lördag 14 juni 2014

Foton och förvirrande funderingar.


Vem hade tänkt att vi skulle städa huset idag? Eller gå på promenad med den bästa kameran?
Det bara blev så.


Planera, det är inte så mycket idé det. Inte alltid.
Det är så mycket som blir annorlunda.
Fast en viss framförhållning får man ha.
Tänk om man kom till skolan oplanerad varje dag.
Fast inte ens med genomtänkta planeringar, blir det som man tänkt.... inte ofta.
Saker kommer emellan.


Förväntningar?
Det är långt ifrån alltid som de infrias.


För även om förväntningarna blir uppfyllda, och lyckan för ett ögonblick är total, så är utgången given.


Trots att förväntningarna uppfylldes, så blir det det snart som vanligt igen.
Fel.
Ganska ofta.


Det oväntade sker ibland.
Även det positivt oväntade.


Glädjesprider.
Självkänsleuppfyller.


Nu är njutningens tid.
Dofter.
Färger.


Kontraster.
Speglingar.
Ljus.
Värme.


Fånga in omgivningen, fånga in det vackra.
Gläds åt möjligheten att kunna njuta.


Hitta tillbaka till det som en gång var?


Kanske finner man det man söker.
Kanske söks man upp av det man vill finna.


Det som varit har varit.
Nu är det nu som gäller. 
Livet ger möjligheter.
Valen måste man själv göra.


Osäker, skör, rädd, inte våga välja.
Livet väljer åt dej.


Man behöver inte göra allt på egen hand.
Det finns möjligheter för så mycket, bara man ser dem och utnyttjar dem.


Visst är det snårigt att ta sig fram ibland.
Man får ta det långsamt och försiktigt.
Så småningom går det lättare igen..


Ta det lugnt. Behåll kontrollen.
Så kommer ett slag från ett oväntat håll.
En rispa  läker så småningom. Ett sår läker. Det kan bli fula ärr.


Det gör ont att bränna sig.
Det svider över. Men man kommer ihåg.


Förvirrad tant borde stannat inomhus.
Inte när solen skiner!
Solsting? Näää, fast lite ont i huvet. Och en rispa på benet. Ryggen värker lite också. Men den har städat.
Det gör ont att bli gammal.
Det gör ont att vara ung ibland också.
Fast då springer man  fortare.


Vad jag ville säga?
Njut av livet så länge du har det. Även dåliga dagar kan bli bra ... och bra dagar sämre.
Jag är glad att jag fått uppleva ännu en gullregntid.

4 kommentarer:

  1. Vilka vackra foton! Roligt att läsa dina funderingar till fotona. Kom hem från Karlskrona där vi hämtat sonen. Nu har jag blogat lite om gårdagens toppentur med Katrin. Dags att säga godnatt.

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt inlägg med många kloka ord. Det blir inte alltid som man tänkt sig, det kan faktiskt bli betydligt bättre än så. Det har jag själv varit med om under sista månaden. Samtidigt som det kan bli precis tvärtom, vilket får mig att stanna upp och tänka till. Se det positiva i allt som händer. Min mormor säger att det finns en mening med allt och det tror jag också på. =) Ses i morgon.

    SvaraRadera
  3. Finfina bilder. Vad är det för kamera du använt dig av?

    Jag gillar din liknelse mellan livet och skogspromenad... I alla fall gör jag den tolkningen av din text och dina bilder... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej MIa. Dålig svarae. Kameran det är min Canon 500... sex år gammal, minst. Med extra objektiv. Oftas använder jag en Casiokamera... kompakt... bäst i test. Kul att ta bilder! Livet och blomorna? Tja, handlar mest m mina känslor just nu.... lite röriga. Ha det gott!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas