söndag 16 juni 2024

Inspirerad

Svärsonen skickade denna bild via Whatsup, på förmiddagen. Han och sönerna var ute på cykeltur!

Oj, vad jag blev cyklingssugen!  Har inte blivit så mycket cykling denna vår. Har helt enkelt inte funderat på att ta en cykeltur, i stället för att ta den dagliga promenaden.

Elcykeln står i källaren. Med oladdade batterier. Egentligen är jag inte så förtjust i att cykla på den, gillar min treväxlade Monark bättre.

Så fick det bli.  Den röda Monarken fick komma ut på tur.

Mörka moln tornade upp sig i sydost, då jag påbörjade turen. Var på väg att vända. Inte för att jag har några problem med regn. Men åska har jag respekt för.  Såg regnet på håll, men fick bara några droppar på mej. Någon åska hörde jag inte.

Tänkte ta den "vanliga" rundan. Över alla byarna som slutar på -bo. Remmabo, Spolabo, Amnabo, Gumpebo. Konstiga namn. Undrar vad de egentligen betyder...

Ett årsföl fanns bland de nordsvenska hästarna. Jag har alltid känt en sådan samhörighet med denna ras. Storvuxna hästar med hårman som hänger ner över ögonen...

Jag vet att man ska tycka att det är förfärligt med dessa vägrenar. Jag tycker det är jättefint! Men... under den minst 500 meter långa allén av lupiner, så hann jag också tänka att jag inte skulle vilja en sådan i vår by. Variation av arter är att föredra.

Prästkragar finns det gott om i år. De blommar lite överallt.

En annan art som det är gott om, det är denna fridlysta växt. En orkide. Nattviol. Var ovanlig förr, men nu finns den i mängd. Vilket ju är glädjande.

För att slutföra den "vanliga rundan", så ska jag ta vänster, då jag kommer till landsvägen. Jag valde att svänga höger.. och sen höger igen, in på en annan byväg. Det är helt ljuvligt att, i sakta mak, insupa all vackerhet och alla varierande vyer som finns längs grusvägar.

Alla fem kreaturen låg ner då jag kom cyklande. Det sägs att när korna ligger ner, så ska det snart bli regn. "Snart" tycks inte stämma, för än har det inte kommit någon nederbörd idag. Vilket är tacknämligt! Det känns som om det inte behöver komma mer regn på ett tag...

Backen upp mot Hornhult, den är lång och brant. Inget som jag cyklar uppför med mina tre växlar. Gott att gå lite också.

Backen nedför är nästan lika brant. Och ännu längre. Plus att det är en del lösgrus. Jag bromsade så att det gnisslade ljudligt.  Lät som en människa eller ett djur i nöd. Behöver smörja bromsarna!

Tog en avstickare upp till detta vackra gamla hus. Tyvärr i gravt förfall. Ledsamt.

Såg årets första kantareller längs vägen upp till den  gamla gården.  Lite för små för att plocka.

Efter att ha passerat ännu ett ödehus, ett riktigt kulturminne, så var jag snart nere i samhället Nittorp.  Tre kilometer asfalt. Ganska tråkigt...men lättrampat. Sista etappen hem, fyra kilometer grusväg och med en stigning på 60 m. Jobbigt! Men nyttigt! Och roligare än landsväg.

En fin runda blev det! Får tacka svärsonen för inspirationen till att ta en cykeltur.

1. Vilken fin tur du kom ut på! Nattviol har jag inte sett sedan barndomens somrar på Sturkö. Då gick vi ut i markerna ibland på sen kväll för att känna doften. Hade blivit glad att se sådana igen.
    Jag gillar lupiner, tycker de är jättefina. Men visst, variation skadar inte.
    Fin kväll även hos oss. Eval8

1. Du får komma hit och gå med mej längs våra vägar. Ta med dej gubben! Han och CE kan prata fotboll!

2. En bra idé. Fotboll är bra samtalsämne!

3. Hör av dej när ni känner gör en resa norrut! Tar två timmar att köra

2. Du bor fantastiskt fint till, när du kommer ut i naturen så lätt. Du får se så mycket vackert på dina utevistelser. Tyvärr en del sorgliga saker också, bla. det gamla ödehuset. Finns det verkligen ingen människa i detta avlånga land som kan rädda det?
    Så håller jag med om att lupiner är vackra, men jag vill verkligen inte att de ska breda ut sig ännu mera. Hoppas verkligen att de som har dem i sin närhet klipper ner dem innan de hinner fröa av sig.
    Nattviolen är vacker. Har aldrig sett den, tyvärr.

1. I området där ödehusen ligger, brukar det också vara mycket lupiner. De var nedklippta... och tror jag... delvis utrotade.
      Det vackra huset har ägts av en släkting till min man. Vet inte vem dom blev ägare till det, efter bodelning av varslas mans kvarlåtenskap.
      Gick inte nära idag... men inomhus finns kakelugnar i varje rum.
      Så tråkigt att se det förfalla. Tror att det är bortom all räddning. Tyvärr.
      Ja, nattviolen är vacker och doftar ljuvligt på natten!

3. En aktiv söndag för dig, inspirerad av barnbarnen. Bra där!!! Gillade alla orter med -bo på slutet. Det lär inte vara lätt att ta reda på vad namnen betyder. Googlade Gumpebo, men fick bara upp en karta med koordinater och bynamnen på https://www.hembygd.se/shf/plats/309641.
    Absolut ÄLSKAR "lupinallén", så vackert och inbjudande. För att vara ärlig tycker jag att lupiner slår prästkragar...

1. Ja, jag tycker att det är supervackert. Får bli en tur till där under veckan... För att njuta av nordsvenskar och lupiner. Fanns så många olika färger. På lupinerna. Får ta en närmare titt innan de blommat över.

4. Härlig inspiration ... tack för den fin cykelturen! Underbara bilder - och visst är blommande lupiner vackra! Föredrar ändå ängsblommorna som trivs längs vägarna.
    Ha en fin måndag!
    Kram

1. Helt enig med dej om lupiner kontra ängsblommor. Kram

5. Även här blev det en cykeltur i dag. Jag är mycket dålig på att använda min elcykel så det blev en treväxlad Crescent som fick den äran i dag. Perfekt väder för en cyeltur!
    Lupiner är väldigt vackra tycker jag även om jag vet att de inte bör finnas här...

Kram och glad måndag!

1. Förstår inte VARFÖR jag gillar min vanliga cykel. Men så är det.
      Idag blev det sjuväxlade DBS från stugan in till Halmstad centrum. 3-4 km.
      Nu ska jag städa, så det är fint i stugan till midsommar. SÅ tomt på området idag. Ändå bebos många stugor av pensionärer.
      Nåja, det lär bli fullt på fredag...
      God eftermiddag!

6. Tack för den härliga rundan! Jag kan inte cykla längre, dels har jag för dålig balans, plötsligt bara susar det till i skallen och dels har jag problem med vrister som är fulla av skrot efter benbrott o inte längre vill böja sig. Skojade med dottern att jag kan köpa en elspark, men fick ett rungande nej, tydligen har jag inget trafikvett...heller. Har ni inte en hembygdsförening som skrivit ner varifrån alla små -bo-namnen härstammar?`I Säfsen hade man koll på vartenda boställe.. Och så hittade du ett Hult till sist! Jag tycker gamla torp och boställen verkligen triggar igång fantasin, vem har bott här osv. Lupinvägen var väldigt vacker, desstuom fanns lupiner i många kulörer. Den mörklila tar över med tiden, alltid är det någon som är glupskast. Man kan ju låta dem blomma och sedan slå med lie innan de går i frö.... Sommarkram från pörtet

1. Hoppas att man slår dem med lie, så småningom. Men först får de blomma i sina vackra färger.
      Nix, ingen hembygdsförening i vårt samhälle/by. Men är med i en i just Nittorp. Inga böcker där. Är inte engagerad, och så får det bli även fortsättningsvis.

7. Visst är det trevligt att cykla, och man kommer ju fram ganska fort. Jag har en elcykel som är ljuvlig att cykla till och från jobbet med, men min 3växlade damcykel tar jag gärna ner till pendeltåget, så kommer man snabbt dit och hem om man t.ex varit i stan och åkt pendeltåg in. Ljuvliga sommar! Å så fina hästar och kor!
    Ha det gott!

1. Får ladda batteriet och cykla lite längre med elcykeln.
      Sommaren är vacker. kram

8. Väldigt bra att variera gående och cykling! Själv har jag bara något 7-växligt med muskelkraft.

1. Cyklade sjuväxlat i går. Fast använde inte så många växlar. Har den cykeln i stugan i Halmstad.

9. Så såg det nästan ut när jag var barn och cyklade tillsammans med min farfar. Rena nostalgin. Kram