måndag 30 december 2013

Boråsblogg



Tror att det finns något som heter Boråsbloggen eller Boråsbloggarna ...
Idag kan jag göra en egen Boråsblogg ... fast det blir lite burk också.... Tyvärr, för den som kom hit för att läsa om staden Borås. :)
Började dagen på polishuset. Tog mig dit själv.... alltså inte ditkörd i handfängsel och med blå ljus roterandes på taket. Hade blivit mycket mera intressant Boråsblogg om så varit fallet.

Vilket fruktansvärt tråkigt hus det är, detta polishus. En enda stor betongbumker. Man kunde ju tro att Borås är värsta ligiststaden med massor av folk inspärrade i hundratals häkten, för så ser huset ut exteriört.

Det var en bra bit att å utmed huset för att hitta ingången, och väl där, så kom man in i en liten lokal, inte mycket större än mitt klassrum. Där fanns två avdelningar rörande polisiära ärenden, hittegodsavdelning och passavdelning. Mitt ärende var till den sistnämnda.

Jag avskyr att tas kort på i mormala fall, men att ta passkort är ännu värre. När man tar normala bilder, så uppmanas man att LEEE, men här var det tvärtom. Här fick man inte le. Man skulle ha neutralt ansiktsuttryck. Varvid jag blev så full i skratt så att hela ansiktet är ihoprynkat och ögonen i hopknipna. på nya passbilden Fy, vad man alltid ser FUL ut på ett passkort! Varför ska det vara så????
Blev utsläppt ur betongbunkern med order om att komma tillbaka när jag blir kallad.

Tog vägen via Allegatan och Hötorget, ner till citykärnan.
På Österlånggatan satt en tiggare, en av de rumänska romer som stannat kvar i Borås.


Samvetet började tala och jag trevade i jackfickan efter mynt. 
Fann en tiokrona. För dåligt tyckte jag, och gick förbi.... trots att jag på denna blogg lovat att fortsättningsvis ge de tiggare jag ser i Borås, ett litet bidrag.
Fortsatte mot Åhlénshuset - med lite dåligt samvete. Utanför det stora husets ingång satt ytterligare en tiggare. Jag lovade mig själv att ge något till honom, på min väg ut.


Mitt mål vad det gällde köpeaffär, det var Cassels. Ville köpa något nytt att ha till halvlånga sammetskjolen, nu när det blir nyårsafton i morgon. Blev störtförälskad i det första plagg mitt blick föll på, då jag gick in i en välfyllda affären. En kort klänning, lång tunika. Den bara ropade på mig och naturligtvis tog jag den till mig. Plus ett antal andra överdelar...och så jeans, för jag behöver ett par nya eftersom jag just slitit ett par ända ner i botten. Stunden i provrummet blev lång... men det var inte svårt att välja.
Min förälskelse fick komma med hem, plus en spetstunika... en sån som jag egentligen tänkt mig, men som det inte riktigt är Anna-lena -stuket på. Och så jeans då och en reaskjorta.

Vid hemkomsten kunde jag med glädje konstatera, förälskelsen går att ha med enbart tights och den går också bra att ha till sammetskjolen. Bra köp alltså. När jag ska använda spetstunikan, det vet jag inte... kanske jag lämnar den tillbaka vid nästa Boråsbesök... eller inte....
Jag handlade för över tusen kronor. På utvägen stack jag till tiggaren en tjugolapp. Han såg varken glad ut eller verkade tacksam, men vad hade han för skäl till det? Tanten som har garderoben överfull med kläder slänger gladeligt ut 1000 kr plus på ännu mer sådana, medan han får en skrynklig sedel-smula nedkastad från den rika människans bord. 


Ytterligare en tiggare satt vid Södra Torget. Jag såg honom sent, hade redan passerat när jag blev varse att han satt där i en "smyg". Kände mig villrådig, hade ju fler tjugor i fickan, för tiggare....men blir de glada, är det för lite ....? Det blev inget mer givet... 
Tänker: Varför kan inte varenda vuxen människa med inkomst i Borås med kranskommuner ge varje tiggare tio/tjugo kronor så att de kan få komma hem till sitt. Det är inte människovärdigt att behöva tigga....

Hämtade tio ex av BT från den 21 dec i BT-huset. Där står det just om de rumänska romerna och deras fullständigt hopplösa tillvaro, även i hemlandet. Tänkte använda tidningarna i undervisningen, framför allt som lästräning och bl.a. låta eleverna ta del av hur våra vänner i den stora unionen har det.

Köade en halvtimme på Telia, med resultatet att kundtjänst ringde upp i eftermiddag och C-E tecknade muntligt avtal för router och surfplatta. Jag kunde inte göra det på plats, för att abonnemanget står i hans namn. Knäppt, tycker jag... men så gör de! Men nu är allt fixat! 

En sväng till Storknallen, Ekohallen, blev det också. Nya fönsterlampor behövs, när elljusstakarna snart ska bort. Och lite roliga geocachingattribut inför Finnekumlarundan. 
Tog vägen genom stan istället för att trängas med alla bilar i Knallerondellen. Den rondellen är bara för mycket för en tant!





Hade kollat upp några cacher att leta efter på vägen hem.
Svängde in på gamla Målsrydvägen och klättrade högt upp till en elledningskorsning.
Kanske fick lite extra energi där av energikällan.... eller var det den goda Thaimaten från Young Thai som började verka?
Lätthittad cache var det iallafall.



Trollstenen låg alldeles utmed vägens kant. Det måste ha varit en syn för de som billedes passerade förbi att se tjock tant med lång, röd "sidenschal"  trycka sig tätt intill bergsskrevan på motsatt  sida där bilden är tagen, för att få tag på det rör som hängde inne i stenskrevan, i ett snöre. Handväskan hade dock tant lämnat i bilen. Hon behövde den inte, men fann en lång pinne, som kom till god användning.




Skolan i Målsryd är åldersstigen, det tyckte jag redan då jag vikarierade där några gånger under utbildningsåren på sjuttiotalet.
Nu är jag ju nästan lika ålderstigen jag, och då kan det kännas bra att den skola som jag anser vara gammal, är den som anses vara ny, eftersom den gamla skola är denna.
Cachen var nåbar även för den som kom med permobil.


Att det fanns en fin liten sjö med ett ganska stort antal sommarstugor runt sig, mellan Målsryd och Aplared, det hade jag ingen aning om, förrän jag svängde in för att leta burk.
Ovanligt att bryggan ligger kvar i sjön, tycker att det känns som ett gott omen för den som vill ha en mildvinter. Och det vill ju jag!



Ljushults hembygdsgård ligger bara någon kilometer från Aplared.
Här fanns flera gamla hus....


... och alldeles bredvid låg denna ödsliga byggnad.
Undrar om det varit en bygdegård ... eller en syfabrik?



De geocachande pojkarna ( ja, yngre medelålders männen  då) från Limmared gör fina gömmor. Det är så att jag skäms när jag jämför mina med deras. De/ någon av dem gillar hårdrock, för i  gömman, inlåst med ett hänglås som bara kunde öppnas med den ondes sifferkombination, fanns denna skräckinjagande varelse. 

Det var denna dagen det. Borås och burk blev det mest. I morgon är det nyårsafton. Igen. Tiden går och alldeles strax får man bara tacka för ännu ett fint år.







5 kommentarer:

  1. Du hann med mycket den här dagen till skillnad från mig. Jag har bara vilat och hälsat på mamma förutom lagat mat. Men det kändes bra att ta det lugnt så här dagen efter. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Nytt pass, nya drömmar och nya resor... härliga tankar!

    Det finns många fina hembygdsgårdar att hitta och uppleva i vårt land! Till sist önskar jag dig ett gott slut på det här året!

    SvaraRadera
  3. Visst finns det en blogg som kallas Boråsbloggarna (eller något liknande), vet dock inte om den fortfarande är igång. Jag ramlade in på Borås Tidnings hemsida häromdagen där man som bloggare i Sjuhärad kunde skicka in länk och beskrivning till sin egen blogg för några år sedan. Vad syftet var vet jag inte men både din blogg och Boråsbloggarna fanns med där.

    Cassels är en bra butik och har ett stort utbud för alla åldrar. Jag var på mellandagsrea med mormor, morfar och mamma förra veckan. Både jag, mamma och mormor handlade inne på Cassels. Jag fick med mig tre styck tröjor för 59 kr/st. Det tycker jag är rätt ok! Jag hoppas få se dina inköp på jobbet framöver. =)

    Till sist vill jag önska dig ett Gott Nytt År också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jeans och skjorta lär du få se... men min förälskelsetunika passar inte i skolan ... ej heller spetstunikan.... vilken egentligen inte passar min "personliga" stil heller. Ses om en vecka! Gott Nytt År på dej!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas