söndag 25 juli 2021

Veckovill.....

 


Hur fixar man tillvaron som heltidspensionär? Hur håller man reda på dagar, helger, vardagar?

Jag är helt "lost in days", så här i sommartider.  Ska bli gott att få lite mer ordning på tillvaron igen, då när vardagslunken sätter igång igen. Mormorstisdag, jobbtorsdag.  Ett par veckohållpunkter att förhålla sig till.


Samtidigt kan jag känna hur det stora vemodet rullar in.  Bara en vecka kvar av juli. I augusti börjar man känna av mörkret igen. Det går mot höst, med stormsteg.

I morgon lär regnet komma. Otroligt välkommet. Bara det att  prognoserna förutspår regn och svalare väder under en längre tid. Visst klagar jag på värmen ibland, men innerst inne njuter jag av de långa varma dagarna, som ger så mycket möjlighet till utevistelse.

Önskar förstås att det blir 22- 25 grader även i augusti. Skulle vilja övernatta i Halmstadsstugan en gång till, inande mygg till trots. När det är regn och under tjugo grader, så är det inte aktuellt....


Inser att både jag och maken hör till dem som är rätt rastlösa.

Halmstad i torsdags. Med killarna och deras mamma. Härligt i vattnet. Lite blåsigt på stranden.


Cykelrunda här hemmakring, ensam, på vanlig cykel, i fredags. 

Bokläsning. Ska skriva ett inlägg om sommarens bästa böcker, så småningom.


I går kom Ava och hennes lilla familj. De var ute på sin årliga road trip till släkt och vänner. Första övernattningen var hos mormor och morfar. Kusin Milla var med också. Hon ville också se något mer än Skåne under sitt sommarlov..... och träffa faster och andra släktingar under trippens gång. 


Så roligt med liv och rörelse i huset .
Idag drog de vidare till Värnamo, till moster och kusiner. På måndag skulle de köra ytterligare norrut, till Örebro och till Nyköping.

Kände vemodsklumpen i magen, då den lilla familjen och Milla åkte iväg.
Men sådant är livet, mötas och skiljas... och mötas i gen.



Elcykeln är en riktig höjdare. Maken föreslog en tur till Mossebo, och sommar-cafeet där. 
Bra sätt att få bort vemodsklumpen i magen, tyckte jag.



Våfflan var årets näst bästa. Något distanserad av den otroligt goda våfflan som jag åt i Vänersborg för snart två veckor sedan. Klart bättre än måndagens stora, ganska kompakta våffla i Dannäs.

Undrar, hinner vi med några fler våffelcafeer innan sommaren är slut? Äter annars bara våfflor vid "våffeldagen" i mars. Våffelcafeer, det är verkligen sommar för mig.
Ajaj. nostagiklumpen kändes igen..... inte  långt kvar för de sommaröppna kulturbyggnads-cafeerna....



 Tog en liten runda i den vackra trädgården. Nostalgi! Vemod! 
Initiativet till att öppna det gamla ödehuset, prästbostället, Stommen- det kom från den unga prästfrun Agneta. Hon var barnbibliotekarie i kommunen, så jag hade en hel del att göra med henne genom skolan. 
Agneta var också den som rustade upp trädgården och planterade växter i de gamla utdöda rabatterna. 
Den fina unga tjejen hade tillsammans med sin make som jobbade som präst i Tranemo pastorat, en son. Efter lång väntan på ett andra barn, så blev hon gravid, men miste sitt barn sent i graviditeten. Ett par år senare så diagnostiserades hon för tarmcancer, och avled bara något år efter det att hon fyllt fyrtio.
Jag tänker alltid på den vackra kvinnan, hon som hade så många idéer och som alltid var så go och glad. då jag besöker Mossebo Stom. 
Varför ska de bästa försvinna så tidigt i livet? 


Mina egna skavanker känns rätt futtiga i sammanhanget.
Faktum är också att jag blivit mycket bättre i både rygg och knä. Osteopatens tre-övningars träningsprogram är toppenbra. Han är den första av alla som jag anlitat,  som gett mig övningar som utgår från roten till besvären- en  för svag vänstersida av ryggen....
Önskar att medicinsk kompetens och kompetens som ser en helhet av kroppen, kunde jobba mer hand i hand. Båda är nödvändiga!



Mormorstisdag behövdes inte denna vecka.  Men det kunde gott bli en mormorsmåndag i stället.
Så får det bh, för dem som är rastlösa som vi....
Och när det som normalt sker på en tisdag, bli flyttat till måndag i stället, då blir man ännu mer veckovill.....




18 kommentarer:

  1. Nej regn och kallt slipper jag gärna. Lite nattregn går bra, men helst fina dagar. 20 grader är helt okej. Vi kör hem i morgon, ska på kalas på onsdag, sen ner igen. Ska se om jag hinner träffa småkillarna. B6 har ett räligt sår på foten. Akuten sa de kunde vänta tills i morgon och kontakta vc. Han går på tå, sätter inte ner hälen 😞

    SvaraRadera
  2. Regnet kommer nog till östkusten lite senare. Gissar att det blir fint väder där igen. Västkusten är sämre.
    Hoppas att lille killen får hjälp med sitt sår. Fast det gör nog ont någon dag till, även om han får vård.
    Ha det så bra! Kram!

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Ja om du är veckovill och byter dagar bara så där gör inte saken bättre. Men åt andra sidan - vad spelar det för roll vilken veckodag det är. Kom ihåg att ni är pensionärer. Men det är kanske nåt varken du eller din man kan förlikas med - inte än i alla fall. Här är vi helt olika - på gott och ontförstås.


    Bilden du tagit på Alva är absolut fantastisk! Den borde du skicka in och vinna en tävling med. Våra lokaltidningar i nollåttaland har sådana "fototävlingar" för olika årstider.

    Stommen - är det sägen eller hände det på riktigt.

    Dina bilder på blommorna är helt suveräna dom också:-)

    Total succé alltså, inklusive ditt knä. Ha en toppen början på veckan nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Du är så uppmuntrande! Det blir man glad av.
      Stommenberättelsen är sann. Mindre än 15 år tillbaka i tiden...
      Nä, jag behöver inte veta vilken dag det är ...oftast...men vill gärna hålla reda på när det är helg.
      Rastlös som jag/vi är, så finns det en hel del som bara är öppet på helgerna...
      Våffelställen t.ex...

      Radera
  4. Visst är det lätt att bli både dag och veckovill. Men som BP också skriver så spelar det ju ingen större roll. Är man ledig så är man.
    Härliga bilder och den på Alva är så läcker.Fint att ses och ibland är ju underbart kort.
    Fint med elcykeln och de möjligheter den ger dig att ta dig runt. Nog så viktigt.
    Fint också att du är i ok form och inte har ont. Besöket hos osteopaten blev ju riktigt bra.
    Jag njuter av de vackra blombilderna och och känner att det får vara sommar ett tag till.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får gärna vara sommar ett tag till.
      Och det är det ju. Åtminstone en månad till.
      Ava är tacksam att fota, med sina intensiva ögon, uppnäsa och rödguldslockar.
      Än så länge så finns det gott om blommor att fota! De blommor dom jag drev upp i våras, de blommar nu.Kram!

      Radera
  5. Mossebo sommarcafe har vi haft på vår lista om att besöka. Tack för påminnelsen.
    Jo det blir lätt lite vemod. Vi hade besök av vår son tillsammans med kvinnlig vän, de kom ned från Stockholm och stannade över helgen och så kom andre sonen med familj på söndagen och hälsade på. Så vi blev 7 runt fikabordet. De åkte hemåt nästan samtidig och då blev det tomt har hemma och ett litet vemod gjorde besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. När man haft "alla" omkring sej en stund... eller någon dag...Så blir det så otroligt tomt och tyst när de åker i väg.
      Alltid samma vemodskänsla!
      Mossebo stom är alltid lika trevligt att besöka.
      Vi som bor i trakten brukar alltid träffa någon dom vi är bekant med. Trevligt att byta några ord!

      Radera
  6. Ja sommaren rasslar på alldeles för snabbt för min smak men det är ju hela situationen som gör det. Den hade väl gått lika snabbt annars också. Visst finns det fördelar med rutiner och finbesök av barn och barnbarn är helt enkelt toppen! Sedan blir det tomt när de åker vilket vi lär märka om någon vecka.

    Ha en fin start på den nya veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att man har lite rutiner när sommaren försvinner. Även om det betyder att det bara är ett par uppbokade dagar. Tror att pensionärsverksamhet, den som ännu inte fått uppleva p.g.a. covid också kommer igång.
      Ha det gott! Kram!

      Radera
  7. Så vackra blommor du har i din närhet, och så glad jag blir över att du mår bättre i kroppen! Jag håller helt med om att olika yrkeskategorier borde samarbeta för kroppens (o knoppens) bästa! Det enda som fungerar någotsånär är ju mellan läkare och sjukgymnast, sen är det mer eller mindre stopp. Vilken tragisk livshistoria du berättar om. Ibland känns det faktiskt som att de bästa går först, men så är naturligtvis inte fallet, då skulle ju vi äldre gummor och gubbar vara värdelösa! Och vi är ju tvärtom värdefulla! Ha det gott utan ångest över regnet som kommer. Dt kommer att bli många fina augusti-septemberdagar att njuta av. Kram

    SvaraRadera
  8. Ingen ångest för regn. Otroligt kvavt nu.
    Visst är vi alla värdefulla. Och alldeles för många har fått lämna alldeles gör tidigt.
    Så vi får vara glada och nöjda, vi med våra åldersskavanker.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Nu har jag varit pensionär i cirka 18 år och jag har inte haft några sådana problem, med dagarna och att de går långsamt.
    Inte heller känner jag av något vemod inför hösten, eller att det snart är slut på sommaren för denna gång.
    Men, jag känner till problemet för min man har dom där känslorna i övermått. Senast idag pratade han om att snart är det mörkt långt in på dagen. Rastlös kan han också känna sig. Så olika kan det vara.
    Jag njuter av dina vackra bilder. Blommorna, naturen och ditt fina besök. För att inte tala om våfflan, med sylt och grädde, ser så gott ut.
    Men, den översta bilden med såpbubblor, hur har du klarat av att ta den? Så häftigt.
    Må bra och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ava blåste såpbubblor. Många på en gång. Då blev det en bra bild.
      Din Mysing och jag har lite svårt för mörkret.Men än är det ljust och fint.
      Ta hand om dej fina tjej!

      Radera
  10. Äsch, det är inte så noga med dagarna. Det är en av fördelarna med att vara pensionär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker ju fortfarande att jag vill ha koll. Men så gillar jag ju inte alls det här med att vara pensionär....

      Radera
  11. blir sugen på våffla, med färska jordgubbar, tror jag gör med räksallad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig testat...men kan säkert funka

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas