söndag 31 mars 2013

Påskpremiär

 En solig påskdag.
Det var inte alls svårt att locka med C-E ut på en påskpremiärtur för att leta geocacher.
Tänkte passa på att se lite nya vyer.
Lade in gömmor längs vägen Hillerstorp- Skillingaryd- Vaggeryd i gpsen.
Vi har gjort många turer längs väg 151 under de senaste sex åren, men aldrig svängt av på 152 i rondellen i Hillerstorp.
Nu fick det bli så.
I Skillingaryd och Vaggeryd bara dräller det av geocachegömmor.
Nästan så att man känner att det blir för bra, man vet inte vad man ska välja.
Här gjorde vi första stoppet, vid ett ödehus precis utmed vägen, ca en mil från Skillingaryd.



 Har nog hört någon gång att Skillingaryd är en militärort av rang.
Ett gammalt välbevarat soldattorp, flyttat från Kalmar län via Eksjö, fanns i militärområdets ytterkant mot länsvägen.
C-E körde sedan genom den stora militäranläggningen. Den imponerade på mig. Såg att det fanns fler cacher inom området, då jag skulle logga dagens hittade. Får återvända.


 "Formgivare" kallades denna gömma. Hade förväntat mig ett arkitektoniskt mästerverk skapat av människohand, men hittade denna naturliga och enastående skapelse.


Promenerade  en bit genom Skillingaryds centrum , fann bl.a. en gammal väl bibehållen telefonkiosk på torget, en levande järnvägsstation med "krösatågsstopp" och denna vackra skulptur i dess närhet. Tyvärr hittade vi inte cachen som skulle var gömd alldeles i närheten.
En av tre ej hittade cacher som aktivt vi sökte...
I övrigt fanns det säkert hundra inte hittade cacher i området som vi inte kollade efter alls....


 I Vaggeryd var det riktigt tätt mellan gömmorna.
Hittade flera kreativa gömmor... och ett antal vanliga petrörs- eller filmburksgömmor.
Den här råttan till exempel, gömd under en bro, med bara den rosa svansen utstickade en liten bit. Jag var glad att den bara var av plast.... om den varit levande hade jag skrikande rusat därifrån.
Hundar, hästar, ormar... de skrämmer mig inte .... jag har respekt för dem, men är inte rädd för dem... men möss och råttor, de skrämmer mig vanvettigt!


Två kyrkor ligger nära varann i Vaggeryd.
Betelkyrkan ser ut som en kyrka.
Dess cachegömma hittade vi  inte.


Svenska kyrkan liknar mest en lagerbyggnad.
Är väldigt nyfiken på hur det ser ut inne i kyrkan.
Cachen hittade vi ganska så snabbt.



Mitt i centrum har vi kommit till (järn)vägs ände.
Nostalgi att se gamla järnvägsväxlar och semaforer.
Stugan som hade gett namn åt cachen var gul... men inte så intressant.

Efter en liten promenad genom centrum och efter att ha funnit ännu en cache hade C-E fått nog.
Det är jättekul att ha en make som vill åka med och leta burkar, men det är inte alls så kul när han blir trött och tjurig ( hans egna ord) och hungrig och vill återvända hem.
Jag hade ju åtminstone tänkt mig att kolla gömmorna vid fabriken som gör väldens godaste korv och vid travbanan ... men så blev det inte.
Däremot blev det god raggmunk med stekt fläsk på värdshuset utmed E4 vid Skillingaryd.


En sista cache lyckades jag locka med C-E till, nu när han fått mat i magen.
Denna vackra skulptur, Berså, i Hillerstorp blev dagens sista och finaste gömma.
Sexton hittade burkar, det får man väl vara nöjd med på påskpremiären.
Funderar på att ta en dag till i Vaggeryd i veckan, ev. fråga om de geocachande ungdomarna i Grimsås vill följa med.....
Eller också åker jag ensam, och bestämmer alldeles själv när jag vill åka hem.


Tog en promenad till Krokakullen ( kom på ett bättre namn under det jag gick de ca 3 km tor- Hook´s Hill ... eller Hill of the Hook) och tog detta foto.
Visar på årets vår.
Den tycks vara infrusen och inspärrad med både taggtråd och bommar....

Årets kortaste dag går mot veckans bästa ( enda bra) TV-kväll. Mästarnas mästare, Brottet, och The Bible.
En hel vecka ledigt är det kvar..... skönt det, så att man får vänja sig långsamt vid de de tidiga morgnarna.

Någon/ några fler geocachingrundor blir det också... premiären gav mersmak.

4 kommentarer:

  1. Kände igen platserna och har hittat de flesta gömmorna. Om du väntar till slutet av veckan, kan vi göra sällskap till Vaggeryd. Själv kom jag just hem från en FTF i Hånger. Imorgon åker vi ett gäng till Kinna. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Var vid korpstugan i Grimsås och grillade idag med tjocka släken. Passade på att hitta två gömmor nästan i backen mellan pulkaåkningen med barnen. Cattan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite nyfiken kring vilka din tjocka släkt är. Försöker alltid luska ut var geocacharna kommer ifrån, då jag läser deras/era loggar... men jag lyckades bara få upp en bild på två fina barn vad det gäller dej....Varför är alla så hemlighetsfulla+? :)

      Radera
    2. Hihi, jag heter Cedergren iefternamn och kommer från Limmared men bor i Onsala. Mitt ena syskonbarn heter Johan och bor med sin familj i Grimsås.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas