måndag 17 oktober 2011

Firade femtio födelsedagar

Jag kommer ihåg den riktiga födelsedagen. På den tiden delade man sovrum med sina föräldrar, det var vanligt. Vaknade av att det var uppståndelse mitt i mörka oktobernatten. Pappa skulle köra iväg mamma till BB, för nu skulle äntligen min efterlängtade lillasyster Gunilla födas.
Mormor och morfar fanns i huset, så det var inga problem med att lämna en åttaårig Anna-Lena därhemma.
Pappa kom snart tillbaka, gick ut och mjölkade korna och snart därefter så ringde det på den svarta telefonen.
Det hade blivit en pojke.
Pappa blev glad, jag blev både arg, ledsen och besviken.
Jag hade beställt en lillasyster!
En vecka efter födelsen var det dags att åka och hämta den lille. Jag fick gå med in på sjukhuset, men inte in på avdelningen. Fick sitta utanför de bruna dörrarna med tonat glas, och vänta på att mor och far skulle komma med babisen i den gråa bagen. Inköpt för tillfället....'
En så´n ful unge!
Nu har jag aldrig tyckt att babisar är fina - utom mina egna...... kanske beror det på det första mötet med det rynkiga knytet.......
Femtio år efter detta, så känns det helt OK att ha en bror. Inte för att vi umgås så jättemycket, men om det är något, så är det bra att veta att hans och hans familj alltid finns där. 
Roligt att Roger och Anki ville att vi skulle åka med dem till vår favoritplats och fira den femtionde - eller egentligen femtioförsta födelsedagen... femtio år efter det att Lilly och Ejnar fick sin ende son.

Härligt att flyga i klart, stilla flygväder. Njöt av soluppgången, från (bara) 4000 m höjd. Har aldrig flugit så lågt tidigare, sannolikt beroende på perfekt flygväder. 

Började fredagen med en engelsk frukost på stampuben, The Swan, alldeles mittemot ingången Hyde Park/Kensington Park. Gott, gott med bacon, ägg, korv, champinjoner, bönor..... och engelskt te.
Tog en promenad genom Hyde Park, till Buckingham Palace, Big Ben, Parlamentet ....
... och ut över Themsen.
På eftermiddagen dök även Rogers och Ankis båda söner upp, hastigt och lustigt hade de bestämt sig för att åka med Ryan Air och vara med och fira sin far. Födelsedagen inleddes med härlig shopping på Oxford Street.
Öl att fira dagen med, innan herrarna begav sig till Stamfor Bridge för att se Rogers favoritlag spela mot Everton. Chelsea vann med 3-1 och alla var helnöjda med upplevelsen.
Svägerskan och jag promenerade återigen, i det himmelska vädret, temperatur ca 17 grader, genom Hyde Park till Harrods.
En sjuk upplevelse att se de hutlösa priserna. Jag anser att den som har råd att köpa en klänning för över hundra tusen svenska kronor, inte ska ha rätt att göra det. Ingen ska kunna ha så mycket pengar, när vi har den värld som vi har. Lite mer rättvist ska det allt vara! Tycker jag!
Lite mer öl på The Swan, och sedan gick vi till en kinaresataurang på Queensway för att äta födelsedagsmiddag.
Fast det egentligen blev fel restaurang - vi hade tänkt oss en som ligger 50 m längre ner på gatan- så var det en alldeles utmärkt måltid.
Soppa och tre olika rätter, samt ris med ägg och ärtor. Gitt.
Pojkarna begav sig hem tidigt, tidigt på söndagsmorgonen.
Vi andra tog tunnelbanan till Madame Tussauds....
Massor av folk, och svårt att se vad som var på riktigt eller i vax. Men här är det iallafall tydligt.
Rose garden i Regent´s Park fick också ett besök.
Hundratalet olika rosor, fortfarande med många fina blommor. Londons parker är helt fantastiska.
Dags att åka hem fram på söndagskvällen. Trötta i benen och i huvudet av alla intryck.
En rolig upplevelse för oss alla, och helkul att åka med den oönskade brodern, som jag är rätt glad åt att ha, så här femtio år senare.

1 kommentar:

  1. Det måste ha varit en trevlig resa. Åkte till London med min yngsta syster i början på 80-talet. Då var jag ungefär dubbelt så gammal som hon. Det har jämnat ut sig lite nu. Välkommen hem!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas