söndag 9 juni 2024

Valt

 


Valet är gjort. Snabbt och ganska så lätt. Läste på en extra gång på morgonen...För säkerhets skull...

Hade en liten tanke på att gå riktigt lång promenad denna dag, då maken arbetar i vallokalen. Tolv kilometer på Store Mosse. Vädret avskräckte dock. Så det blev en sju kilometers-runda här hemma i stället. Var helt säker på att jag skulle komma hem, blöt som en dränkt katt. Men snacka om timing; det kom några droppar under den första kilometern, men sedan var det blå himmel. När jag kom hemåt hade molnen dragit ihop sig, och då jag kommit innanför dörren, så öste regnet ner. 

Tog en väg som jag inte går så ofta, och fick se den vackra växten på ovanstående bild. Missne.


Gula blommor, alldeles bredvid. Är videörten redan på gång? Vid närmare koll, så insåg jag att detta inte alls är videört. Fick kolla upp den då jag kom hem. Och lärde mig något nytt: Topplösa.  Kul att lära sig känna igen nya sorters vilda växter. Topplösa är en ganska vanlig växt, som man hittar nära vattendrag och i fuktiga marker.

Ja, jag vet, lite väl suddigt. Men jag är ju ingen perfektionist...

Fortsatte att fundera över det där med hur man tänker och väljer, under promenadens gång. Ett av partierna, som tyvärr har alldeles för många anhängare enligt mej, vill ju bygga en mur till EU. Stoppa alla flyktingar som vill söka sig ett bättre liv. 
Jag förstår inte tanken. Rädslan. Vad är det man är rädd för? Var tvungen att kolla upp om det finns någon  statistik kring var brottslingar kommer ifrån. Hittade inte så mycket. Verkar som man är rädd för att hänga ut någon från olika myndigheters sida sett. Men denna hittade jag: Lägesbild över aktiva gängkriminella i Sverige. Från Polismyndigheten. Det finns 48 000 personer i Sverige som är del av eller har anknytning till kriminella nätverk. Av dessa har 11 % utländskt medborgarskap och 8 % dubbelt medborgarskap. 
Vi behöver inte vara rädd för att släppa in nya människor i vårt land eller i EU. Men vi måste se till att ta hand om dem, hjälpas åt att ge dem förutsättningar till ett bra liv. Så att de inte hamnar fel....

Stöldligor, det kanske inte ses som några större problem, för de skadar ju ingen. Bara stjäl. Men stöldligorna har sitt ursprung inom EU. Det vet alla. Vore kanske läge att ha lite mer koll vid gränserna....och "haffa" rätt personer.

Frågade igår efter tidigare bloggvännen "Dammsamlare". Fick en kommentar, där jag fick hjälp att hitta henne... och har skickat en bild på gul vallmo till den som skickade fröna för många år sedan. Klickade sedan på länken till den som kommenterat. Ojojoj, vilket hat mot utrikesfödda och mot invandrare. Har ännu inte helt hämtat mig, för jag tappade nästan andan då jag läste inläggen. Jag är naiv, jag trodde inte att ett sådant hat kunde existera.... 

Tänk er ett Sverige utan invandrare. Vem skulle då ta hand om oss då vi blir gamla och skröpliga, eller ta de viktiga undersköterskejobben på sjukhus, vem skulle fixa maten åt oss på lunchrestauranger, på pizzahak, vem skulle städa i våra offentliga lokaler... eller kanske även hemma hos oss? Vem skulle sitta i orkesterdiken och ge kulturen ett lyft, hur skulle vår väl kända svenska musik se ut? Hur urvattnad skulle inte såväl vår forskarvärld som vår idrottsvärld och vår underhållnings/programledarvärld vara, utan människor från olika länder, inom och utanför EU. Liksom politiken... 

Jag tror inte att alla de som röstar mot invandrare har förstått hur viktiga de är för vårt Sverige!



Följer Göran Greider på Instagram.  Denne , enligt mej, kloke man, hade publicerat sin ledare från Daldemokraten på Instagram idag. 

Tänker precis som han. Vad det handlar om idag, det är klimat, det är miljö, det är medmänsklighet.
Och då finns det fyra olika partier att välja bland. Hoppas att många, många inser vad dagens val handlar om. 




22 kommentarer:

  1. Vi har också gjort vår medborgerliga plikt i dag och röstat. Jag har försökt att sätta mig in i frågor som känns viktiga och det gjorde ändå att jag kom fram till ett beslut. Från början var jag dock glasklar över vilket parti jag inte skulle rösta på. Dock tror jag att de kommer att göra att bra val. Något som absolut bör analyseras. Frågan är om det handlar om missnöjesröstning? Bara att vänta att se hur det går. Med tanke på världsläget och krig i Europa så kändes det som en självklarhet att rösta.
    Här är det rena höststormen men vi har varit ute och promenerat två gånger. Tror dock att min sena eftermiddagspromenad utgår.
    Önskar en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåser ordentligt här också. Och så kommer det en skur då och då.
      Min oproffsigt analys: Tämligen okunniga personer som blir indoktrinerade/ lätt påverkade, det är de som röstar. Utan att tänka.
      Men de drar i trådarna... vad är det de vill och vad driver dem?? Otäckt!

      Radera
  2. Regnar här med. Ganska ordentligt, och det är jag glad för.
    Läser Grejders instagraminlägg jag med. Men inte alltid. Gjorde det nu. Tack för dagens tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regn behövs. Men lite onödigt kallt hos oss just nu. Dagens ledare var det man önskar att alla kunde ta till sej...

      Radera
  3. promenerade till vallokalen med make, tok valfika hemma efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, finns det sådant?Valfika, alltså..

      Radera
  4. Vi fick en ordentlig skur för en halvtimme sedan. så bilen fick sig en naturlig tvätt;-) Men det skulle kunna vara mera än 14 grader om jag ska gnälla lite;-)
    Varför har ett visst parti i Sverige sådana framgångar? Partiet är ju större än M nuförtiden. Och de rider ju på främlingsfientlighet som argument #1. Att ta emot flyktingar som man sedan inte kan ta hand om ser jag inte som en bra lösning. För ärligt talat tycker jag inte att vi integrerar migranter förutom att vi delar u bidrag förstås.
    Sedan reagerar jag på att du automatiskt låter invandrare ta "lågt rankade" tjänster typ äldreomdorg där de ska ta hand om oss infödda svenskar. Nja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns absolut invandrare i alla samhällsgrupper. Men väldigt många i "lågt rankade" yrken. Bara att kolla vilka elever som finns på vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet...

      Radera
  5. Jag var iväg och la min röst härom dagen ... och är har vi samma tankar ... om valet och om rädslan för invandrarna!
    Göran Greider är en man med kloka tankar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag märker att jag har ett par "tvillingsjälar" som bloggvänner. Det blir man lite glad utav...Kram

      Radera
  6. Jag förstår inte heller att man kan vara så främlingsfientlig. Hur skulle vi ha överlevt utan 60-talets arbetskraftsinvandring?
    Skrämmande att så många både svenskfödda och utlandsfödda håller med detta parti.
    God söndagkväll iallafall! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut skrämmande! Okunniga människor, skulle jag påstå.

      Radera
  7. Jag är lite dåligt insatt, så jag gjorde valkompassen. Och lyssnade på mitt hjärta! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du har ett gott hjärta! Kollar på Valvakan och enligt prognosen, så ser det väldigt bra ut för "mitt" rödgröna lag!

      Radera
  8. Jag röstade på ett parti jag aldrig tidigare röstat på, Miljöpartiet, och jag var sannerligen inte ensam. Nu måste vi ta tag i problemen vi har på vår planet, inte bara skyffla undan all miljöförstöring. Varenda kotte som har barn i familjen borde tänka på hur kommande generationer ska leva på vår jord. Tycker jag...
    Missnen är så fin, tillhör väl kalla-växterna? I Fredriksberg växte den i långa banor längs dikena på skuggiga blöta marker, där det luktade lite lagom ruttet...hihi
    Den där topplösan hade ett skoj namn som jag aldrig hört, jag får alltid lära om varje sommar då jag glömmer bort de flesta namnen. I år har jag konstaterat att just gula blommor finns det fler arter av än några andra färger! Inte konstigt att man blir chanslös...
    Jag kommer att vara sen hela denna vecka verkar det som, ber om ursäkt, jag lever i friidrotts-bubblan, en gammal tradition ända från min uppväxt, o den vanan vill jag behålla. Ha nu en skön sommarvecka, jag tycker det är skönt med lite svalare väder, fast idag går jag nog inte utanför dörren
    Kram

    SvaraRadera
  9. Blåser som attan idag. 13 grader. Bra val att rösta rödgrönt. Känner mig glad av den framgången. Stanna du i din bubbla Kram

    SvaraRadera
  10. Jag tror att du nu har stött på den som skickade mig hatkommentarer under ganska lång tid. Hen var oförskämd, svor, spydde galla över mig och mina inlägg. Var nästan hotfull ibland. Det spelade ingen roll hur jag bemötte hen, hen tolkade allt på sitt sätt. Jag blockerade hen... då kom hen igenom på en annan ip-adress. Och så fortsatte det... jag vet inte hur många olika ip-adresser hon kunde använda sig av. Eller kanske det var flera i hennes närhet som kommenterade...?
    Slutligen, efter lång tid, kunde hen inte nå mig längre.

    Numera är det fridfullt bland mina kommentarer igen. Jag hoppas att jag aldrig kommer att stöta på något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Låter förskräckligt. Människan dom jag nämner har aldrig kommenterat mej tidigare. Hoppas slippa mer kommentarer av henne oxå.

      Radera
  11. Visst behöver vi invandrare, de finns och behövs i alla yrken :-)
    Ha en bra fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  12. Det är inte helt lätt att rösta i valen för jag tycker att alla partier har något som jag starkt ogillar. För mig är det lite som att välja mellan pest eller kolera. Och sen det där att det aldrig hålls vad som lovas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man ju se det. Men jag vet ju vilket som är mitt "lag"

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas