söndag 2 september 2012

Grimsåsgömmor

Hade tänkt att vara med på "farmors" åttiofemårsfirande idag.... men så blev det inte....

Så det fick i stället äntligen bli av försöka leta upp de geocachegömmor som unge PYT1 lagt ut i och omkring  Grimsås samhälle.

 Den närmaste gömman skulle finnas ute på Grimsås mosse. Förra helgen var jag ute och rekade bakom Grimsborg, för att hitta ett bra ställe att ta ut klassen på fältstudier på mossen. Cacheutläggare Philip visade här på en annan väg ut på mossen, så det passade bra att kolla om den vägen var bättre.
Det var den inte.
Terrängsvårighet tre var cachen graderad till, och det kan väl vara ok. Jag var tvungen att ta mig över bäcken, sedan över några diken innan jag kom ut till platser som bar tydliga tecken på torvbrytning.
Fin omgivning, men min egen Stockremmamosse på 200 meters avstånd, är finare och mera öppen.


 Cachen hade en svårighetsbeteckning av tre, även den. Jag ( och C-E)  har lyckats lokalisera och skriva nicknamnet i loggboken på flera tre-svårighetare.
Denna lilla cache lokaliserade jag så småningom 7-8 meter upp i tallen. Dit klättrar inte en hundrakilostant, och hon försöker inte ens när hon är ensam.
Geocachingens dilemma inträder alltså... jag anser att jag hittat cachen, andra anser inte att jag gjort det förrän jag skrivit på pappersremsan.
Jag gör absolut inte anspråk på den ( för den riktige geocacharen) fina FTF-titeln, first to find.... men jag tycker ändå att jag hittat den som nummer 410 av funna gömmor....


 På leksplatsen hade Philip gömt en cache som passade mig alldeles utmärkt. Bara lite knäböj, så var det klart.
Under det att jag använde c:geo på telefonen, så hade det kommit ett nytt e-postmeddelande på hotmailadressen. Kollade vad det var, och ser man på, Philip hade fått en alldeles färsk gömma publicerad.
Eftersom jag var ute och gömman var mindre än en kilometer bort, så var det ju bara att åka dit.
Mot Korpstugan och utmed enkilometersspåret bar det.


 Vill inte avslöja gömman med bild för det var verkligen en supergömma. En sådan har jag själv aldrig ens kommit i närheten av. Blev väldigt konfunderad först, för där jag var säker på att det skulle finnas en cache, där fanns det ingen.
Sen kom jag på, jag hade ju hört om denna gömma, Philips geocacheintresserade kusin, som jag har i min klass, hade berättat om den ....
Önskar att jag kunde framställa en så fin gömma någongång....


 Det var varierande gömmor som Philip fått till. Den fjärde gömman var i villaområdet, sannolikt utanför hans hus. Tycker väl inte att det är superkul gå på gatan och leta, men det är faktiskt bättre än att leta bland massor av stenar.
Gömman var helt ok iallafall.





Balsaminer är fina blommor tycker jag. Även trots att de luktar inte så gott. Hittade ett stor balsaminhäck nära en av cacherna. Och som ovan synes, ett antal andra blommande växter. Som jag då förärar min svärmor, på hennes åttiofemte födelsedag som infaller på onsdag.








8 kommentarer:

  1. Grattis till fynden! Fynd är de ju även om man inte kan logga "found" förrän man hittat loggboken. Det är ju den som räknas, inte behållaren. Jag skulle inte heller klättra på egen hand, men kanske om det fanns backup. Det beror på trädets utformning. Det är inte så enkelt att logga en cache när man sitter uppflugen i ett träd och samtidigt försöker hålla sig fast. Tänker inte lägga ut några klättercacher till eventet. Vet inte hur de andra gör, men det kan bli tillräckligt många att leta efter ändå. Ha en bra arbetsvecka!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. När jag är ute på geocaching, då är burken det primära. Trodde faktiskt det var så för alla.... Fast just det där med första hitt, det tycker jag ska vara på papper.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst att en del cacheägare tar bort loggningen från geocachingsidan om ingen logg finns i remsan. Så en del är noga på det. Jag anser inte att jag loggat någon förrän jag tagit i burken, och satt tillbaka den. Någon gång har jag loggat den på geocachingsidan om penna saknats och jag ingen haft på mig. Det är kanske inte helt ok, det heller, men aldrig fått någon bakläxa på det. En sådan i Jönköping och en i Göteborg, i Göteborg hade jag tappat pennan, för numer har jag alltid penna på mig när jag är ute på geocachingpromenader... Det ingår alltså i "utrustningen"...

    SvaraRadera
  5. En del tycker att det är hårt att inte få logga "found" om man sett cachen men inte nått den, men så är ju förutsättningarna i spelet. Det är den fysiska loggen i loggboken som räknas. Jag har bara fotologgat ett par gånger och det berodde på att det inte gick att skriva i loggboken för att den var full eller genomblöt. Har hört talas om dem som bara nätloggar. Det vore ju ett enkelt sätt att bättra på sin statistik. Då kan jag förstå de CO som raderar sådana loggar. Men jag skulle först kontakta vederbörande. Här är en länk till reglerna: http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=309

    SvaraRadera
  6. ... tycker inte alls att det handlar om statistik, utan om upplevelser... men jag blir aldrig någon riktig cachare ...
    Ha en bra arbetsvecka! :)

    SvaraRadera
  7. Har deletat det som jag tyckte jag funnit.

    SvaraRadera
  8. Otroligt vackra blombilder - du kan!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas