onsdag 19 februari 2025

Bemötande

-Nej, sluta! hörde jag mig själv säga, där jag satt ensam i mitt och kollegans arbetsrum.

Nu hördes det inte,  till den det var ämnat. Den som, med sin vanliga, tråkiga, mässande röst, bannade några elever för att de uppehöll sej på fel ställe.

Jag blir så ledsen då jag hör vuxna skälla på barnen, för "ingenting". Varför kan man inte bara, med vänlig röst, fråga vad eleverna har för ärende just här.

Det där med ett otrevligt bemötande skapar otrevliga barn. Barn som själva blir otrevligt tillrättavisande.

Jag hade straffkommendering på lunchrasten. Nu var det helt ok, solen och det var lugnt på skolgården. Jag lutade mej mot en mur och tog upp mobilen ur fickan.

- Du får väl inte kolla mobilen. Du ska väl kolla barnen! 

Det var en av dem som ofta blir otrevligt bemött av de vuxna, som gick förbi mej.

Den klass som jag jobbat i sedan i höstas     (egentligen sedan i mars -24), hade bra förutsättningar att bli en "bra" grupp, redan då jag och kollegan började jobba med den.

Det har blivit en fantastiskt bra grupp. En grupp som jobbar självständigt, som man kan ge stort eget ansvar, som ger varann studiero.  Samtidigt som de hjälper varann.

Jag har ett bra recept för att "laga till" en fin klass: Bra "råvaror" är viktiga, men lika viktigt är ett vänligt bemötande, positiv bekräftelse, god struktur och flexibilitet.

Där stack jag kanske ut hakan och talade om att vi är bra pedagoger, jag och min kollega.(72 år gammal). Och nog skulle vi behöva ha en kurs i bemötande för några av våra kollegor....


En solfylld skolgårdsbild blev det också. 



19 kommentarer:

  1. Sant! Med vänligt bemötande kommer man långt.
    Idag var ju vädret fantastiskt. Vi var länge på lekplatsen.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
  2. Det är med vänligt respektfullt mötande man kan göra ändring...inte med hårda anklagande ord. Dålig stil av den lärare som beter sig så..den personen blir ju fel sorts förebild. Bra skrivet, jättehärlig bild. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personen är nog god egentligen. Och det är flera som gnäller mycket på sina elever. Både direkt till elever eller om dem på personalrummet...Tråkigt!

      Radera
  3. jag småpratar ofta med ungdomar när vi väntar på bussen, trevliga högstadieelever.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att du alltid blir väl bemött när du är trevlig mot dem...

      Radera
  4. Fint och sant inlägg. Kram Gerd

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara hålla med dig till 100% och känner igen fenomenet. Vissa skulle verkligen behöva en sådan kurs...

    Önskar en god kväll!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kanske ska göra gemensam sak och hålla en distanskurs. så alla kan vara anonyma.... Nej, faktum är... jag tror inte de här personerna är medvetna om hur deras framtoning är och vilken skada den gör. Go kväll!

      Radera
  6. Visst är det så som du beskriver, med vänlighet kommer man långt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Visst är det viktigt med trevligt bemötande, och kärlek. En kram, klapp på axlen eller några vänliga ord betyder så mycket. Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Delar helt dina tankar.
    Efter att som 21-åring börjat min första anställning som leg. gymnastikdirektör på en låt, mellan och högstadieskola hade jag med mig från utbildningen att alltid vara vänlig och respektfull mot mina elever och deras föräldrar. Detta var något jag hade med mig även i fortsatt utbildning till mellanstadielärare, spec.lärare och en del annat för att undervisa inom grundskolans alla stadier. Men kan säja att det ibland på högstadiet var en utmaning att alltid göra det. Även på 70-talet hade vi ju elever med diverse diagnoser som vi inte då känns till. Men visst gick det också bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hann mycket du. Med vänlighet kommer man långt...Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas