tisdag 2 juni 2009

Blommor, Bing och barn


Artkunskap är kanske inte det mest populära ämnet hos elever i gemen. Förra veckan införde jag "Dagens blomma" - och presenterade etymologi och livsbetingelser för ett antal växyter. Borde varit fem - med tanke på skolveckans dagar - men det blev sex. Jag har ju lite svårt att räkna. ( Se vidare gårdagens inlägg)

Klassen fick bekanta sig med bl.a liljekonvalj, hundkex, styvmorsviol och maskros. Alla blommorna stod kvar i sina vaser i fredags, och när skoldagen var slut frågade en liten kille om det blev en ny blomma på måndag. -Jo, det skulle det nog bli, lovade jag.

Men det växer så det knakar, jag har aldrig sett så många växter i blom samtidigt, så jag nöjde mig inte med en blomma igår, Det blev ett antal - och några av eleverna suckade lite trött - det blev för mycket!

Men skam den som ger sig! I går kväll var jag ute och plockade ytterligare ett antal blommor - bl.a. rölleka OCH hundkex - dem har jag aldrig sett tillsammans tidigare - och det gav en möjlighet att visa elevrna skillnaden på dessa båda blommor.

Idag stod det många olika blomster i grupprummet. Efter barnens slöjd plockade jag in alla.

-Vems blomma är det här, undrade jag, och visade humleblomster.

Barnen tittade på mig.

- Vad är det för blomma?

Jo, det visste barnen.

- Finns det någon som har ett namn eller efternamn på H?

Jo, det fanns det.

H-man.

-Detta är din blomma, sa jag till RH. Vems är den här då? undrade jag och visade förgätmigej.

-Det är Fs.

- Det står ju en blomma till i vasen. ( det var blommor sen igår)

- Skogsstjärna.

-Passar väl bra till FS, sa jag och ställde vasen på elevens plats.

Så höll vi på, tills alla tolv närvarnde eleverna fått sina egna blommor. K fick vänta länge, och han var alldeles säker på "att till honom fanns det minsann ingen blomma". Jodå, kärringtand.

Teveronika kunde ges både till T och M - för den kallas ju också mormors glasögon.

Problem uppstår för den som döper sitt barn till CQ. Någon cikoria växer inte här -och blommar väl kanske heller inte ännu. Problemet löstes genom att eleven fick en av de vackraste blommor som finns -Convallaria majalis- liljekonvalj.

När alla hade fått sina blommor, så ville EA komplettera sina ekorrbär med APs akleja, och AP ville hämta en prästkrage hos PK, som i sin tur hämtade en käringtand hos KL....och RH delade rölleka med RD som delade daggkåpa med DM.....CQ satte sig vid datorn och sökte fler blommor med latinskt namn som börjar på C - eller Q.....

Det blev rena blomcirkusen ett tag, men när klassrummet var tömt på barn, så stod det en liten bukett blommor kvar vid varje elevplats. Vi repeterar i morrn - sen ska inte den som är lite allergisk behöva sitta mitt i smeten längre. Men jag är övertygad om att varje elev har lärt sig namnet på MINST två blommor --- och roligt hade vi....


Kollade nya sökmotorn Bing idag. Visade den för eleverna när jag hade "kanonen" ihopsatt med den bärbara datorn. ( ja, så har vi det - hämta en dator på ett ställe, projektorn på ett annat, byt kabel i ett skåp, och hoppas att allt funkar. Idag gjorde den det) Bing ska ju vara en intelligent sökmotor - men än så länge bara intelligent i USA. Det tycks som om Google indikerar betydligt fler träffar när man söker på ett ord, och att Bing sållar bättre.

Bildsöket och bildmöjligheterna på Microsofts nya sökmotor var imponerande. Både jag och eleverna satt storögda och sa "Åh" gång efter annan, när jag bläddrade med bildsökmotorn. Jag är ju fortfarande lättimponerad i datavärlden - barnen är ju inte det.... men de tyckte att Bing hade nå´t extra. Kolla själva!http://www.bing.com/


IT-mamman hade PIM som rubrik idag, så jag kollade vad som var på gång i min favoritkompetensutbildning. Jo, i fliken kommunikation http://http//www.pim.skolverket.se/xp/handledningar/kommunicera/ kan man numera lära sig om både e-twinning och bloggar. Det föreslog att man i klasserna skulle använda bloggar och låta eleverna turas om att skriva. JAG KÄNDE MIG SOM EN VÄGFINNARE!

Man blir glad åt ett självstudieupplägg som utvecklas hela tiden och som (nästan) håller sig ajuor med utvecklingen.

Apropå e-twinning - idag har jag fått bekräftat att såväl Schoolovision som Question of the week har fått utmärkelsen Quality Label- och det tackar vi för.


Blommorna -tagna i dagens mulenhet - skulle ju kunna passa för Gunnar Mattson - eller Teofil Gullberg - eller Maria Gustavsson.....eller....Greta Tornäng.....

1 kommentar:

  1. Underbart sätt att lära sig blommor på. Jag älskar blommor. Den här våren har jag fotograferat otroligt mycket blommor. Varje dag upptäcker man något nytt. Idag har jag grävt ett nytt blomsterland klart och börjat plantera dit perenner som jag delar och flyttar från ett gammalt igenvuxet land. Bing verkade bra när jag testade.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas