måndag 4 mars 2013

Familjefoton följt av fria funderingar


Idag använder jag bloggen som ett "familjealbum" sparat i och till den offentliga framtiden.


Igår firade vi svärsonen. Han fyllde ojämna år, vilket ( per automatik) blir till ett jämt tal, om man adderar siffrorna med varann.
Kul att fira utan att det är stor firaranledning, utan bara en vanlig födelsedag, tycker jag......


Sambon hans hade sett till att pynta för vår, denna ljuvliga vårvinterdag.


Det var vårblommepremiär! Härlig känsla! Hoppas att de går en lång vår till mötes.


Inte var det läge att sitta inne denna härliga söndag.
Naturligtvis kollade vi på svenskt guldmedaljslopp i Skid-VM.... och sedan var det dags för oss att röra på benen.


Firarföremålets far hjälpte våren en smula på traven.
För egen del hade jag använt en halvtimme av söndagsförmiddagen för att njuta av solen på den egna altantrappan. Solen stekte på ordentligt och snön vid mina fötter förvandlades till vatten och vattenånga.


Vi tog vägen förbi hästhagarna.
Tycker att debatten om hästkött i maten har tagit alldeles för stora propotioner.
Nej, jag skulle inte äta hästkött om jag hittade det på en restaurangmeny, men jag har ätit hästkött, i form av hamburgerkött när jag var barn....och ungdom.
Det var gott.
Jag blev inte sjuk av hästköttet, nej,det påverkade inte min hälsa på något sätt.
Det är inte ok att blanda i hästkött i maten utan att deklarera detta, men det är inte heller ok att slänga en massa mat som det absolut inte är något fel på.
Sälj den till reducerat pris, till den som vill ha.
Sluta tjata om det hela, och se bara till att matproducenterna uppger vad deras produkter har för innehåll.


Läste idag om innehållet i vindruvor.
De är mögelkänsliga och besprutas hårt.
De går inte att tvätta bort giftet, det sitter även innanför skalaet.
Man hade hittat 26 olika bekämpningsmedel i vanliga russin.
Det är väl ändå mycket värre än det här med hästköttet.
Men det är det ingen som slår på stora trumman för.


Dissade bokbussen inför maktens människor idag.
Tycker att det är fel att lägga ut en massa kommunala pengar på en filial som bara betjänar ett antal... där den stoppar.
Eller att påstå att den är bättre än skolans bibliotek.
Man måste väl få säga vad man tycker.
Kände efteråt att det kanske inte var riktigt ok...


Bra när man vet att hemgjorda presenter uppskattas.
Gillar ju att baka, så det blev lite olika kakor ( alla med chokladinnehåll på ett eller annat sätt) och bullar.
Tårtan hade Johanna bakat och den var klart godast av allt som bjöds.


 Firarföremålets mamma är också matte till två cockerspaniels.
Den ena var ett riktigt praktexemplar till hund, jättetrevlig och jättefin.
Den andra gillade inte katter, så tyvärr fick hon vänta i bilen.... men hon  var fin hon också.
Annars är det väl bara att konstatera, det är betydligt enklare att ha katt än att ha hund.
En katt kan man lämna flera dagar, bara den får lite mat.
En katt behöver inte rastas flera gånger om dagen, för den rastar sig själv.
Trodde att jag var hundmänniska, men inser att jag mer och mer blivit kattmänniska.... kanske handlar det om bekvämlighet... eller är det för att jag  har ett antal likheter med katter, i mitt sätt att vara...?


Roligt att träffa dem som kommer från det östra Götaland.
Samtalsämnen finns det gott om, tråkigt blir det aldrig.


 Firarföremålets mor var det svårt att få bild på... hon bjuder på sig själv med yviga gester.
Det finns fina bilder på henne i riktiga tidningar... ja, hon är en riktig skönhet.....som har en intressant historia att berätta.
Retar mig på mig själv att jag aldrig tar med systemkameran.... och kan ta snygga bilder jag också.
Får bli skärpning på det!



Helgen gick snabbt, som vanligt! Som sagt, kul att träffa alla.....


Måndagsmorgonen är alltid seg, både för mig och för eleverna.
Speciellt för mig.
Hjärnan är segstartad, efter att ha fått vila lite från det snabba skoltänket.
Men det brukar fixa till sig framåt eftermiddagen och gjorde så idag också.
Strax dags för spinn-mix.
Bra för rygg och för knä..... och för gammal halvskraltig tant.

Många måste vara helskraltiga i dessa dagar, konstaterade att vi bara blir sju på kvällens träning. Av femton möjliga.

Dagens blogg länkar jag inte till Facebook, idag blev det lite för mycket familj för det.

3 kommentarer:

  1. Trevligt att lära känna de dina lite så här. Man ska ta alla tillfällen att fira åtminstone lite lagom. Sen håller jag helt med dig om hästköttet. Det var gott. Men det är fel att luras. Ha en bra vecka i skolan och hemma.

    SvaraRadera
  2. Kerstin Friberg4 mars 2013 kl. 21:03

    Kul att träffas och bara vara. Vi hade ju även tur med vädret för att citera en gammal film. Det är ju inte var dag man kan njuta av promenader i värnamotrakter. Hissad flagga, Johannas vårblommor, vackra hästar,mycket god förplägnad, trevligt sällskap, utbyte av reseberättlser you name it....

    SvaraRadera
  3. Instämmer med föregående talare. Gott och mysigt att träffas en stund. Härligt också att få njuta av sol och vackra vyer.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas