lördag 24 maj 2014

Lördagslunk


Naturligtvis går helgen i ännu snabbare lunk än vanligt, då man två dagar i rad vaknar på ett ställe och somnar på ett annat.
Det var helt nödvändigt att åka ner till Halmstad denna helg.
Har man en tomt, så får man ju sköta om den någorlunda... och nu var gräset i största behov av förkortning, då ingen kört över det med någon form av förkortningsredskap på mer än tre veckor.


Åkte så snabbt vi kunde efter det att skoldagen var slut och C-E nödvändighetstid på jobbet var klar.
Termometern visade på 28-30 grader under de tolv milen, som vi till stor del följde Nissan.
Vid kvart i fyra kunde vi lämna det ca 20 gradiga klimatet  i bilen och stiga ut i tio grader varmare luft.
Det kändes väldigt skönt!

Jag hade väntat mig att mötas av sommarstugeområdets alla syrenbuskar i full blom.
Men där blev jag lite snopen.... det mesta var överblommat, det var bara de förädlade sorterna som hade någorlunda fräscha blommor kvar.

 
Bytte till badkläder och begav mig till stranden, så fort vi packat in den lilla packning som vi hade med för en övernattning.
C-E fick ta hand om gräset.... jag gör min gräsklippning här hemma....

Gav mig ut i havet direkt... och det var riktigt skönt. Inte alls den där hisnande känslan i bröstet, som man kan få om det är för kallt vattnet.
Naturligtvis vet jag inte vilken temperatur vattnet hade, men jag tror inte att det var under 18 grader.... snarare över. Ett härligt premiärdopp blev det iallafall.

 
Så gott så att jag fick iväg C-E att ta ett dopp också.

Det är verkligen olika år det där när premiärdoppet blir.... det finns år då man gör baddebut i maj... men det finns också somrar, då det första doppet för anstå till efter midsommar.

Visst förstår jag att klimatförändringarna i grunden bara är till ondo..... men det finns stunder då man kan gotta sig i att medeltemperaturen blivit högre under senare år. För oss i kalla Norden är det än så länge helt ok.



Hade tänkt ta en cykeltur in till stan för att äta något fredagsgott, men när vi fick se Timmerstugans matsedel, så bestämde vi oss för att ta det lugnt och stanna på Östra Stranden.

Timmerstugan flyttades från sin ursprungliga plats, för ca tio år sedan.
Varje sommar har man haft restaurangverksamhet i den gamla stugan.
Menyn har bestått av pizza, sallad, bakpotatis samt olika kött och fiskrätter


 I år hade man ändrat en del på konceptet, och hade slutat med pizza-servering.
Femtio meter bort finns det nämligen en pizzeria, så den som gillar den typen av mat, kan välja att äta där,
På Timmerstugan serveras kött, fixk och grönsaksrätter, där råvaran alltid kommer från Sverige, och om det är möjligt, från producenter på nära håll.

Jag valde stekt sparris till förrätt och fjällröding med bl.a. granskott och fänkål till huvudrätt. Till detta serverades hembakt bröd med aioli gjord på ramslök.
Det var gott!
Det kan bli många besök på Timmerstugan i sommar.


Det regnande en stund i natt, men det var varken åska eller störtregn, som det tydligen varit här hemma.
Tog en liten fotopromenad på den  tidiga förmiddagen, då det var en hel del sol genom tunna moln.


Stranden förändras mer eller mindre från sommar till sommar.
I år var det mer.
Vår granne, som är ung pensionär, berättade om den storm som drog in över Halland i slutet av oktober.
Han hade stått uppe på dynerna och sett hur vattnet gjorde hans utsiktsplats mindre och mindre.
Östra stranden har plats för mycket bad/solgäster, nu när det blivit så här bred.


Sen är det väldigt synd att det finns strandgäster som inte kan städa upp efter sig.


Hittade en "ny " väg upp från stranden.
En ny ramp hade byggts.
Alla ramper går till offentliga toaletter.
Denna  hygienbyggnad låg mitt emot Timmerstugan.
Har aldrig lagt märke till.... eller rättare sagt inte registrerat.


Nyponrosorna blommar länge.
De doftar ljuvligt, och de finns överallt i sanddynerna.


När jag var liten, så hade vi ett litet "land" med iris.
Både mormor och mamma tyckte att de var"skräpväxter". 
Jag förstår absolut inte varför de inte gillade de vackra, ståtliga växterna.
Tyvärr saknas iris i vår trädgård.


Tänkte på det, då jag gick i den halländska försommaren, att vackrare än vad det är i södra Sverige just nu, det kan det aldrig vara på någon annan plats.
Lika vackert kanske, men inte vackrare.
Har ju sett lite andra platser, framförallt i Europa..... och just ett försommarklätt Sverige, nä, det går inte att slå.


Slå igen, det fick den välutrustade sommarserviceaffären på Östra Stranden göra, efter förra sommaren.
Inte för att den gick dåligt, utan för att ägarna började bli till åren komna, och ingen ville ta över.
Riktigt synd, det  är vi nog  många som tycker.
Sommaraffärens bäst-säljare, det var frukostfrallorna.
Kiosken vid Japans golfbanor, har tagit över frallförsäljningen. Det tackar vi för.
Färska frallor till frukost, det har vi blivit bortskämda med under många år.


Herr katt var också på förmiddagspromenad.
Dock ej njutande av alla vackra buskar.
Han hade ögonen på något mera marknära.


Tog Junivägen tillbaka mot Knipan, på min korta kort-runda.


Det finns  många året-runt-hus på flera av gatorna på Östra Stranden.
En del riktigt gamla hus skymtar i prunkande trädgårdar....


 ... en del gamla hus är renoverade, några helt nybyggda villor finns här och där... och så finns det trädgårdar som är rent parkliknande och som gör att jag avundsjukt suktar efter något liknande.


Mycket ögonfröjd och doftsinnesmums, bjöd den korta rundan på.


 Efter en kopp kaffe i solen på Knipan 15, så packade vi ihop igen och åkte in till stan.
Där vimlade det av folk, och även av kända Grimsåsbor, som tidigare kollegan Eva och hennes man Bjarne.
Trevligt att får en liten pratstund med dem.


Nu hör jag ju till dem som har kläder så det räcker och blir över....
Har dock ingen ståndaktighet då jag för ovanlighetens skull befinner mig i ett shoppingmecka.... så det blev lite nytt, trots avlagt löfte till mig själv att inte köpa några kläder denna sommar.

Har ingen ståndaktighet alls....  det är ett lite i-landsproblem som jag har...


Att hålla gångfart på vårt stugområde, det är det inte många som kan. Tror fortfarande att jag kan springa några hundra meter i anvisad fart. Tur att vi bor i ytteromårdet, om det skulle dyka upp en kontrollant (polis med fartkamera ?).


Har vi alla smittats av Narcissus tros, vi som lägger ut de vanligt förekommande exhibitionistiska bilderna, de som kallas selfies? Jag tycker egentligen inte att  en tant är så mycket att visa.... men min inneboende fotonörd gillar verkligen denna bild.


Den gamla stugan ser heller inte mycket ut för världen.
Kanske är det för att vi har passerat bäst före datum båda två, som jag gillar den, och som jag hoppas att den håller ihop än ett tag.

Katterna väntade på oss när vi kom hem till Stockremma.
På TV såg vi Elfsborg vinna över Örebro med ynka 1-0.
Biljetter till mötet med Malmö blev beställda.

Efter kvällsräkmacka, gick även C-E med på en liten längre lördagslunk.


En lantlig lördagslunk i Moghultsnatur. Här är det också fint så här års!

I morrn ska jag åka på Barnasinnesrunda i Norrhammar, tillsammans med Inga. Ska bli kul!

4 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder! Blev så sugen på en Hallandstur. Det kanske kan bli till nästa helg. Imorgon blir det Norrahammar. Vi ses då.

    SvaraRadera
  2. kul anna lena försök lista ut vem jag är

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas