torsdag 4 januari 2018

Nytt


Nytt år. 2018.
Samma gamla vanliga väder.
Regn, snö, dimma.... men rätt så ljummet och gott att vara ute i.


Nyårsdagen blev en vilodag. Det behöver en tant, då hon varit uppe till efter klockan 02. Ingen vana direkt, att komma i säng vid den tiden.
Man kände sig ganska så pigg ändå när det snart blev morgon igen, men det var skönt att nyårsdagens göromål inskränkte sig till en promenad .. och sedan till att läsa en bok.

Läste hela "Omgiven av idioter", en bok som på ett lättsamt sätt tar upp hur  människor är, utifrån de olika temperamenten eld, luft, vatten och jord.  Ingen vetenskap i sig, men det ligger trots allt en del i det uråldriga sättet att kategorisera människor.  Skrattade högt ibland, då jag kom att tänka på personer som stämde direkt in i beskrivningarna. I boken så var personligheterna indelade i färger, eld/röd, luft/gul, vatten/blå och jord/grön. Författaren, som jobbar med kurser och profiler för bl.a. företag anser att de flesta har flera färger i sin personlighet.


Jag "stjäl" en bild för att visa.
Tycker själv att jag är orange, lite gul-lite röd... men inte det minsta blå. Möjligen lite omtänksam i det gröna. Gammalt tänk, i ny tappning. Vad som var bra med boken, det är ju att inse att vi ÄR olika vad det gäller personlighet, och att det kan göra det svårt att förstå varann ibland....
En lättläst bok är det, så får man ta den för vad den är....


I tisdags träffade vi häftigaste killen, Konrad. Alltid lika genomroligt att umgås med det ständigt glada charmtrollet.

Passade att ta en fika med vännen Katrin, då jag ändå fanns i Värnamos omedelbara närhet.  Så roligt att träffa henne också. Vi pratade förstås en del om vår gemensamma vän Inga, henne som vi båda saknar så. Katrin lovade att ordna ett Pi-event den 17 mars, på Chaplin i Värnamo. Inga ordnade många Pi-event, och då på Pi-dagen. Jag var aldrig med på något, mest beroende på att det ofta var på en vardagskväll. Men på Ingas minnesevent vill jag vara med, förstås.


Igår blev det äntligen av att köpa nya kamera. Hade fått tips av vännen Christina att scandinavian photo i Bankeryd skulle vara ett bra ställe för kamerainköp. Det var det. Fick bra hjälp och blev övertygad om att det var bra att fortsätta med Canon som systemkamera. Man känner igen alla inställningar/knappar + att jag kan använda det extraobjektiv som jag har till den gamla kameran.

Hade helt plötsligt köpt en ny kompaktkamera också, en sådan som är så behändig att ha med i fickan. Kände mig väldigt nöjd med mina köp, då jag fick två kameror + kameraväska för 5000 kr under budgeterat högstapris.

Alla bilder, utom denna och bilden på Konrad, är tagna med den lilla nya kameran. ( Mobiltelefonens kamera som har tagit kamera och Konradbilder, är ju också väldigt bra) Ser att bilderna, tagna med blixt + zoom, är enormt mycket bättre än vad de gamla kamerorna klarar av att ta.


Köpte en annan rolig ny "leksak" i Jönköping igår. Ett aktivitetsarmband. Klocka, stegräknare, gps med avståndsmätare, pulsklocka + lite annat. Skickar meddelanden till appen i telefonen. Kommer nog att bli lite utmanande att  få till de där 10 000 stegen per dag. Men bra! Undrar hur det funkar då man styrketränar/spinningcyklar....?
När jag nådde 10 000-strecket idag, så blev det en jädrans hallå på handleden. Hela klockan vibrerade och på displayen var det "fyrverkeri".
Kul grej för nördig tant!
Och eftersom det  är gps i den, så är den mer tillförlitlig än telefonappar.... som jag har sett från flera håll, så tycks de ha väldigt olika resultat på hur långt man har gått/sprungit, trots att de visar samma antal steg.


 Dagen har tillbringats med min gamla vän Adéle.  Vi har känt varann sedan vi började sjuan i Dalsjöskolan.
Alltid  lika roligt att träffa den goda vännen. Även om det går år mellan det vi ses, så kan man bara fortsätta att prata där man slutade förra gången. Att vi har samma yrke, gör att vi kan jämföra och lära av varann... eller jag iaf, utifrån hur man jobbar på Adéles skola i Borås.


Efter fika i den trevliga lägenheten, tog vi en promenad runt Pickesjön. 6,4 km visade min nya leksak.
Det var inte långt till de 10 000 stegen, efter den promenaden.
Gillar verkligen att umgås i kombination med promenad.

En annorlunda, men mycket god lasagne, bjöds jag på efter "sjörundan". Adéle, om du läser, skicka gärna recept. Det kändes så nyttigt med din lasagne, utan den sedvanliga ostsåsen, och så smakade den så mycket.



Det är fullt upp för tanten, så här på det nya året.
Imorgon packar jag/vi ner båda de nya kamerorna och åker mot Malmö och häftigaste lilltjejen.
Det blir en resa över dagen, med tidig avresa ..

De sista lovdagarna så hoppas jag kunna ta det lite lugnt, plocka bort julen, läsa en ny bok.... och så, förstås, se till att få till de där 10000 stegen. Nya grejer, de kan vara nog så krävande.... men det är sannolikt bara nyttigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas