Hon har, trots att hon ännu bara är 45 år ung, skrivit böcker i närmare 20 år. Hon berättade att hon redan som 26-åring bestämde sig för att förverkliga sin författardröm. Det har varit upp och ner, men nu är hon en så etablerad författare att hon skulle kunna leva på sitt skrivande om hon ville. Men hon väljer att arbeta deltid, som bibliotekarie. Närmare 40 böcker har hon skrivit, och under sitt timlånga framträdande i klassen, berättade hon att en verklig händelse - historisk eller egenupplevd, ligger till grund för varje bok. Utifrån denna grund broderar hon sedan med fantasi och så växer boken fram.... http://www.barnensbibliotek.se/Forfattare/Forfattarlista/asa_storck/tabid/309/Default.aspx
Jag blir så avundsjuk på alla som vågar och dessutom klarar att genomföra saker. Ja, jag har skrivit en bok också - om min mors liv och demens. Två förlag sa nej- sen stoppade jag undan manuset. Jag började på en barnbok, men gav upp när skrivandet inte flöt på längre.
- Du ger upp för lätt, kanske ni säger. Ja, så kanske det är..... Eller också så har jag inte så mycket talang som jag tror att jag har. En gång i tiden, slutet 80-tal, gick jag skolledarkurs på kvällstid, var säker på att rektor av något slag, det skulle jag vara när jag var 55.... Men icke, inte ens det lyckades jag med.... eller vågade .... eller trodde på mig själv....
Jaja, nu får det vara bra med självömkan!
Som en följd av Åsas besök fick jag ta gympan i fem-sexan idag. Det är inte min grej med gympa... Det är en för livlig omgivning, för att passa mig, och detta trots att jag trivs bäst med en levande, talande, lagom ljudlig klassrumsnivå. .... Kanske måste jag ta någon gympalektion nästa termin ... stackars elever ..... jag är ingen bra gymplärare- och jag har, som gammal mellanstadielärare, heller ingen utbildning för detta. Jag valde musik redan från början, och det byter jag så gärna mot gympa.....
Den ende kvarvarande bonden i vår by, har kört ut gödsel idag. En del tycker att den doften är doften av vår. För min del tycker jag bara att det luktar skit!