fredag 3 juli 2009

Behagligt bad


Trettio grader klockan tio på förmiddagen. Det har jag aldrig varit med om - i Sverige. Var i T-mo och handlade i Sveriges billigaste mataffär. Bestämde mig för att scanna in varupriserna på egen hand. Tycker att det egentligen tar längre tid, än att handla på gammalt vis. Men idag hade jag ingen brådska, och lite kul är det ju att kunna följa kundvagnens innehåll på displayen. Plus att man kan packa ner medan man handlar.

När jag kom fram till de två kassorna, var där två jätteköer. Man kände sig minsann som en riktig VIPare, när man gick förbi alla, och snabbt betalade genom att sätta scannaren ( heter det så?) på rätt plats, dra kortet och trycka på några knappar.


Bestämde mig för att ta med en ny bok och åka till en sjö. Ska man bada, så får det bli Gusjön, vid Öreryd- norr om Hestra. Nissan rinner genom den svala, ganska snabbt djupnande sjön. Dessutom finns det inget mjukare vatten än Gusjöns. Det känns som om man vilar i en svalkande, mjuk famn när man låter sig omslutas av dess vatten. Bad blev det, ljuvligt, en stund njutande vid vattenkanten - men sen tornade molnen upp sig och åskan började mullra från alla håll, så det var bara att packa ihop - äta medhavd lunch och läsa Läckbergs "Sjöjungfrun" här hemma.

Men jag fick ett svalkande bad - och det behövdes verkligen efter några riktigt varm-fuktiga dagar.


Ärlemannen är ensam idag igen. Han och den ensamma koltrastkillen går och äter av den inbjudande gräsmatte-buffén. Funderar ... kan deras fruar ligga på ägg igen...... ???


Funderar också på vad Mona Sahlin menade, när hon i Almedalen hävdade att det var av vikt att Sveriges befolkning fortsätter ett verksamt yrkesliv, även efter 65. Som jag fattade det, så var det för att mer skatt skulle komma staten till del.... och kommunerna också?? Nio år kvar fram till 65.... om livet fortsätter att vara vänligt... så tror jag nog att jag vill jobba fram tills dess. Jobbet är ju så kul - och just nu i största utveckling..... Men sen, kan jag ha samvete att fortsätta mitt jobb, när jag vet att det finns många lärarutbildade som inte alls har något arbete? Jag förstår inte hur Sahlin tänker..... utbildningar måste ju löna sig.


Sen tror jag att det vore av värde att jobba i lag - gammal erfaren, ung nyutbildad med nya idéer, samt någon med kompetens som fattas hos de övriga två. Då kunde ju t.o.m den "gamle" kunna jobba vidare efter sextiofem - i allafall på deltid - för att vara "mentor" åt de övriga.


Solen har kommit tillbaka.... det är bara drygt 25 grader. Det blev inte mycket till regn idag... men ett behagligt bad blev det. Är det likadant väder som idag, så får C följa med och ta premiärdopp i morgon.

1 kommentar:

  1. Så sant det skriver om allt du tänker. Hoppas att fler ungdomar förstår vilken makt de kan ha när det gäller miljön. De måste visa att de är rädda om sin framti, tillsamman har man makt!!

    det var nog så att de läste ditt brev och fick sig en tankeställare =)
    Fler av oss skulle göra som du gjorde, skriva ett brev och sedan askriva ytterligare ett om inget händer.

    Jag har också flyttat till "linneans land" frång ljungens skogar. Vi har linnea på ett ställe. Men de senaste åren har vi kommit försent för att se blommningen, den går ju så fort över.

    Kul att se att du fått in vädret i Grimsås =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas