torsdag 10 oktober 2019

Förkylt

- Oj, igår var t.o.m Anna-Lena sjuk, hörde jag någon säga en gång då det begav si,  under förra läsåret.
Jag räknas sannolikt inte till dem som förväntas bli sjuka.
Idag var vi där igen. Anna-lena sjuk. Sjukanmäld i alla fall. Orkade bara inte med ytterligare en hostdag i skolan. Tror att musik på schemat gjorde att jag omedvetet tog beslutet att stanna hemma. Det är ingen hit att vara ledare för en musiklektion, då hostattackerna avlöser varann och då det inte finns mycket till röstkapacitet kvar, stämbandsmässigt sett.

Klart man ska stanna hemma när man är krasslig. Vi  är nog många som väntar in i det längsta med att stanna hemma från skola och annat "oersättligt" jobb. Igår kände jag att det inte funkade att sjukanmäla sig, flera av kollegorna skulle på möte med  högre skolledning ( jag är ju på utfas, så jag avstår allt sådant) så jag behövde ta hand om klass. Dessutom hade jag min fritidstid på eftermiddagen.
Idag vet jag att det finns uppbackning, att det finns någon som kan komma till ersättning.

Har tänkt sköta mig exemplariskt idag. Stanna inomhus. Vila. Tror att det är det som behövs för att få bort det envisa hostandet och kurera det igengrodda huvudet. ( Finns säkert någon som anser att jag alltid har igengrott huvud... men i detta fall så är det förkylningslem, och igengrodd av det, det är jag som tur är, inte så ofta)
Sticka går bra förstås. Läsa tidningar. Lyssna på poddar.
Tittar ut i den halvsoliga vädret, skulle vara gott med en promenad... men nej, idag får även den anstå.

Lyssnade på den här podden på för middagen  https://poddtoppen.se/podcast/1407535584/mellan-himmel-och-jord/66-att-leva-med-cancer
Vet att de där killarna fått pris för sin podd, Har annars mest kollat nittorpsbördige Lucas youtubeklipp, och slutat kolla dem, för jag tycker att han är rätt så tjatig. Generationsfråga.
Här hade killarna verkligen lyckats med Amanda som gäst.
Amanda, som jag hade som elev under mitt första år i Grimsås, har ett instgramkonto, värt att följas. https://www.instagram.com/amandascancer/
Hennes och poddkillarnas nystartade insamling till Cancer rehabilitering är verkligen en behjärtansvärd insamling. Stöd den om ni har någon hundralapp om ni kan avvara. https://se.betternow.org/fundraisers/jlc-och-amanda-for-cancerrehabfonden

När man lyssnar på Amandas berättelse, så är en förkylning som en spott i havet. Unga människor borde i behöva ha det som hon... men ingenting i världen är rättvist. Vi är många som önskar Amanda en god väg tillbaka till livet!

Lyssnade också på en podd från skolministeriet,utbildningsradion.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1361968
Log för mig själv då jag kände igen trenderna som räknas upp. Trender som kommit och gått, trender som fortfarande råder. Hattie heter "guden" just nu, har säkert varit det i mer än fem år. Han tycks vara genomskådad numera.  Kollegialt lärande är också undergörande. Visst, men inte för att skapa konformitet, utan för att vi ska ge varann idéer. Blev så glad när de sakkunniga som medverkade i podden var överens om att varje lärare måste anpassa sin undervisning till varje klass och delvis till varje person. För det är den här gamla lärarinnan också överens om.
Man tog också upp som exempel, den dummaste trend jag kan påminna mig. Åldersblandade klasser. Jistanes så ilsk rektorn blev, då jag ifråga satte värdet med att undervisa tre årskurser tillsammans. De stackars skolledarna är verkligen i trendsättarnas händer, och  måste hänga med på alla tokigheter.
 ( F.ö. den största anledningen att jag aldrig sökt tjänst som rektor... eller jag gjorde en gång... men den ansökan var så långt ifrån en seriös ansökan den kunde vara, så jag fick ingen respons alls...)
Idag vill ingen ha åldersblandning. Fast vi på landet, i de små skolorna, vi måste ha det i vissa ämnen.  En av nackdelarna med småskolor.  

Har nog varit nyttigt att ägna sig åt lugna aktiviteter idag.  Hostattackerna kommer alltmer sällan idag. Och huvudet, det är som vanligt nästan. säkert igengrott med en massa skittankar, men bihålorna gör inte ont längre.
Bra att tanten kunde komma överens med sig själv om en vilodag, så den gamla kroppen kunde ge sig på de invaderande viruscellerna i lugn och ro.



4 kommentarer:

  1. Förkylningar är aldrig trevliga, men jämför man med cancer så är det ju liksom ingenting - speciellt när det är unga människor som drabbas. Nej, livet är inte alls rättvist!
    Är det någon yrkeskategori som jag beundrar så är det just lärarna! Ni gör ett fantastiskt jobb - jag skulle inte klara en enda dag i ett klassrum! Angående åldersblandade klasser så fick vår yngste son gå i en sån klass sista året i lågstadiet. Minns att han gillade att få vara lite "mentor" till de yngre klasskamraterna :)

    SvaraRadera
  2. Det är det som är tanken med åldersblandat, att de äldre ska hjälpa de yngre. Bra så. Problemet är hur man ska få till en undervisning som passar alla, när det är så stor skillnad i mognad och intellektuell utveckling. Tack för lärarstödet. Har ju alltid tyckt att jobbet varit väldigt roligt och varierande. Är väl därför som jag jobbar fortfarande, trots att jag snart fyller 66.

    SvaraRadera
  3. På en av de skolor jag jobbade hade vi inte åldersblandat, men varje nybörjarelev fick en fadder. Vissa lektioner var då gemensamma men långt ifrån alla. Systemet fungerade bättre på raster och fritid, eftersom de yngre kände sig trygga med att ha en äldre kompis att gå till.

    SvaraRadera
  4. Så har vi det fortfarande. Fyror är faddrar till F-barn. Utnyttjar dessa faddergrupper i skol-gemensamma aktiviteter. Funkar väldigt bra. Försöker få till fadderträffar ända upp i sexan.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas