fredag 13 juni 2014

Slut


- Blir du ledsen, när vi slutar sexan? frågade eleven för ett par dagar sedan.
Jag funderade lite på svaret, under det att det var alldeles knäppande tyst i den lilla klassen.
- Ledsen ? Neeej, inte direkt svarade jag. Det är ju det naturliga, att ni ska vidare i livet.
Men jag känner mig låg.... inte glad, inte riktigt ledsen heller. fortsatte jag.
Tom kanske är det rätta ordet, ja, jag känner mig tom, efter fyra år med er... och så är det SLUT.



Precis  så känns det nu, och har väl egentligen varit så en tid.
Vad ska det bli nu?  Ska den gamla tanten orka engagera sig ytterligare i en klass? Ska den gamla tanten göra det där extra, som hon vet höjer skolvardagen en smula. Eller gör hon det för mycket, så att det där med kunskaper och förmågor blir eftersatt....? 
Den som lever får se....

När sommarlovet går mot sitt SLUT, den 11 augusti, då brukar jag ha lagt den gamla klassen till handlingarna och fokusera på det nya. Det har funkat under alla år.... hoppas att det funkar igen.


Nio elever har jag haft i klassen. Åtta fanns på plats idag. Man sjöng lika vackert som alltid, speciellt i den lilla korta avSLUTningssången på melodin "Vårfunderingar".

Nu vill vi tacka alla 23
lärare för dessa åren.
Nu så säjer vi ju hej då
nu får väl femman ta över.
Nationella har tagit slut
Betygen har blivit godkända
De flesta dar´na i skolan var kul
men  nu ska vi Grimsås lämna.

( fritt ihågkommen text)


Frökenblommor och jordgubbstårta blev det också.
Den tog nästan SLUT, trots att vi var få lärare på vår efter avslutningen fika.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Mmm kan förstå att det är blandade känslor att lämna en klass du haft under flera år. Nio elever!!! Det låter lyxigt i dagens skol-Sverige! I den klassen bör varje elev ha känslan av att bli sedda...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas