torsdag 3 oktober 2019

isch


- Det blev 50 stycken. Isch! sa den unga kollegan.
Stackarn, tänkte jag, har hon tandvärk,. Eller ont någon annanstans.

- Jag kommer klockan tre. Isch! uttryckte en annan av de unga kollegorna.
Ajaj, tänkte jag, är det tandvärksepidemi?


Tydligt att jag börjar bli gammal,  för det var inte alls tandvärk eller annan åkomma som det var fråga om.
Det var ett nytt modeord. Jag kollade lite försiktigt om jag förstått rätt. Ungefär? Så där? Isch!
Jo då, så var det.

Som sagt, åldern tar ut sin rätt, jag är ju  66, isch, och jag lovar, jag kommer inte att ta det ordet i min mun. Isch, vad det låter fult, tycker jag.

Undrar om det kommer med i SAOL, som nyord nästa år?


Konstigt, det där med ord.
Ordet hen är ju helt vedertaget. Jag tycker att det är vedervärdigt.
Får mig att tänka på det engelska ordet, och jag ser framför mig en stor färgglad höna, med stor kam
och ett starkt kacklande läte, då jag hör ordet hen.

I det närmaste kränkande för den som man talar om, han eller hon som ordet vederbär.

Kränkt är ett annat ord jag inte använder.
Det liknar ordet  kräk för mycket. Jag har kräkts på henne eller honom. Jag har blivit kräkt på. Eller kanske ser man mig som ett kräk.
Ordet känns också alldeles för pretentiöst.  Folk blir kränkta för så lite.
Ledsen och besviken kan man bli, men kränkt, nä, då får man verkligen bli illa utsatt.


- Det här får vi lyfta på nästa konferens, säger någon och antecknar något på ett papper.
Hu, ett sådant dumt ord. Ta upp heter det ! Pappret är inte så tungt, att man behöver ta till lyftteknik. Ta upp det ur anteckningsboken kan man göra, eller kanske ta fram anteckningen på datorn.

Ord är spännande, ord är laddade, ord framkallar känslor.
Om någon läser detta, och skulle vilja ha vänligheten att kommentera, så skulle jag gärna vilja veta vilket eller vilka ord som du har svårt för.

8 kommentarer:

  1. Isch är inget jag hört här - antingen bor vi för långt ut på landet, eller så är mina barnbarn för unga (10, 8 och 2½). Hen är ett ord som även jag avskyr - och liksom du, så kan jag aldrig förlika mig detta urbota dumma ord! Kränkt har blivit ett väldigt konstigt använt ord - tänk vad alla är lättkränkta numer ... så felanvänt, tycker jag! Ett annat ord som används (eller användes) alldeles för ofta är ... typ. vet inte om det är så fortfarande, men för ett par år sen så var det väldigt vanligt att avsluta varje mening med ... typ ...
    Bara att konstatera att jag som är några år äldre än dig inte alls hänger med i den nya tidens ordval ... typ ...
    Intressant detta med ord!
    Fina höstbilder!

    SvaraRadera
  2. Haha, typ, det har jag själv gått på att använda. Sällan att det faller ur munnen numera. Men visst är det konstigt hur nya ord uppstår. Undrar varifrån de kommer. Önskar dig en god dag!

    SvaraRadera
  3. Ish är också ett engelsk låneord som jag hört i ganska många år men inte använder själv. Någon kan vara ungefär tolv, twelveish, eller lite äldre, oldish. Det är rubbish i mitt tycke ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info Annelie! Har hört det så, när du beskriver det. Ganska ok.Men konstigt när man använder bara isch efter svenska ord. Inget viktigt förstås, men intressant hur man påverkas av "modeord"

      Radera
  4. Vad jag kände igen mig i ditt inlägg idag. Jag irriterar mig också väldigt på alla konstiga ord. Isch har jag aldrig hört förut, men det kommer säkert bli populärt. Något som irriterar mig mycket är när alla säger att de har gjort en resa så fort de gjort något. Det passar inte alls in. Idag ska jag göra en resa däremot...till Luxemburg. Idag blir alla kränkta för minsta småsak. Det ordet har blivit väldigt urvattnat. Eller hur är något som jag också har lite svårt för. Det är ju att man håller med någon. Varför då inte bara säga javisst? Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Eller hur! Just det... det är oxå irriterande. Kanske mitt skrivande av oxå oxå kan vara det. Ren lathet,ska du veta! Vilken resa han gjort...ok för mig. Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. original site a2t71a0y86 replica designer bags replica bags lv replica bags wholesale mumbai fake gucci s6j05y5i62 replica bags chicago replica bags ru you could try these out a5n76p6o46 replica bags us

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas