torsdag 6 januari 2011

Vygotskij vinkling


"Fröken"tankarna är helt påkopplade sedan ett par dagar tillbaka

Funderar väldigt mycket på hur mycket läroplan och kursplan är baserade på forskning.

Funderar också på hur lite vi lärare diskuterar och vidareutvecklar oss i barns lärande, lärprocesser, forskning, pedagogiska inriktningar och idéhistoria kring detta.

Trots allt är ju lärprocessen det mest fundamentala i skolan.

Med anledning av planerade Story lines, googlade jag fram lite mer i ämnet och hamnade på en sida - Storyline Sverige - där jag hittade en mycket intressant föreläsning, framförallt om Vygotskij, men också innehållande Piaget´s tankar. Naturligtvis stämmer Vygotskiljs tankar väl i hop med arbetsprocessen i Story line. Men även i övriga ämnen kan man med fördel ta med det som Leif Strandberg (psykolog) förmedlade ut v den ryske psykologens pedagogiska insikter.


  • Samarbete - man lär sig först i samspel med andra - i andra hand som individ

  • Aktivitet - man behöver på något sätt aktivt bearbeta det stoff som man ska jobba med - gärna genom lek, drama, kultur

  • Kreativitet

  • Förankring i kulturen

Jag kommer att ta med mig tankarna in i den nya terminen och hoppas att detta medvetna pedagogiska förhållningssätt ska ge goda resultat. Jag skulle gärna vilja dela med mig, diskutera och samarbeta med kollegorna också, förstås.


Har fortsatt skoljobbet idag. Treorna ska ha nationella prov, så jag ha tagit fram målbeskrivningar i matte och svenska samt tittat på innehållet på tidigare nationella prov. Efter detta ska jag nu jobba och låta eleverna använda sitt dåliga Safariläromedel, bara om de får "tid över". Och då menar jag "mycket tid" över.


I morrn är det dags att sätta igång tillsammans med kollegorna. Känner att jag med gott samvete kan sluta någon timme före utsatt halv fem slut tid. Och njuta lite av alla andras klämdag. Ska bli kul att träffa eleverna på måndag igen, speciellt som man fått lite nytt tänk ....Vilket jag tycker att alla lärare borde få kontinuerligt ....för att hitta olika sätt att möta sina elever, för att eleverna ska utvecklas på allra bästa sätt.

3 kommentarer:

  1. Visst behöver vi ha pedagogiska diskussioner med kollegorna. Under hösten har vi pratat en hel del matte eftersom vi har vår studiecirkel. Annars blir det inte lika ofta vi tar oss tid till det. För det är det vi måste göra - ta oss tid - vi får aldrig tid annars.

    Vygotskij har mycket att tillföra. Lycka till med att omsätta ditt tänk i praktiken.

    SvaraRadera
  2. Vad intressant! Och visst har du rätt i att vi ska diskutera mer. Har precis läst Lgr11 idag och hittat nya infallsvinklar på vårt uppdrag - bl a att vi nu ska arbeta så att eleverna är aktiva och kreativa och att de så småningom kan räknas som entreprenörer (skrivit om det idag på Öpedagogen).

    Tänk vad roligt, intressant och utvecklande det hade varit att få träffas och utbyta tankar. Kanske kan man få en KUT-dag till att resa och träffa andra lärare (du) :)

    SvaraRadera
  3. Vi efterlyser utbytestankar med andra pedagoger, på andra skolor, varje gång vi har utvärderingar efter studiedagar. Men har vi fått de någon gång...Nope!!
    Det är ju så man lär sig av utbyte av erfarenhet. Men vi har verkligen sagt att så vill vi jobba med Lgr11. Så nu hoppas vi på att de förstår vad vi menar.

    Du skriver så bra, Vygotskij föder mycket bra tankar.

    Nu börjar vi, på plats, inte bara i tankarna =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas