söndag 9 januari 2011

Lärarlegitimation, läromedelslicens

Tog en promenad på grusade vägar till nordsvenskstallet. På vissa ställen så hade snön och isen smält bort helt och där kunde man äntligen ta ut stegen och känna hur det är att gå i lite snabbare takt. Gott!
Funderade en del på läromedel under promenaden. Vi lärare stöts och blöts, med all rätta, inför den lärarlegitimation som det är tänkt att vis ska kunna skaffa oss.
Läromedelsgranskning har det inte varit någon debatt om, på länge. Det är sällan eller aldrig som vi pratar om det i inom skolans väggar eller på fortbildningsdagar.
Vi har nog alla lite olika förhållanden till läromedel. Jag valde för länge sedan bort att jobba strikt efter läromedel .... men ändå har läroboken blivit ganska rådande i matte och i engelska.
I år har jag en trea i matte, och en lärobok som jag inte tidigare använt. Den är riktigt dålig och jag inser att jag under våren får lägga upp matematikundervisningen utifrån kursplan i stället utifrån lärobok.
Fortsättningsboken, som finns för fyran tilll sexan. är heller inte så bra.... men går att använda på ett helt annat sätt än den miserabla tredjeklassboken.
Påpekade för kollegorna som har ettor och tvåor att de kanske kan se sig om efter ett annat läromedel. På så sätt kom vi in på läromedelsdebatten och alla hade åsikter just om matteläromedel. Det är svårt att hitta något som man är nöjd med, det var vi alla överens om.
Vi skulle behöva ha mycket tid för att granska läroböcker. Definitivt! Som det är nu så köps mycket in på rekommendation av någon annan. Som kanske bara jobbat med läromedlet en kort tid. Ofta har man inte tyckt att läromedlet har de kvalitéter som man önskar.
Förhoppningsvis så väljer allt fler bort läromedel och använder det enorma informationsflöde och utbildningsutbud som finns på nätet.
Men böcker måste man ju ha också, förstås. De som gör dessa böcker måste ha kursplanerna för ögonen, och jag tycker också att det skulle finnas licensierade läromedelsföretag,
där man kan lita på att läromedeln är framtagna efter kursplaner och av erfarna pedagoger tillsammans med ämnesexperter. Och så skulle vi behöva ha någon granskningspool inom varje kommun, där man kunde hjälpas åt att granska de läromedel som finns. Kanske t.o.m att skolinspektionen skulle hjälpa till med en första granskning.
Så tänkte jag när jag tog en promenad och andades något som skulle kunna kallas "tidig vårluft".

2 kommentarer:

  1. Om läromedel finns mycket att säga. En del läroböcker är erbarmligt dåliga. I engelska använder jag nu nästan aldrig det läromedel som finns på skolan. Vi hittar på så mycket annat roligt. Vi jobbar mycket tematiskt. Det gör vi gärna i matten också. Det behövde satsas mycket på att få fram bra matteböcker för de skulle kunna vara ett bra stöd. De som finns nu är alla behäftade med svagheter.

    Tänker ta mig en liten halkig runda med hunden nu. Avskyr det här väglaget, hellre snö än is och slask.

    SvaraRadera
  2. Promenad får vara för min del idag. Jag har inga broddar och då ger jag mig inte ut idag. Här är det vägar som ser ut som glasvägar, och hala så man bara slinter hela tiden. Tog mig till bilen och från bilen, det räcker bra för mig.

    Vi har inte haft läromedel i svenskan på skolan på många, många år. Det har blivit så att man löst det ändå på olika sätt. Nu är det betydligt lättare att jobba med olika saker, sedan datorn kom till vår skola.
    Så jag är för läromedelslösa lektioner.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas