söndag 17 mars 2013

Värnamovända



Denna soliga, men kylslagna helg, har känts ovanligt lång.
Antagligen för att man hunnit med att göra mycket.
Idag blev det en förmiddagsvända till Värnamo, och Sörsjö.


Tindra skulle hoppa på hemmaplan.
Tänkte att det kunde vara kul att se hästen som under de två senaste tävlingarna gjort succé, en vinst och en placering.
Nu ville Tindra annat.
Hon hoppade snyggt över sju-åtta hinder, men sedan tyckte hon det var nog.
Två gånger vägrade hon på samma hinder, och  efter det så blir man utesluten ur tävlingen.
När Tindra fått det som hon ville, och den dova visselsignalen som signalerade "Game Over" ljudit,  så tog hon högt ett skutt över hindret... ja, på uppmaning av Emmi ( ryttaren)  då.
" Jag kan om jag vill", talade hon om, " idag vill jag inte hela vägen".


 Nu vet alla i Tindras team att hon är en bestämd  dam på  hoppbanan.
De har de fått acceptera.
Ibland går det inte alls, ibland leder det till vinst eller placering.


Team Tindra bestämde sig att ställa upp i  nästa klass också, hon var ju anmäld dit.
För att få hoppa 1.20 m så krävdes veterinärbesiktning.
Jag har varit med vid sådana tidigare, och slås av den enkla uppgiften som veterinären har.
Kolla benen och så kolla om travet ser bra ut.


Såväl häst som hästägare blev godkända.
Så det var bara för Tindra att ställa sig på transporten och invänta nästa klass, ca två timmar senare.
Vi tyckte att det var nog med att se en klass, jag och C-E.
Lite för kallt att gå och vänta i flera timmar.
Vi tog tillfället i akt att handla och fika på City Gross, alldeles i närheten av Sörsjö.

Fick så småningom ett meddelande om att Tindra tyckte det var färdighoppat vid samma hinder, även i 1.20!
Knäpphäst!
Johanna har en T-shirt där det står ungefär så här:
"En valack säger du till vad den ska göra, en hingst ber du om lov och ett sto, hos henne lämnar du in en ansökan i tre exemplar."
Ligger sannolikt något i det!


Hästen i transporten bredvid hade något drömskt i sin blick.
Kanske tänkte han/hon/den som jag, när vi tittade ut och såg den snötäckta gräsbanan.


"Tänk om det snart ville bli sommar och man fick njuta av hästhoppning utomhus i vackra Sörsjö. Det är en njutning för både häst och åskådare. Sol och grönt gräs och färgglada hinder."

Förresten, Sörsjö borde ha några egna geocachegömmor.... både området kring ridanläggingen och koloniområdet är absolut något att visa upp.....
Hoppas att jag sådde ett frö där.....  :)

Hemma har jag hunnit med en promenad till Krokakullen, en biltvätt och ett besök i vårt lilla växthus. Där visade termometern på 20 grader plus.
Ska ta en kort promenad till, knappa 2 km Flathult runt!
Oj, vad man hinner mycket vissa dagar/helger!

1 kommentar:

  1. Bestämd dam det där! Visst har jag funderat på en gömma vid Sörsjö. Kanske vid brukshundarna också. Min bror bodde i närheten tidigare och då åkte vi dit ibland. Vi får väl se.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas