fredag 6 mars 2015

Grymmaste grejen

Hittade en länk på en av "skolgrupperna" på Facebook. En länk som ledde till en nyöppnad grupp, "Grej of the day". Det var oktober, det var höstmörkt, det var 2014. Mindre än ett halvår sedan.

"Grej of the day"...???  Jo, jag måste ju kolla vad det var för något. Googlade och hamnade på en tidningssida. Tror att det var Lärartidningen. Fick upp en bild på en  skinnheadad muskelknutte med snälla ögon. Började läsa i texten och fann att muskelkillen under ett antal år hade haft mikrolektioner om olika ämnen i sin klass.

Lät väldigt intressant... men lite jobbigt. Mer att förbereda....
Gick iallafall med i Facebooksgruppen. En ganska liten grupp i skolsammanhang, tror att det var omkring 400 medlemmar då jag blev tillagd.

Vära efternamn vittnar om det gamla gevärbäraryrket
Blev snabbt inspirerad av medlemmarna i den lilla gruppen.De berättade om hur de  börjat med "Grej of the day" i sina klasser, och hur bra det fallit ut bland eleverna.

På en konferens med arbetslaget på vår lilla skola, alldeles före novemberlovet, berättade jag om "Grej"-företeelsen och att jag tänkte starta med den efter lovet. 

- Gör du det, sa de lite skeptiska kollegorna ( de vet ju sedan tidigare att jag testar det mesta som kommer i min skolväg) , så kan du berätta för oss hur det går då!

Blåsa el
Sagt och gjort, efter lovet började jag med den allra första grejen.
Hade gjort en PP om Halloween. Utrustade mina elever i 4-5an med var sin skrivbok och satte igång mitt berättade om den irlänska skördefesten som följde med de utvandrade irerna till andra sidan Atlanten. En fest som urartade till upplopp i städerna runt de stora sjöarna, men som under fredligare former letade sig tillbaka till norra Europa igen.
Grejen funkade från första gången: Lyssnande elever, frågande elever, antecknande elever, diskuterande elever, berättande elever.

Vi var sålda på den grymma grejen, både jag och klassen och det har blivit "grejer" minst tre gånger i veckan under resten av höstterminen och fram till nu.

Under hösten så var det jag som helt bestämde grejerna. Det handlade om Kristallnatten, om Nobel, om barnkonventionen, om guldrushen, Malala, St Claus, Sputnik... mm mm...
Jag letade en hel del efter händelser som kunde kopplas till den tid på året som vi befann oss i.


Med betar som bökar                       
Jag upptäckte snart att jag genom "grejen" gick igenom mycket av det centrala innehållet från vår läroplan.
Vi diskuterade en hel del utifrån kunskapskriterierna också, källkritik bl.a.
Efter hand som fler och fler "Grejer" hade blivit genomgångna, så kunde eleverna se samband, göra
jämförelser och se hur saker hängde ihop.

Efter jul fick eleverna göra en önskelista på "grejer" som de ville höra om. Hästar, hundar, dinosaurier och fotboll var några av önskemålen.


En blind som gör jordskott

 I början av terminen tog vi också "Grejen" till en ny nivå.
De elever som ville, de kunde få göra sina egna Power points
En efter en ( eller i par) tog sig eleverna an uppgiften att gör en egen PP om något som de är intresserade av.

De har sökt fakta i böcker och de har sökt fakta på nätet.
De har letat bilder på nätet... och kommit på sig att det där med att googla bilder inte är OK om man vill visa för någon annan än klassen.

Eleverna har sett så mycket av mitt "modellande" vad det gäller PP, att de gör "riktiga " Power points redan från början. Inga "wordarbeten", vilket det annars brukar bli, då man skriver alldeles för mycket text.

Man har också sett att jag kunnat berätta fritt och relativt utförligt utifrån de bilder jag visat, samt att jag varit så pass påläst att jag kunnat svara på en del (inte alla) frågor.

Eleverna gör som lärarn gör. de ser till att bli "experter" på sin grej, innan de visar den.

Varvid vi uppnått ett antal ytterligare läroplansmål. "Hämta fakta från olika källor och använda texten till information och diskussion" ... det är ett kunskapskriterie som återkommer i samtliga so/noämnen.
"kritiskt granska" "formulera" "jämföra" ....



Den röda högtidens vita blomma ( Hade jag som "grej" före jul. Julrosen blommar fortfarande)

En viktig sak i samband med "grejen" är att ha en ledtråd om det ämne som "grejen" handlar om. 
I början skrev jag ledtrådarna på blädderblocket, men sedan en tid tillbaka ( efter inspiration från kollega) så finns ledtråden på klassrumsdörren, bland det första man ser när man kommer till kommer till skolan på morgonen. Ledtråden inför måndagens "grej", den har flera redan listat ut .....och den var väl inte så svår... "världens vanligaste sport".

Hur blev det med arbetsbördan då? Jodå, jag har suttit med datorn i knät, framför Tvn och gjort PP ett antal fredags och lördagskvällar. Sämre sysselsättning kan man ha. Det tar tid, men, oj, vad man lär sig mycket. Rena kompetensutvecklingen för tanten.

På FB-gruppen laddas det upp många bra ( och en del mindre bra) PP under olika rubriker. Den "Grej" jag gjorde i dag... "Fyra lika och ett olikt"... om språken i Norden, hade jag laddat ner från gruppens "filbank". 
Jag har ännu inte lyckats ta en nedladdad PP rakt av, jag har plockat bort eller lagt till. Men arbetsbesparande, det är det i allra högsta grad, när man har en rejäl grund att utgå från.


Blomman som talar om att snart är vintern slut


Hur gick det med kollegernas  intresse? Jodå, de har hoppat på tåget en efter en. De fattade nog storheten i "Grejen" eftersom jag aldrig slutade prata om den, och blev alltmer entusiastisk under tid.  Så nu grejas det i nästan alla klasser, på vår lilla skola. Man har förstått värdet med den kunskap som grejen ger och det intresse som den kunskapen framkallar hos eleverna.

Så det är bara att säga tack så väldigt mycket för den musklade skinnheaden med de snälla ögonen som satte igång alltihop. Snacka om lavin! På mindre än ett halvår har FB-gruppen fått närmare 13 000 medlemmar. Massor av barn lär sig mängder av olika saker. Och det allra bästa för dem.... det är varken prov eller skriftlig bedömning på grejen... bara härlig kunskap... och i min klass... en quiz via Kahoot, som en kul grej sista dagen före ett lov.

Tog en promenad i den fina tidig-vår-eftermiddagen. Tänkte "Grej of the day" och hittade ett antal idéer. Under varje bild finns ledtråden till det som förhoppningsvis blir till en "grej" så småningom.... om jag får lite tid över för något eget, då eleverna har så många grejer som de vill visa.

Fast... elevinflytande till trots... jag bestämmer... och jag har bestämt att jag får ha en grej varje måndag. Än så länge håller jag på och "betar av" elevernas önskegrejer på "min" egentid.

Och en sak till ... på fredag kommer lokaltidningen och gör ett reportage från vår grejande skola!

5 kommentarer:

  1. Så roligt! Gick med i gruppen från starten tror jag men på vår skola har ingen hakat på. Själv har jag ju inte nån egen klass att greja med. Dessutom har jag inte riktigt orkat det här läsåret. Kanske kan få igång nån nästa år. Roliga ledtrådar. Önskar jag kunde smita in osynligt i ditt klassrum när ni grejar. Ha en skön helg och jobba inte för mycket!

    SvaraRadera
  2. Så kul att läsa! Jag gick också med när de var väldigt få i gruppen och den här explosionen har varit otrolig.Jag träffar mina sexor i franska varje torsdag och då kör jag alltid någon grej. Det är så kul. För mina engelskåttor har det också blivit en hel del. Precis som.du skriver så är det allmänbildning för mig som lärare också. Kunskap är coolt!

    SvaraRadera
  3. Hej. Roligt att grejen har blivit så omtyckt. Trean är också väldigt fascinerade av det, de höll på och prata om Hitler i över 60 minuter. Skrivandet fick de ta nästkommande lektion, osäker på om de blev klara med det på en lektion eller ej. Jag är imponerad över att ni håller i det, kanske skulle jag prova också? Det får bli nästa läsår i så fall, nu gör ju Ingegerd det i trean och du i fyran. Jag har tagit steget att gå med i gruppen i alla fall, alltid något. Kanske kan man sitta lite i sommar och pyssla ihop grej-lektioner? =)

    Kul att tidningen uppmärksammar detta också, är det STT eller UT som kommer?
    Ha en skön helg.
    Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. STT kommer, i samband med att de ska besöka köket. Får skriva om vår utmaning där en annan gång. Kanske skulle inkalla UT också...de brukar ju ta upp saker i närområdet... fast vi är kanske lite långt bort. En skön helg på dej också.

      Radera
    2. Skicka ett mail till UT. Kommer dom så kommer dom. =)

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas