vi åkte dit 3-4 somrar i rad. Trevligt land. Men lite för mycket sten på stränderna)

Kärlek jag aldrig glömmer: Nyförälskelse ( Visst var det en härlig känsla?)

Något hårt: Elfenben ( Gillar låten " Ebony and Ivory")

https://www.youtube.com/watch?v=KZv92pnj0-c

God smak: Nyplockade, solvarma hallon ( Kan avsmakas i trädgården och på föryngringsytan på andra sidan byvägen)

Exotisk maträtt: Nasi Goreng  ( fast jag gillar den inte speciellt mycket)

Hobby: Grädda matbröd  ( hembakat bröd blir så gott, Och man kan variera så mycket)

Doft: De gammelrosor som jag tagit med mig från barndomshemmet ( Blommar rikligt varke sommar)

Kan inte leva utan: Tillräckligt med syre ( säger den pragmatiske, jordnära lantisen. )

Uppskattar hemma: Egentid ( gäller inte bara hemma... det är gott att få lite stunder för sig själv, tycker jag...)




25 kommentarer:

  1. Egentid är viktigt, forsythian är på väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bild från Malmö. Göteborg ligger nog inte så långt efter...😊

      Radera
  2. Och så satte du alla igen! Bra jobbat.

    SvaraRadera
  3. Härliga svar från dig!
    Jag är bortskämd med att vara frisk och har nu fått smaka på den beska medicinen att känna mig ur led. Men det går framåt.
    Mycket syre är fint för kroppen, inget är väl som landet. Jag stornjuter uppe hos yngsta dottern i Värmland.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Landet är härligt...men lite omväxling med syrexfrån stan är inte helt fel!

      Radera
  4. Visst är det roligt med lite tankegympa och leka med ord och betydelser. Roligt och intressant att läsa dina svar och även hos dig kan jag känna igen mig i flera. Men för att de ska plats måste ju bokstäverna stämma. Egentid vill jag gärna ha, Kroaten har jag besökt en del och även seglat där, matbröd passar också in. Syre har jag också med och det är j nog så viktigt. Och på olika sätt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo, syre kan tillföras på flera olika sätt! Kram

    SvaraRadera
  6. En bra selfie, som verkligen är du:-)
    Det är fler som nämnt Nasi Goreng. Är inte förtjust i rätten heller. Less is more vad gäller ingredienser alltså. Men minns att Nasi Goreng var riktig "innemat" på 1980-talet.
    Egentid är absolut viktig. Den behöver alla. Då slipper man nöta på varandra;-)

    SvaraRadera
  7. Testade att göra Nasi goreng då det begav sig. Lyckades nog inte så bra.
    Är en riktig enstöring egentligen. Tur att maken är en nästan likadan.

    SvaraRadera
  8. Där fick du verkligen till det bra och svaren känns som det är du! Kan själv känna igen mig i flera av svaren :D

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju lite svårt att förställa mig! Kram

      Radera
  9. Verkar var helt omöjligt att kommentera hos dig idag.

    SvaraRadera
  10. Nej, nu lyckades det...då försöker jag med min gamla kommentar. Vilka bra svar du kom på. Egentid och att få vara frisk är mycket viktigt.

    SvaraRadera
  11. Heisann! Jeg sådde tomatfrø på søndag, venter spent på å se dem spire. Egentid har jeg alltid hatt behov for, men det siste tida har det kanskje blitt litt vel mye... Ha fine og solrike dager ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här snöar det ! Men solen ska väl komma tillbaka så småningom!

      Radera
  12. bra svar i din selfie! Ja, så är det - utan syre kan vi inte leva :)

    SvaraRadera
  13. Gillar alla dina svar, rakt av! Idel livsplus du radar upp!

    SvaraRadera
  14. Där ser man, lätt som en plätt var det för dig, fast kanske inte ,-))
    Härligt med barndomens rosor till sitt eget ställe ,-)
    Kroatien har jag hört ska vara SÅ vackert. Man hoppas ju på det! (vad man hoppas på ) skriver kanske lite otydligt ,-)
    Plantera och se det växa måste vara jättekul.
    Solvarma hallon låter som poesi ,-)
    Aha sniglar smakar som svamp svarade du hos mig, det låter ju inte så farligt. Bra svar hos dig!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barndomens rosor, de är speciella innefattar barndomsminnen.
      Nyplockade jordgubbar är heller intexhelt fel!
      Kram

      Radera
  15. Grädda matbröd, suck, finns ingen godare doft. Matbröd är det enda jag ägnat mig åt vad gäller bakning, aldrig bakat en bulle eller annat fikabröd...
    Kroatien, jag var tvungen att kolla kartan, o visst ligger Dubrovnik där, jag var där som tjugoåring med min mamma, då i forna Jugoslavien. Håller med om att det var vackert, och stenigt. Medelåldern på turisterna var dock för hög för en nästan ännu tonåring som ville festa...
    Jag gillar också låten, mycket! och den har ett så fint budskap. Läser just om Gudrun Sjödens härskarstil, (Expressen idag) apropå...och tänker definitivt aldrig mer besöka hennes nätbutik!
    Det var många som valt Nasi goreng som maträtt, kanske pga begynnelsebokstaven eller för att den funnits rätt länge. Jag gillar den hemmalagade varianten där man kan slänga i en massa olika rester förutom ris. Och syre, ja, det behöver jag också, massor, förmodligen mycket mer än andra, därför hatar jag trängsel! Kul och bra fläta har du gjort, kram från pörtet

    SvaraRadera
  16. Måste kolla det du skriver om Gudrun Sjöden. Har inte beställt något därifrån ännu. Men beställt saker till barnbarnen och skickat lite pengar till en privatperson som kör förnödenheter till Ukraina.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas