Visar inlägg med etikett kultur. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kultur. Visa alla inlägg

torsdag 22 december 2022

Nu har det vänt!

 


Vintern  vände och försvann. Bara över en natt. Nätterna är långa, och i mörkret händer det man inte ser. Men visst blir man rätt paff när man tittar ut genom fönstret, precis när natten vänt till dag, och ser att ute så är det grönt igen. allt det vita är borta. Till och med isen, som lagt sig över dammen, hade vänt ner i vattnet.


I onsdags, i förrgår, var jag inte utomhus alls, Byvägen var  förvandlad till isgata. Igår så hade det mesta av isen försvunnit, men på vissa partier fanns det skridskobanor kvar. Tur att jag alltid har med stavar, då jag tänker gå på skogsstigar. De behövdes som isdubbar på sina ställen....

Gick förbi Älmås, och njöt verkligen av deras julutsmyckningar. Stegen med  ljusslinga är bara så läcker.


Efter den drygt halvmillslånga rundan, så stod kak-bak på "att göra listan".  Jag gillar att baka. Bakar mycket bröd. Har oftast en mjuk kaka att ta fram till förmiddagsfikat. Till jul bakar jag lite andra kakor också. De brukar finnas kvar i frysen ända till sommaren. Och detta trots att jag brukar ta med hälften av allt det jag bakat till Johannas familj, på julafton. 
Ska försöka komma ihåg,  att plocka upp någon kaka till fikat, även här hemma.


I natt vände det! Nu går vi mot ljuset igen. Absolut värt att fira. Och kanske därför vi firar jul.... eller hur var det nu med den saken?

Detta år hade man rekordsen julavslutning i kommunens skolor.  Har aldrig varit med om att sluta dan för dan före dopparedan. "Min" luciakör skulle framträda med ett par låtar och piano-klinkaren var ombedd att komma. Vilket jag gärna gjorde. Vissa år har jag överlåtit kompet till någon "riktig" pianist från kulturskolan. Det brukar faktiskt inte bli så bra. eleverna är vana vid mitt enkla stöd och blir helt förvirrade när kompet blir för "utbroderat".

Nästan hälften av skolans elever var sjuka. Men det blev bra ändå. Lite improvisation. Tror att även de föräldrar/mor/farföräldrar som var på plats i vår lilla kyrka var nöjda.


Efter avslutningen var det fika för personalen. Vår rektor var också med. Jag undrade hur han hade tid att fika med oss, eftersom han är rektor för ytterligare en skola. 
Den skolan hade valt att ha klassrumsavslutningar i stället för att gå till kyrkan.

Jag blir faktiskt lite ledsen då jag hör om den vändningen.  Det är bra om barnen kommer till kyrkolokalen ibland, den hör trots allt till vårt kulturella arv. Det har ingenting att göra,  med att kyrkan inte välkomnar alla. Vi har alltid "våra" muslimska familjer med i kyrkan. Numera är det inte heller någon präst med på avslutningarna, utan bara en vaktmästare. Det är bra tycker jag. Prästen behöver inte vara med, men det vackra kyrkorummet, det är en så fin samlingslokal , som rymmer både barn och vuxna.



Var hemma igen redan vid halv elva. Läge för en promenad.  Så fick det bli. 

Hade hört om att man serverar snitsel på Fridas bistro i Tranemo, på torsdagar. Torsdagar är ju min normala arbetsdag, så det blir lite svårt att få till restaurangbesök just den veckodagen. Men idag funkade det. Jättegott! Den lilla nötcremebiten med punsch, till kaffet, den var heller inte fy skam.

Ett par av mina allra första elever  satt i restaurangen. De satt i sällskap med andra, så jag kunde inte med att gå fram och ropa "hej, mina gamla elever". Ångrar lite efteråt, att jag inte försökte få kontakt med killarna. Eller killar och killar... de är 57 år fyllda vid det här laget.... 

En rikskändis fanns också på plats. Djupt nedböjd över sin tidning. Vilket gav mig tillfälle att smygfota. Sveriges första (enda?) kommunpoet! 

Nu har han gjort sitt poetiska år. Var tydligen med i ett tv-program i veckan. 

Jag bad inte om autograf.  Talade heller inte om att jag numera tagit över hans syssla... ( ni som följer mej på sociala medier vet.... och vi får väl se hur länge den tokigheten att rimma i inläggstexterna håller i...,)



Fridas bistro ligger i samma byggnad som kommunbibliteket. Där fanns hans bok till salu. Nej, jag köpte den inte. Kan tänka mig att låna den, om den finns till utlån.

Bara en dag till julafton. Det har gått fort. Den mesta julmaten är förberedd. Ska bara fixa lite rödkål och långkål i morgon. Maken ska göra köttbullar. Skinkan är griljerad och avsmakad. Nej, jag gillar fortfarande inte julmat, men en skinkmacka funkar, även om det inte är någon kulinarisk njutning.

Om några dagar så sker vändningen till helt normal mat igen. Mot ljusare tider har det redan vänt. Det känns riktigt gott!

lördag 28 mars 2009

Kulturkavalkad









Jag stod framför EKOs tämligen innehållsrika bokdisk och sonderade bland utbudet av pocketböcker. Bestämde mej för at köpa ett par titlar och kom samtidigt på mig att tänka: -Tänk vad roligt det hade varit att få vara en av dessa författare. Det är en av mina drömmar, att skriva och ge ut en bok....




En bok har jag skrivit. Den handlade om min mors liv och framförallt om hennes sista år, då hon mer och mer försvann in i sin demens. Skickade manuset till ett par förlag, men ingen var intresserad och nu ligger boken på en gammal diskett. Jag är nöjd med innehållet, och kanske vore det klokt att skriva över hela manuset till en CD eller USB - på vår dator finns fortfarande diskettenhet. Snart är ju den delen av datorns utveckling bara historia.


Försökte sedan skriva en barnbok ... men kom ingenvart... Det är svårt att skriva... jag beundrar alla goda författare....men jag har ännu författardrömmen kvar.

På bloggen får jag leva ut, lite i taget...bara det, att här blir det så ofta fel ... man trampar nå´n på tårna, fast man absolut inte vill...

Borås konstmuseum har en utställning om svenskt måleri på 2000-talet. Kameran brände i väskan när jag gick omkring och insöp den ena fantastiska tavlan efter den andra. Men jag vågade inte använda fotoapparaten, mina felsteg i bloggvärlden har redan varit för många. Köpte en bok, sammanställd av musie-chefen Hasse Persson. För 160 kr, fick jag med mej de allra flesta målningarna hem. Helt otroligt, jag lär mig om nutidens konstnärer och kan inspirera mina elever utifrån dessa artisters verk. Och nu kan jag inte "hålla mig " längre. Jag fotar två konstverk från boken, för att dela med mig. Linn Fernström heter konstnären, vars målningar som mäter ca 2x2 m, imponerade storligen på mig. Jag tycker att de var helt underbara - en kvinnogestalt i olika skepnader, i olika situationer, omgiven av naturens väsen - mestadels djur. Jag läste lite om henne på webben - och alla är inte helförtjusta i henne .....men smaken får väl vara olika.......?
( Hoppas bara ingen galen konstnär hör av sig via mail eller telefon och talar om att jag begått något fel, jag har köpt boken, och jag vill bara väl... jag vill att någon mer ska få dela min konstupplevelse.)
På Stora torget höll Elfsborg hov, som upptakt på säsongen. Visst är idrott kultur, och framförallt anrika Elfsborg, som har en liten plats även i mitt hjärta. Under sena tonårstiden och då och då under vuxen ålder, har jag besökt Ryavallen och senare Borås Arena. Var på plats när Borås idrottsstolthet blev svenska mästare 2006. En härligt, glädjefylld, häftig upplevelse...
Hade bokat biljett till 14-föreställningen av "Män som hatar kvinnor". Sträckläste all böckerna - tyckte att de var bra, men lite actions-överdrivna. Filmen var bättre än böckerna. Man får ju bilder av karaktärerna när man läser böckerna - och min bild av Mikael Blomqvist stämde inte alls överens med Mikael Nyqvist utseende. När man såg filmen så kändes det ändå rätt ... han gjorde rollen jättebra. Lilla Noomi Rapace var ännu bättre som Lisbeth Salander - nära den bild man själv gjort sig. Många 50+are hade sökt sig till matinéföreställningen. Filmen, som varade 2,5 timmar kunde ha varat ännu längre.....
Snart är det dags för VM-kvalmatch. Mitt tips, 4-1 till Portugal, lär ge 34 gånger pengarna. Jag blir inte alls ledsen om jag förlorar 680 kr ......