fredag 1 mars 2013

Fredagsfunderat


 Redan fredag igen.
Slut på sport/vinterlovet för de flesta.... bara Norrland som har sitt kvar.
Har jobbat med diskrimineringsgrunder den senaste veckan och kom just att fundera på om det är diskriminering att tycka att sprotloven är över för de svenska skolorna, fast hela/stor del av Norrland har sitt lov vecka 10.
Visst är det tokigt att vi sydlänningar tycker att Sverige tar slut någonstans vid gränserna Dalarna/Härjedalen - Uppland/ Gästrikland.....
Visst är norra delen av landet Sverige också... men det är väldigt-långt-bort-Sverige.
Visst har vi varit i Härjedalen/Jämtland ett antal gånger ( utmed kusten och norrut, norr Uppland en enda gång) men denna del av Sverige känns faktiskt långt mer exotiskt än Medelhabsområdet eller t.ex Storbritannien....


Två veckor sedan vi hade våra sista härliga dagar på paradisön ( varifrån bilderna är hämtade).
Känns faktiskt längre sedan....
Igår reste våra vänner från Jönköping hem igen, de skulle stanna två veckor...

- Solbrännan börjar försvinna, sa C-E i morse.
Jo, det gör den...men vad gör det?
Även om jag trivs väldigt mycket bättre med mig själv då jag är lite brunare i hyn, så var det inte det viktigaste med resan.
Det var att få känna sol och värme.

På fredagar brukar vi kolla på torsdagens kvartslånga sänding av "Lilla Aktuellt" på Svtplay i klassen.
Idag pratade man om vikten att tillföra kroppen tillräckligt med D-vitamin.
Solen är en bra källa för detta tillskott av livsviktiga nyttigheter.
Intog massor av D-vitamin under vecka 7.
Det lever jag på än, känner mig superpigg under dagarna....
( ....fast ganska så kvällstrött...)


 Lite D-vitamin från solen kan man få sig till livs här hemma också.
Mer lär det bli, under det att dagarna blir längre.
Ett antal plusgrader var det idag, då jag efter skoldagens slut, tog en promenad tur och retur "Krokakullen" och efter det tvättade bilen.
Skönt att vara ute och njuta vårvinter.
Funderade under promenaden på att vi just nu går in i den bästa tiden.... tiden mellan mars och oktober.
Hela långa, fina, D-vitaminrika tiden har vi framför oss.
Kändes nästan som jag ville sakta ner tiden lite.... men så kom jag på att än så är det faktiskt vinter... så den nedsaktningen skulle jag nog vilja ha i maj månad...
Men det känns gott att veta att vi är på väg mot vår, sommar .... och dessutom, som den goda tiden efterrätt... härlig höst....
Efter det kommer den tråkiga vintern... men tanken på den behöver jag inte älta just nu, den första dagen i mars.

När man har en sexa, så handlar det mesta i skolan om nationella prov.
Är just klar med alla delar av  provet i svenska.
Tre delar innehåller provet - tala, läsa, skriva.
Min toppenklass fixade alla delar med briljans och jag är så stolt över mina elever och så glad att få ha haft dem som " mina" under tre (korta) år.
Nu är det mycket med högstadiet som hägrar.
En naturlig utveckling.
Det kommer att komma toppenelever från Grimsås till Tranemo.

Näst-nästa vecka.... den vecka då ALLA sportlov är slut... är det dags för matteprov.
Har påbörjat repetition av olika områden med sexorna.
Tycker att nationella prov är helt ok, men att de borde ligga  femman i stället ( då hinner man reparera ev. brister) och så tycker jag inte att proven skulle påverka betygen. ( Eller rättare sagt, inga betyg skulle finnas i sexan)
Nu känns det lite för hysteriskt och stressande, både för eleverna och för oss lärare.


Tiden rusar, proven upptar en massa tid... och snart går vi mot påsk.
Innan dess ska v  hinna med födelsedagskalas i Värnamo, Galenskaparna i Göteborg och "Sommarnattens leende" i Malmö.
Roligt att man har roliga saker att se fram emot, men allt detta gör ju att tiden går ännu fortare....
Nu är det som det är....
Hittade ett bra tankeord på FB: Trivs du med mig själv, så trivs omgivningen med dej också.
Det är en fördel med att bli gammal, man förlikar sig alltmer med en person man är.
Bra för alla!
Så funderade jag denna fredag, denna första dagen i mars.

2 kommentarer:

  1. Fina fredagsfunderingar! Solen gör att man blir piggare. Hoppas på en härlig dag imorgon då vi kan vara ute hela dagen. Katrin och jag åker till Ullared. Bara lite shopping, mest geocaching. Ha en superskön helg!

    SvaraRadera
  2. Tänk så lika vi tänker om den här tiden. Alltså att tiden mellan 1 mars - 31 oktober är den absolut bästa på hela året. En ganska lång tid av året, trots allt... :-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas