tisdag 1 oktober 2019

Tokigt


Nog känns det heltokigt att det redan är oktober, höstmånad.
Mörka kvällar, kyliga dagar.
Sommaren gick så fort, tycker att den går fortare för varje år.
Vi har ju försökt att tänja lite på den, genom att använda oss av sydligare belägna gångvägar på sensommaren.
Nu är det också gjort, och det är definitivt höst.


Nej, nej, vänta lite.
För att det ska vara höst så ska medeltemperaturen ligga under 10 plusgrader fem dagar i följd.
Någon så kall period har vi inte haft än.
Följaktligen är det sommar.
Heltokigt att sommarkvällarna blivit så mörka.


Säg den glädje som varar.
Meteorologerna spår hösttemperaturer inom de närmaste dagarna.
Det var härligt så länge man kunde förnimma sommaren!


Tiden går tokigt fort.
Kanske ännu fortare än tidigare, nu när jag har tredagarsvecka. Plus en dag som mormor - ibland två...
Blir inte så mycket annat gjort.... men å andra sidan, jag har inte så mycket som jag behöver göra.

Hade en tanke på att bjuda pensionärsgrannarna någon gång.  Men det är svårt att hitta en ledig tid.
Och så är jag lite rädd att man inte vill/kan komma... andra har ju också fullt upp...



Kollade på Anders Hansens program om vårt mobilberoende.
Vår hjärna är hackad av nätet, anser han. Vi måste gång efter annan kolla våra sociala medier och se om vi fått några fler likes sedan sist.
Nja, är det så? Min gamla hjärna är sannolikt hackad, men det där med likes, det är jag inte så nogräknad med.
Inbillar jag mig.
Däremot blir jag väldigt glad för kommentarer till bloggen, om än bara en lite glad gubbe...
Visst är man tokig, när man tänker så.
Ännu tokigare är ju att se alla, ung som gammal, sitta och pilla på en mobiltelefon överallt och jämt och ständigt.


Aroniabär lär vara superbär.
Vi har plockat många liter från den stora busken i Ulås. Saft och sylt har det blivit. Riktigt gott.
I Ulås har man också torkat bär.
Det finns mängder av aroniabuskar i folks trädgårdar. Tokigt att så få tar tillvara de nyttiga bären.


Igår hade jag tvn för mig själv och kunde kolla vad jag ville.
I Rapport hade man ett inslag om Influencers, unga människor, familjer, som genom att visa sin vardag påverkar människor att göra som de.
Samt  att påverkas av all den reklam som visas i kanalen, som de "influensasjuka" lever på.
Att vara influencer är ett yrke, ett nytt yrke, påstod man.
Tokigare än så kan det knappast bli.


Jag skulle förstås också vilja bli infuencer och på det sättet påverka våra pensioner. Fast det är nog inte så influencers funkar. Ser att jag kommer att få ca 13000 i månaden efter skatt, när jag tar ut hela min allmänna pension. Några småskvättar från andra håll finns nog också. Jag har ju inte riktigt haft koll på det här med pensionen innan, och har det inte riktigt än.

Nu har jag ju en "bra" allmän pension, har jobbat i 44 år, inte haft jättelön, men någorlunda hyfsad sådan. Ändå blir det så LITE i pension.
Insåg i veckan att många pensionärer har en månadsinkomst på under 10 000 kr. Hur i
helskotta klarar man sig på det?
Blir ledsen, besviken och förbannad på våra politiker. Ingen som vågar  stå upp för oss  två miljoner gamlingar!  Andra  s.k. välfärdsländer tar hand om sina äldre på ett mycket bättre sätt än vad det ojämlika Sverige gör.


Tokig bild det här! Men superhärlig!  Lille tuppen har lockat till sig nästan hälften av gårdens hönbestånd! Tycker att bilden är kanonbra. Kommer med största sannolikhet att ingå i  årets "julklappsalbum" till barnbarna.


Inte alls tokigt att två små bröder kan hälla sams i den lilla sandlådan. Och inte alls tokigt att ha en mormorstisdag i veckan.
Men trött blir man! så nu är det god natt! Tokigt att lägga sig för kl tio, tycker en del.... men vad ska jag göra uppe bara för att? Go natt!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det var ett bra förslag att du ska bli pensionärsinfluencer. Det behövs verkligen någon som tar i med hårdhandskarna när det gäller pensioner och pensionärsliv över huvud taget. Även om jag föredrar sommar så är det ändå nåt visst med hösten och alla färger som kommer nu. Det blir sista färgklicken innan vintern så det gäller att ta vara på den. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Tog en promenad och njöt av höstfärger på seneftermiddag. Sagolikt vackert. Blir man lyssnar på som pesioninfluencer tro? Borde inte vara så svårt att få folk samlade i frågan...men hjälper det mot unga riksdagsledamöters beslut?

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas