söndag 7 januari 2018

Räckte precis

Nya kompaktkameran var med på såväl gårdagens klockan 15.30 promenad, då solen sa hej då för dagen, som dagens härliga mitt-på-dagen-promenad. Konstaterar;  mycket bättre färger med denna kameran än med den gamla kompaktkameran.


Min svärmor bjöd ofta sina barn och barnbarn, liksom sina syskon och svärfars syster, på söndags/helgdagsmiddag. Maten var jättegod... men ofta något lite snålt tilltagen.
- Det räckte precis, brukade hon konstatera, då alla grytor och karotter var barskrapade, då alla hade fått mat så det egentligen räckte.... men gärna hade velat ha ännu lite mer.... mest för att det var så gott.


- Det räckte precis, kan jag konstatera om jullovet.

Har hunnit träffa mina nära och kära, och faktiskt även de nära som väl kanske inte är så kära, samt ett flertal av  dem som jag anser vara mina bästa vänner.
Har hunnit fira jul och njuta av juleljus och julprydnader, hunnit städa bort allt som har med julen att göra, och av den anledningen njutit av den härliga avsaknaden av dammiga tomtar och lätt solkiga juldukar. Har t.o.m hunnit tvätta och stryka de senare.
Har även hunnit frosta av frysen och gjort en riktigt ordentlig gallring av det som har blivit för gammalt. Samma sak gäller kylen. Den fick sig också en ordentlig rengöring.


 Tror att jag fick till daglig motion, på alla dagar utom juldagen, den dag som vi hade trevliga gäster på besök. Inser att jag inte gått de där 10 000 stegen, som tycks vara ett dagligt målvärde, varje dag. Nu när jag bär aktivitetsarmbandet från morgon till kväll, så ser jag att Modsrundan, exakt 4 km, bara ger 5-6000 steg. Bra med armbandet... man kommer till insikt om hur mycket man "behöver" röra sig...

Även geocachingen fick sig en runda, och vi fick se helt nya vyer.

Storstadsbesök... både Borås,Jönköping och Malmö.  Faktiskt riktigt kul att komma till civilisationen ibland... och alltid lika gott att lämna den...



Äntligen blev det en ny kamera inköpt, och till min egen överraskning så blev det ju dubbelt upp. Bra beslut, av mig.... det där extra spontaninköpet.

Tror att jag läst två böcker under jullovet, bara.
Några sockor blev stickade, under det att jag tittade på riktigt bra TV-program/TV-serier. Gillar Stjärnorna på slottet, tyska serien ( två delar) Hotell Sacher, Bron, ny Beck-film, amerikanska serien Allegience ( SvTplay) ...

Ja, det var ett riktigt bra jullov, där tiden räckte precis.Hade väl kunnat tänkt mig en/två dag/dagar till för ett besök, med promenad i Rångedala och för att hinna läsa några fler böcker...

Skolarbetsplanering har det inte blivit alls, vi har två uppstartsdagar i morgon och på tisdag, så jag ska nog hinna få till lite struktur för eleverna när de kommer. Jag vet heller inte riktigt hur jag kommer att jobba, vilka ämnen och klasser (förutom min femma, för den släpper jag inte) som kommer att ingå i min tjänst. Tyvärr, tyvärr, så blir det återigen nya förutsättningar för oss, när det blir vårtermin. Beroende på helt tokigt beslut, som man kunde anat konsekvenserna av, men inte tänkt igenom ordentligt.

Höjdpunkter på lovet: Träffa Konrad, träffa Ava - och deras mammor/föräldrar, förstås - samla "min" lilla släkt, geocachingrundan, städa ut julen och frosta ur frysen.

Skymningen dröjer tills efter klockan 16 idag. Mycket beroende på det klara, kyliga vädret. Ett av mina favoritväder f.ö. Barfrost och minusgrader..,,, fast helst inte kallare än -5, då man befinner sig utomhus.

En sak till ska jag hinna med under lovet, där tiden räckte precis. Jag ska åka till Tranemo och kolla på bio i kväll, filmen om Ted Gärdestad. Känns bra att ha fått in ett biobesök, under ett i det närmaste, perfekt jullov. Julmusik/kyrkokonsert blev det ingen på lovet, men det blev det vid två olika tillfällen veckorna före jul. Två riktigt bra konserter.

Och amaryllisarna de räcker ju nästan till fastetid. Helt ok, tycker att blommorna är vackra, alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas