tisdag 22 november 2016

Pedagogpåverkan


- Va, ska vi inte hålla påmed kemi mer än nästa vecka också! Varför är roliga ämnen så korta?
Det var en elev som undrade. Han fick medhåll av sina klasskamrater.
Kemi är elevernas favoritämne - vad det gäller teoretiska ämnen. (Idrott och bild går före i favoritskap, för de flesta)
Varför är det så? Jag tror att jag vet svaret. För att läraren tycker att det är så roligt, och är relativt bra påläst.
Biologi är också kul.... tycker vi alla.
- Märks det att jag gillar ämnet? Jodå, eleverna tyckte sig förstå detta.

Inser att det finns några ämnen som den gamla mellanstadieläraren skulle välja bort om hon kunde. Samhällskunskap och religion. Dötråkiga ämnen, tycker jag.... synd att jag sannolikt påverkar eleverna att känna detta också. Det blir inget liv i ämnet när jag ska försöka undervisa i något som jag både är ganska ointresserad av och oinsatt i.

Hoppas att denna mellanstadiea pedgogiska påverkan inte förföljer eleverna längre upp i skolan, utan att man får lärare som kan göra ämnet kul och intresseväckande.


Idag har den gamla lärarinnan lärt sig något nytt. ( Händer rätt ofta egentligen)
De petrör som geocachare så flitigt använder för att gömma på mer eller mindre lätthittade platser, det är faktiskt PET-flaskans lilla baby. PET-röret blåses hastigt upp under (lagom) hög värme, och blir till en petflaska.
Häller man kokande vatten på den uppblåsta flaska, så minns den sin barndom, och krymper ihop igen.
Häftigt nytt vetande för vetgirig tant!

I övrigt känns det bra att Angela Merkel, dryga halvåret yngre än vad jag är, tänker ställa upp i val för ytterligare en fyraårsperiod. Känner att jag också vill göra likadant! Vi tycks ha lika roliga och spännande jobb, Angela och jag.

9 kommentarer:

  1. Det förvånar mig litet att du lägger smhällskunskap i högen för "tråkinga ämnen". Jag har uppfattningen av att du är intresserad av samhällets uppbyggnad orgaisatoriskt. Har jag fel? Eller vad är det som är tråkigt med samhällskunskap undrar en som tycker samhällsfrågor är intressanta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte tillräckligt intresserad och inte tillräckligt insatt. Mina tyckanden är väldigt personliga och har ingen annan grund än min egen inställning. Tycka kan man ju... men vet gör man sällan. Anna-Lena

      Radera
  2. samhällskunskap kopplar jag till regerings o riksdags organisatio med nämnder osv. Polis- rättsväsende.... skola, sociala Sverige osv.... Det är ju hårdfakta... Förstår du tänker på annat... vad är det som ingår för din klass?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det du räknar upp. Just detta jag är ointresserad av...
      Och dålig på att veta tillräckligt mycket om. Visst kan man söka fakta..och gör så. Men ointresset lyser sannolikt igenom. Anna-Lena

      Radera
  3. I augusti 2012 kom min GC GC3RCKT
    (http://coord.info/GC3RCKT)
    En "hyllning" till Pet:en.
    Om du hade loggat den så kanske kunskapen funnits...tidigare.

    SvaraRadera
  4. Sourcevisit this site right here Homepagehere are the findings see it herewebsite here

    SvaraRadera
  5. click this link here now l9v68b9r12 replica designer bags replica bags vuitton replica bags go to website o5m55z3o77 replica bags nancy reference n2k18r4e10 louis vuitton fake replica bags australia j1h13w9s73

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas