fredag 25 oktober 2019

Blodtryck


Fredag.
Ledig dag.
Blodtryckskollardag.
Ont i magen redan i förväg.
Provtagning. Två rör vackert mörkrött blod.
Nä, blodvärdet tror jag inte det är något fel på.
Var blodgivare innan blodtrycket började bråka.
- Jag ska ta ditt midjemått också, sa den lilla späda kontrollanten.
- Måste du det?
- Ja, sa hon och tog resolut fram ett måttband.
Resultatet antecknades, men utsades aldrig.
- Men det finns mängder av människor som är tjockare om midjan än jag, ville jag försvara mig med.
Sa inget, för det hjälper ju inte mej. Det är ju deras problem.


Vid blodtrycksmaskinen satt en bekant person.
Tranehälsan tycks ha lockat till sig alla trakten goda sjuksköterskor. Eller, ja, de som jag vet är bra. Det finns säkert andra "duktiga"sköterskor också, sådana som jag inte är bekant med.
Småpratade en stund.
Sen sattes maskinen igång.
Aj!
Resultat... nja, så där. Kunde varit bättre. Sämre också för den delen.
Kom tillbaka om tre veckor, så kollar vi igen. Är det på samma nivå då, så blir det annan - mer medicin.
- Promenerar du mycket?
- Ja, jag anser mig som byfånen som går fram och tillbaka i byn.
- Det är bra ! Minst 20 minuters promenad varje dag!
Undrar vad mina blodkärl vill ha, då de inte blir nöjda med i snitt drygt 10 000 steg varje dag.
Bra iallafall att man har koll på blodtrycket, det finns mediciner att få för att ställa det på rätt nivå.

Och jag begriper inte varför jag alltid ska vara så orolig- ända in i magen - för att kolla det där förbaskade trycket.


Promenaden, denna blåsiga fredag, blev en geocachingrunda.
Hanssons hade lagt ut en  ny runda, passade  bra att ta den som  del av dagens 10 000.
2,7 km skulle den vara.
Fina skogsvägar.
OK cachegömmor.


Nästan kalt i den lövburna naturen nu.
Lite grått blir det allt.
Lite trist.
Just här högg vemodet till i den redan, av blodtryckskontroll-oro, sargade mag-hjärnan.  ( det påstås ju att en del av hjärna finns i magen... och det tror jag på... iallafall i min mage... kanske därför som omfånget är onödigt stort....)
Tänkte på hur vackert här skulle vara vid vilken tid som helst, utom den ( LÅNGA) mellan slutet av oktober och slutet av april.....


Ett  fint gammalt hus passerades.
Byggdes 1830, enligt geocachinginformationen.
Har stått sig bra.... ett sådant som man skulle vilja ha.... undrar vem som äger det ..


Sista cachen på rundan ( nummer 8) fanns vid de här båda figurerna.
En så häftig installation, där utmed skogsvägen/byvägen.
Babar är också lite rund kring magen, tänkte jag.


Lunchen intogs på Glaset hus i Limmared.
Oftast god mat där.
Idag serverades en väldigt god fiskgratäng.
Woken som fanns som alternativ, den var väl ok, men den som C-E brukar göra, den smakar mycket bättre.

Ett ungt par kom till restaurangen, då vi börjat äta.
Kollade på tjejens midja. Den  buktade utåt. Ordentligt.
Det var ingen graviditetsmidja.
Tänkte på att unga människor oftast inte behöver tänka på blodtrycket.
Tänkte också på att ibland får man vara nöjd med det man har. Eller det man inte har. som rejält utåtbuktade midja.

Snart är det dags att gå på tantträff... eller var det kanske tjejträff. Med en i "gänget" under 50, och alla andra utom en på 60 +, så tycker jag nog att det är tanterna som träffas.
Men det kan vara skönt att se sig som tjej ändå.
Tror absolut att blodtrycket blir lägre och mag-hjärnan mera avslappnad i trevligt sällskap.



9 kommentarer:

  1. Många blir väldigt nervösa när blodtrycket ska kontrolleras och det gäller även mig. Den reaktionen kan man självklart inte hjälpa utan så är det bara. Husse har köpt en blodtrycksmätare så att han kan kontroller trycket hemma för det rekommenderade hans läkare. Kanske borde jag kolla mitt också...

    Hoppas det blir en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Har oxå en. Har bara använt den en gång, eftersom trycket var så lågt. Tänkte att det var fel. Men kanske visade den rätt tryck. Blodtryckssköterskan ville att jag skulle ta med nästa gång så hon kunde kolla mot den hon använder. Trevlig helg.. och lov. Vi drar till Malmö i morrn.

    SvaraRadera
  3. Känner igen din oro vid sådana besök. Snart är det min tur för ett liknande. Jag vill också tro som du att midjeomfånget är större för att en del av hjärnan finns där också, för visst "tänker" man med magen ibland. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvillingtänk. Vi är nog många med det tänker i 60 + åldern. Ja en god vecka!

      Radera
  4. Visst är det med en orosklump i magen man tar sig till VC för att kolla blodtrycket - inte kul alls! Sista gångerna har blodtrycket varit förvånansvärt bra - så bra att sköterskan hämtat en annan apparat för att kolla.Ska på ny koll om en månad och hoppas det är bra då också. Midjemåttet ja ... vad gör man åt det - har gått ner en del i vikt, men någon midja har jag ändå inte fått.
    Fina bilder ... gillar paret på bänken där - och det gamla huset :)
    Önskar dig en fin söndag och en bra ny vecka!

    SvaraRadera
  5. Midjan vill gärna gömma sig. Tänker gång efter annan att tio kg lättare tant skulle vara bra för blodtrycket. Väldigt svårt att ta tag i dock ! Ha en god vecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas