lördag 18 juli 2009

Lyxig laxlunch...

... kunde det ha blivit. Om vi hade gått rätt. Nu visade det sig att felet vi begick blev en alldeles utmärkt rätt....


Under dryga dygnet i bra-att-ha-huset i Halmstad, hann vi uppleva de flesta slags väder, om man undantar snö, hagel och storm. Fredagsförmiddagen bjöd på strålande sol, eftermiddagen på växlande molnighet och kvällen på en tätnande mulenhet. Strax före midnatt kom regnet. Vid frukosten på altanen var det upphåll, men strax efter kom åskan och slagregnet trummade högenergiskt på plåttaket. Efter det kom blåsten....




Halmstad är en given spelplats - plats, om någon av döttrarna också är på plats. J och M gjorde oss sällskap under gårdagen, och M hade denna gång med sig fyra, för oss, nya spel. Blokus är ett känt strategispel, som även finns på nätet. Riktigt kul och klurigt. Ska köpa in det till matteundervisningen i höst. Alla roliga spel som jag fått tips på, genom M eller E-mentor, har gjort att jag bestämt mig för att jobba med matte från flera olika utgångspunkter i höst. Visst ska eleverna få jobba i sin älskade mattebok, men även jobba med spel - fysiska och på nätet, utematte och matteuppdrag. Måste kunna ge en mycket bredare och mera verklighetsanpassad matteundervisning än min normala, som är ganska traditionell. För att det är bekvämt - men också för att barnen vill ha det så. Men här gäller det att visa på något annat!


Spingo finns redan på skolan, jag har bara inte kollat hur det funkar. Utmärkt för ordbyggare!


Swap var ett kortspel som M och J köpt i USA. Kollade på nätet, men hittade det inte i Sverige. Liknar Uno, fast har lite fler möjligheter. Man byter t.ex ibland alla händer, eller hand med någon annan - och det spel som man snart trodde var slut, har någon annan tagit över.

Don heter ett spel, som också är köpt i USA. Svårt att förklara, men det gäller att på maffiost vis att förse sig med så mycket som möjligt. Kul!

Jag tycker att det är SÅ kul med olika spel - och det är en sak som vi har gemensamt i vår lilla familj. Utmärkt att döttrarnas respektive är spelnördar, de också.


Vi hade bestämt oss för att ta vägen över Falkenberg hem, jag och C. Vi skulle avlägga en eftermiddagsvisit hos bl.a. Cs syster H med familj. ( Även de glada i spel, f.ö.)


På vägen skulle vi äta lunch. Lax-butiken hade vi hört talas om. Det var inte så svårt att hitta dit, det fanns klara hänvisningsskyltar. Parkeringen var välfylld, det var svårt att hitta plats att ställa i från sig bilen. Lax-butiken stod det med stora bokstäver på det största huset.


-Oj, det måste vara en stor affär, sa jag till C. Men restaurangen måste vara den lilla byggnaden till höger. Vi äter först.Sen måste vi kolla butiken.


Visst blev jag förvånad över att man bara serverade sillrätter och glass samt hade ostförsäljning i restaurangen. Men smörstekt strömming med potatismos, skirat smör och rårörda lingon, lät gott. Och det var det! Helt underbart gott - bland det godaste jag ätit!


Man kunde också köpa glass a la buffé - och det kände jag mig nödgad att avnjuta till efterrätt.



Köpte en kula vaniljglass för 25 kr och kunde sedan plocka tillbehör ur den rikliga buffén.


Gissa om det smakade!?



Vi tog vägen genom Laxbutiken på vägen ut. Visst kunde man handla - men det över en liten disk. Här fanns den stora restaurangen - med lunchtallrik på nedervåningen och jättelik laxbuffé på den jättelika övervåningen. Kändes lite snopet - men ändå helt ok - vi hade ätit en gourmétlunch - och till laxbuffén fick vi åka en annan gång. Hebergs Ost och Sill, stod det på väggen vid vår restaurang. De förklarade en hel del...

Olofsbo är en fin plats. Speciellt för de som har sina stugor med havsutsikt. Det blåste friskt, men det var en ljummen vind. Tog vägen över Ullared- Svenljunga hem. I Överlida mötte vi regnet igen.

3 kommentarer:

  1. Vi var på Laxbutiken och åt en god lunch tidigare i somras. Jag kan rekommendera ett besök i den avdelningen...det var verkligen gott!
    Vi gick genom glassavdelningen på utvägen, det såg smarrigt ut, men vi orkade inte mer just då...men vi kommer tillbaka och avnjuter en glass vid senare tillfälle är min min tanke =)

    Strömming låter gott det också, det går ned det med vid vårt nästa besök =)

    SvaraRadera
  2. Vilka roliga utflykter ni gör. Våra går mest till IKEA och Media Markt just nu. Igår hämtade vi spisen och lite andra grejer så att vi kan montera in skåpen i köket.

    Blokus är ett roligt spel. Köpte det för ett tag sedan. Ska använda det i skolan. Har också handlat in Rush Hour och Chocolate Fix, som du berättade om. Matte är roligt att undervisa i. Vi kanske kan köra något gemensamt till hösten. Ska ha en 4:a i matte + specialundervisning.

    SvaraRadera
  3. Du har säkert en hel del tips. Jag tar tacksamt emot! Funderade på Grön flagg projektet, nu när vi promenerade, C-E och jag. Kom på att jag ska ringa dej och kolla hur ni jobbat på er skola. Eller att vi träffas en dag, veckan före skolstart. Jättebra om jag har lite information att delge mina kollegor, när det är dags att lägga upp arbetet.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas